Gå til innhold

Droppe ut av studiet...hjelp


Urutt97

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som tittelen sier har jeg funnet ut at ingeniør ikke var noe jeg ville bli. Fysikk og matte er tyngre enn jeg klarer og det blir rett og slett for mye for meg. Jeg har gått VG1 TIP og VG2 industriteknologi, og gikk rett på Forkurs til ingeniør. Visste det ville bli faglig tungt, og jeg lurte meg selv til å tro at dette var noe jeg kunne fullføre. Har skjønt en stund at å gå opp til Eksamen kun vil være bortkastet tid, jeg vil ikke kunne klare å få noe ståkarakter på den.. Jeg lurer meg selv til å tro at jeg henger med i hva som blir gjennomgått i forelesningene, men når det kommer til oppgaver jeg selv skal gjøre så er jeg blank. Forkurs var noe helt annet enn det jeg kom fra på vidregående, noe jeg var klar over, jeg klarte bare aldri å omstille meg å være seriøs nok for å gå på universitetet.

 

Jeg kunne tenkt meg å ta påbygg til høsten igjen, for å få studiekompetanse. Vet ikke helt hva jeg kunne tenke meg etter dette, men det tror jeg nok jeg vil finne ut av. Innså først i dag det jeg har fryktet, og har ikke sett alt for mye på mulighetene mine enda.

Jeg har deltidsjobb hvor jeg jobber rundt 30 timer i mnd (fredag-lørdag), men kunne tenkt meg å finne noe heltid før høsten igjen. Tviler jeg vil kunne finne noe som gjør jeg vil utsette påbygg og videre studier, men hvem vet..

Jeg blir 19 i år og føler jeg enda har relativt grei tid på meg til å finne noe jeg vil.

 

Følte jeg måtte få dette ut til verden, og jeg tar i mot all slags respons.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foreslår at du gjennomfører påbyggåret neste skoleår. Ja, det er tungt (gjennomfører det året selv, i år), men det er åpenbart verdt det. Når du har gjennomført påbygg er det ikke noe problem å ta et friår og bare jobbe mens du prøver å finne ut hva du vil gjøre senere. Tar du friår/jobbeår først, kan det bli vanskeligere å kaste seg ut i et nytt skoleår senere. Påbygg kommer godt med, uansett hva du skal senere, og som sagt, er det ingenting i veien for å ta deg god tid når du har dette i boks!

Lenke til kommentar

 Jeg har gått VG1 TIP og VG2 industriteknologi, og gikk rett på Forkurs til ingeniør.

 

Visste ikke at dette var mulig? For å gå TRES - løpet må man vel ha generell studiekompetanse, og Y - veien krever fagbrev. Går forresten selv 1. året på ingeniør nå (TRES), og tok påbygg i fjor. Synes selv påbygg var lett som en lek i forhold til ingeniørstudiet.

Lenke til kommentar

Greit nok å droppe ut, men pass på å gjør noe fornuftig du kan sette på CV'en. Mange om beinet for tiden og det kommer nok ikke til å bli bedre med det første.

Dette er planen, vil prøve å finne noe fulltid frem til august igjen. 

 

Husk at du har brukt opp ungdomsretten din, så å ta påbygg kan blir problematisk. Hør med en rådgiver.

Sikker på dette? Har kun hatt 2 år på VGS, og jeg fyller som sagt kun 19 i år.

"Du kan altså vente med å starte i videregående opplæring rett etter grunnskolen, eller du kan ta inntil to års pause underveis, så lenge du holder deg innenfor retten." http://www.vilbli.no/?Artikkel=021777 

 

 

 Jeg har gått VG1 TIP og VG2 industriteknologi, og gikk rett på Forkurs til ingeniør.

 

Visste ikke at dette var mulig? For å gå TRES - løpet må man vel ha generell studiekompetanse, og Y - veien krever fagbrev. Går forresten selv 1. året på ingeniør nå (TRES), og tok påbygg i fjor. Synes selv påbygg var lett som en lek i forhold til ingeniørstudiet.

 

Dette var fult mulig, som ene kravet sier "Søkere som har fagbrev eller grunnkurs og VK1–2 fra andre studieretninger enn allmennfaglig."

Lenke til kommentar

 

 

 

Husk at du har brukt opp ungdomsretten din, så å ta påbygg kan blir problematisk. Hør med en rådgiver.

Sikker på dette? Har kun hatt 2 år på VGS, og jeg fyller som sagt kun 19 i år.

"Du kan altså vente med å starte i videregående opplæring rett etter grunnskolen, eller du kan ta inntil to års pause underveis, så lenge du holder deg innenfor retten." http://www.vilbli.no/?Artikkel=021777 

 

 

 

Jeg antok bare at du hadde tatt fagbrev, har du det så mister en ungdomsretten, slik var det iallefall før. Om ikke så har du noe å gå på ja :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...