Gå til innhold

Hvilken programfag skal jeg velge?


Eventyrtid

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som de fleste andre som går vg1 så skal jeg velge programfag, men jeg sliter litt med å komme frem til et endelig svar på hva jeg vil velge. 

Jeg vil helst gå samfunnsfaglige fag, men jeg vil også ha "alle dører åpne", slik at jeg ikke sitter der i vg3 og må ta veldig mange fag som privatist. Jeg har T-matte nå, og fikk en 4-er der første halvår, og ligger på rundt 5 nå, så jeg tror jeg vil klare R - matte hvis jeg velger det.

 

Hva synes dere at jeg bør velge, og har dere noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du vil ha alle dørene åpne så bør du gå realfag hvis ikke kommer du nok til å lukke noen dører. Slik er det:

 

R1, R2 og fysikk 1 = Kreves på nesten alle ingeniørstudier og endel realfagsstudier.

 

I tilegg bør du ha et realfag du ha både i 2. og 3.året. F.eks:

 

Kjemi 1+2

Geofag 1+2

IT 1+2

Biologi 1+2

Fysisk 1+2

Osv...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet hva man kan velge, og hva som kreves, men det jeg sliter med er å velge. Per dags dato er det utenkelig at jeg søker meg inn på ingeniørstudier og rene realfagsstudier, men det kan godt være at jeg ombestemmer meg. Jeg har også en lærer som sier noe slikt: "Du bør heller velge samfunnsfaglige programfag hvis du ikke er god i/liker realfag, fordi selv om du tror du får alle dører åpne vil det stenge flere hvis du får dårlige karakterer" eller noe i den duren. Jeg føler ikke akkurat at dette gjelder for meg, da jeg liker både realfag og samfunnsfaglige fag, men stiller sterkere i en del samfunnsfaglige fag.

Det skal ikke være lett, dette.

Endret av John9s
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt noen si at de angrer på at de valgte realfag på vgs, men jeg hører ofte det motsatte. Du velger selvsagt ikke realfag om du ligger på 2/3 i matte og naturfag, men når man bikker femtallet tyder det på at man har noe anlegg for å drive med realfag. Jeg er ikke helt enig med læreren din, man stenger mange flere dører ved å ikke ha realfag, både mtp på kvalifikasjon til studier og mtp tilleggspoeng. Du må også huske på at ting kan forandre seg på tre år. Da jeg var en 15-16-17 år så skulle jeg bli lege eller advokat, men jeg endte til slutt opp med å studere noe realfaglig, mye på grunn av inspirasjonen jeg fikk av å ha fag som matematikk, kjemi og fysikk. Om jeg hadde gått for medisinstudier allikevel, hadde jeg aldri kommet inn uten realfagspoengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt noen si at de angrer på at de valgte realfag på vgs, men jeg hører ofte det motsatte. Du velger selvsagt ikke realfag om du ligger på 2/3 i matte og naturfag, men når man bikker femtallet tyder det på at man har noe anlegg for å drive med realfag. Jeg er ikke helt enig med læreren din, man stenger mange flere dører ved å ikke ha realfag, både mtp på kvalifikasjon til studier og mtp tilleggspoeng. Du må også huske på at ting kan forandre seg på tre år. Da jeg var en 15-16-17 år så skulle jeg bli lege eller advokat, men jeg endte til slutt opp med å studere noe realfaglig, mye på grunn av inspirasjonen jeg fikk av å ha fag som matematikk, kjemi og fysikk. Om jeg hadde gått for medisinstudier allikevel, hadde jeg aldri kommet inn uten realfagspoengene. 

 

Som jeg sa tidligere så er det denne dag i dag litt utenkelig for meg å studere rene realfagsstudier, jeg er ganske sikker på at jeg kan oppnå 5 - 6 i alle samfunnsfaglige fag da det er de fagene jeg alltid har vært sterke på. Det jeg stusser på er om jeg vil klare å opprettholde de karakterene jeg har i t-matematikk og f. eks naturfag, eller om jeg skal går for "det sikre" mtp karakterer.

Den læreren jeg snakket om er læreren min i engelsk og samfunnsfag, men læreren min i matematikk og naturfag tok det derimot som en selvfølge at jeg skulle gå R1, kjemi, fysikk og f. eks tof. 

Lenke til kommentar

Da har du jo egentlig bestemt deg allerede? Som jeg skrev i mitt første innlegg, så valgte jeg selv realfag nettopp for å ha alle muligheter åpne. Jeg trodde også at jeg ville gå ned i karakter da jeg gikk fra T til R-matte, men jeg endte opp med å gå fra fem til seks. Man burde ikke velge etter hva man tror, men etter hva man vil. Slik det er i dag mener jeg det uansett lønner seg å ta realfag. Det er få eller ingen samfunnsfag på vgs-nivå som gjør sammen "nytten", med det mener jeg at du går ikke glipp av stort ved å ikke ha dem. Hverken økonomifag eller rettslære gir deg noe særlig fortrinn på et økonomistudium eller et jusstudium, ei heller gir de tilleggspoeng. Fysikk og kjemi derimot vil gi deg fortrinn, fordi du har lært deg å tenke. En firer i R2 vil være mer verdt enn en sekser i rettslære isolert sett, pga realfagspoenget. Det er mer sannsynlig at du oppnår fire eller bedre i R2 med 5 i 1T, enn at du skal beholde dine seksere i samfunnsfagene. Men har du ingen interesse for realfag whatsoever, så kan du jo likesågodt la vær, men da har du i realiteten tatt et valg, et valg om å velge bort veldig mange studier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjør på med R1 og Fysikk 1, og noe annet i tillegg! Med jevnt arbeid skal ikke disse fagene være noe problem uansett (SPESIELT du som nærmer deg 5'ern i T-Matte)! Jeg var 100% sikker på at jeg ikke ville gå teknologistudier etter vgs, og valgte samfunnsfags-linjen. Dette var et dumt valg fra min side da jeg sannsynligvis til høsten begynner på det, etter at jeg har tatt realfagene nå i vår. Bare hold mulighetene åpne, og husk at med jevnt arbeid kan realfagene bli minst like greie som samfunnsfagene som forøvrig kan være veldig tunge og kjedelige til tider.

 

Ikke gløm at du kan ta to av samfunnsfagene ved siden av R1 og Fysikk i VG2, forutsatt at du fortsetter med både R1 og Fysikk i VG3 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...