Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilket vedlikehold må jeg utføre på min MT-125?


Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte en MT-125 15 mod (ABS) ett par måneder siden, har absolutt ingen erfaring med MC, og ble aldri fortalt noe om hva jeg måtte gjøre heller. Har til nå kjørt 2400km, og i den perioden har jeg kun regelmessig fylt olje & "sprayet" kjede med en slags anti rust kjede spray ^^. Hev den inn på service etter 2000km, ellers har jeg ikke gjort noe.

 

spm 1: Hva slags vedlikehold må jeg utføre på en 4-takt 125cc? Og når? 

spm 2: Hvordan kan jeg omstille gaffelen? Mistenker den er skeiv etter å ha kjørt over en hump i litt stor fart

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spm 1: Svare finnes i håndboken som fulgte med.

 

Spm 2: Løse styrehodet litt fra gaffelbena, rett opp, og stram til igjen. Typisk er det umbrakoskruer som strammer rundt der gaffelbena går gjennom styrehodet, ikke skru det helt av, bare løse en omdreining omtrent både oppe og nede så det er mulig å flytte på.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spm 1: Svare finnes i håndboken som fulgte med.

 

Spm 2: Løse styrehodet litt fra gaffelbena, rett opp, og stram til igjen. Typisk er det umbrakoskruer som strammer rundt der gaffelbena går gjennom styrehodet, ikke skru det helt av, bare løse en omdreining omtrent både oppe og nede så det er mulig å flytte på.

Har prøvd å skru de nederste skruene, og bolten som holder felgen rundt 1 omdreining ut uten suksess. Kan det stemme at jeg må skru alt, utenom 2 øverste skruene på gaffelen 1 omdreining, så forsøke å stille den inn? 

Lenke til kommentar

Dette er jo en helt ny sykkel og på meg så virker det som om førstegangsservicen er tatt. Det er bra.

Du sier du har etterfyllt olje flere ganger?? På kun 2.000km??

 

Yamaha har så vidt jeg vet 5 års garanti, men det forutsetter at du følger de annbefalte servicene. Normalt er dette pr. 10.000km. Eller en gang pr. År. (Det som dukker opp først) hvis noe er løst eller ikke fungerer som det skal og dette kke skylles egen feil etc. Så dekkes dette av garantien.

 

Viktig at du bruker riktig olje samt overholder service intervallene på en så ny sykkel. En typisk 10.000km. Service/årsservice koster ca. 3.000,- . Hovedservice som ofte er hver 20-30.000km. Innebefatter ventilsjekk/justering. En slik service koster rundt 7.000,- og er dermed dyrere.

 

Ta en prat med nærmeste yamaha verksted og snakk med dem. Viktig med stempel i boka på,en så ny sykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...