Gå til innhold

Nikon primes på D810?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har i dag Nikon sine primes f/1.4G (24mm, 35mm, 58mm og 85mm) montert på en 24Mp sensor.

 

Jeg vurderer å kjøpe meg et D810 og jeg lurer på om disse linsene vil ha «for dårlig oppløsning» på en slik sensor? Eller om disse vil gjøre en utmerket jobb på et D810 også?

Endret av allak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva bruker du bildene til? (Dvs: Skal du skrive ut størst mulig og best mulig utskrifter?)

 

Husker jeg rett har du D750. Det er bare 22% mindre avstand mellom pikslene på en D810 og en D750, så forskjellen er liten. Som regel har andre faktorer større betydning.

 

Du har noen av de beste objektivene du kan få tak i, så mest sannsynlig vil du bli veldig fornøyd. Det er uansett sjelden kvaliteten på

objektivene som begrenser bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

Tja, folk bruker jo de samme objektivene på hus med mye høyere oppløsningsevne (24 Mp DX-sensorer uten AA-filter). Forskjellen mellom senter og hjørner vil kanskje bli litt mer synlig (spesielt på full blenderåpning).

 

Det er ikke som om det er noen hard grense hvor optikken plutselig er for dårlig for sensoren, det er bare en glidende overgang hvor skarpheten på pikselnivå går gradvis nedover.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har i dag Nikon sine primes f/1.4G (24mm, 35mm, 58mm og 85mm) montert på en 24Mp sensor.

 

Jeg vurderer å kjøpe meg et D810 og jeg lurer på om disse linsene vil ha «for dårlig oppløsning» på en slik sensor? Eller om disse vil gjøre en utmerket jobb på et D810 også?

Ingen vits å bytte ut disse objektivene. Jeg ville ikke ha gjort det, og jeg ville heller ikke ha byttet dem ut med en Sigma 24-35 f/2. 

 

http://www.dxomark.com/Reviews/Best-lenses-for-the-Nikon-D810-Exceptionally-high-sharpness-and-detail-but-no-advance-over-D800E/Best-Primes-on-the-D810

 

http://d800.org/nikon-d800-and-d800e-recommended-lenses/

Lenke til kommentar

Ingen vits å bytte ut disse objektivene. Jeg ville ikke ha gjort det, og jeg ville heller ikke ha byttet dem ut med en Sigma 24-35 f/2. 

 

http://www.dxomark.com/Reviews/Best-lenses-for-the-Nikon-D810-Exceptionally-high-sharpness-and-detail-but-no-advance-over-D800E/Best-Primes-on-the-D810

Det eneste den listen sier om Sigma-objektivene er at den ble laget før DxO hadde rukket å teste mesteparten av dem.

 

Sigma 24-35 f/2 får høyere score enn både Nikon 24 mm f/1,4 og 35 mm f/1,4 på skarphet. Sigma 24 og 35 f/1,4 slår også sine Nikon-ekvivalenter på samme område.

Lenke til kommentar

 

Ingen vits å bytte ut disse objektivene. Jeg ville ikke ha gjort det, og jeg ville heller ikke ha byttet dem ut med en Sigma 24-35 f/2. 

 

http://www.dxomark.com/Reviews/Best-lenses-for-the-Nikon-D810-Exceptionally-high-sharpness-and-detail-but-no-advance-over-D800E/Best-Primes-on-the-D810

Det eneste den listen sier om Sigma-objektivene er at den ble laget før DxO hadde rukket å teste mesteparten av dem.

 

Sigma 24-35 f/2 får høyere score enn både Nikon 24 mm f/1,4 og 35 mm f/1,4 på skarphet. Sigma 24 og 35 f/1,4 slår også sine Nikon-ekvivalenter på samme område.

 

Jeg betviler ikke at dette Sigmaobjektivet er et godt objektiv. Men jeg ville ikke ha solgt min 24mm f/1.4 og 35mm f/1.4 for å kjøpe dette objektivet. Husk at disse fastobjektivene er ett trinn mer lyssterkt og er værtette. En annen sak ville jo vært hvis man ikke hadde noen av disse objektivene. I et slikt tilfelle ville jeg ha vurdert Sigma.

Lenke til kommentar

 

 

Ingen vits å bytte ut disse objektivene. Jeg ville ikke ha gjort det, og jeg ville heller ikke ha byttet dem ut med en Sigma 24-35 f/2. 

 

http://www.dxomark.com/Reviews/Best-lenses-for-the-Nikon-D810-Exceptionally-high-sharpness-and-detail-but-no-advance-over-D800E/Best-Primes-on-the-D810

Det eneste den listen sier om Sigma-objektivene er at den ble laget før DxO hadde rukket å teste mesteparten av dem.

 

Sigma 24-35 f/2 får høyere score enn både Nikon 24 mm f/1,4 og 35 mm f/1,4 på skarphet. Sigma 24 og 35 f/1,4 slår også sine Nikon-ekvivalenter på samme område.

 

Jeg betviler ikke at dette Sigmaobjektivet er et godt objektiv. Men jeg ville ikke ha solgt min 24mm f/1.4 og 35mm f/1.4 for å kjøpe dette objektivet. Husk at disse fastobjektivene er ett trinn mer lyssterkt og er værtette. En annen sak ville jo vært hvis man ikke hadde noen av disse objektivene. I et slikt tilfelle ville jeg ha vurdert Sigma.

 

Et salg av de to objektivene og D750 vil mest sannsynlig dekke inn hele kostnaden for en D810 og det Sigma-objektivet, så økonomi kan også være en medvirkende faktor.

Ellers er jeg helt enig i det du sier.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg er veldig glad i lyssterk fastoptikk hadde det i såfafall vært om jeg skulle byttet til Sigma sine tilsvarende fastoptikk.


 


De er vel hakket skarpere, men samtidig er det en trygghet med orginalvare, med tanke på fokus, værtetting etc.


 


Så tenkte å høre med dere her hva dere tenker om det, ville dere bare beholdt det jeg allerede har?


Lenke til kommentar

 

Ettersom jeg er veldig glad i lyssterk fastoptikk hadde det i såfafall vært om jeg skulle byttet til Sigma sine tilsvarende fastoptikk.

 

De er vel hakket skarpere, men samtidig er det en trygghet med orginalvare, med tanke på fokus, værtetting etc.

 

Så tenkte å høre med dere her hva dere tenker om det, ville dere bare beholdt det jeg allerede har?

 

Jeg ville beholdt det.

Har hatt problemer med fatningen på Sigma, at det er nok slark til at kamera og objektiv mister kontakten, med det resultat at bildet blir sterkt undereksponert. Grunnen er at kameraet tror objektivet har blender 0.

Endret av tow
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har i dag Nikon sine primes f/1.4G (24mm, 35mm, 58mm og 85mm) montert på en 24Mp sensor.

 

Jeg vurderer å kjøpe meg et D810 og jeg lurer på om disse linsene vil ha «for dårlig oppløsning» på en slik sensor? Eller om disse vil gjøre en utmerket jobb på et D810 også?

 

 

Dette er topp optikk, de blir ikke for dårlige på D810.

Jeg ville ikke byttet dem ut. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...