Gå til innhold

ANBEFALING: Lyst på treningsklokke eller aktivitetsarmbånd?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

 

Jeg vil ha noe som måler:

 

Puls

Pulsbølgene

Svette

Pust

GPS

Søvn

Kroppstemperatur

 

og så vil jeg ha en app/nettside som sammenstiller all denne informasjonen med alt jeg spiser og drikker, O2 nivå i blodet, blodsukker, blodtrykk med mer. pluss lager statistikker over fysisk aktivitet og kosthold. Alt dette i noe som er så lite og lett at en ikke merker at en har det på seg. Når en kommer dit, da begynner det å bli interessant.

 

Du ramser opp masse, men gløymer kanskje det viktigste som fortsatt mangler: Melkesyrenivået i blodet. Då begynner vi virkelig å snakke! Live oppdatering under terskeltrening.  Det verste er at det er på trappene ved hjelp av spektralanalyse av blodet av samme firma som har klarer å måle blodsukker på samme måte. Norsk teknologi :)

 

"Den kan måle både urinsyre, melkesyre og oksygen også, i tillegg til puls og bevegelse, som sportsarbånd gjør i dag".....

 

http://www.tu.no/artikler/400-millioner-mennesker-i-verden-trenger-en-slik-dings-na-kommer-en-norsk-revolusjon/277100

 

Godt innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor er ikke TomTom sine vesjner nevnt i det hele tatt?

Hei, vi har testet TomTom Spark (og tidligere også TomTom Runner), men Spark nådde ikke helt til topps på karakterskalaen vår. Derfor er den ikke med blant våre anbefalinger denne gangen. Testen av Spark her: http://www.tek.no/artikler/test-tomtom-spark/224251

 

Synd dere ikke tok en ny titt på denne. Det har nemlig skjedd store forbedringer siden anmeldelsen. Appen har fått et mye penere brukergrensesnitt og nettplatformen har fått langt flere funksjoner. I tillegg så ser det ut til at problemene med tredemølle trening har blitt fikset ved siste oppdatering som kom ut for noen dager siden. Så sånn sett så har det skjedd noe med samtlige av de negative punktene dere nevner i testen deres. Min samboer har Polar M400 og jeg må si jeg er veldig fornøyd med valget mitt av Spark. Den har bedre batteri, synk med mobilen er mer stabil, og appen mye mer oversiktelig enn det jeg synes Polar sin er. I tillegg så støtter Spark langt flere tredjepartsplatformer.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er ikke TomTom sine vesjner nevnt i det hele tatt?

Hei, vi har testet TomTom Spark (og tidligere også TomTom Runner), men Spark nådde ikke helt til topps på karakterskalaen vår. Derfor er den ikke med blant våre anbefalinger denne gangen. Testen av Spark her: http://www.tek.no/artikler/test-tomtom-spark/224251

 

Synd dere ikke tok en ny titt på denne. Det har nemlig skjedd store forbedringer siden anmeldelsen. Appen har fått et mye penere brukergrensesnitt og nettplatformen har fått langt flere funksjoner. I tillegg så ser det ut til at problemene med tredemølle trening har blitt fikset ved siste oppdatering som kom ut for noen dager siden. Så sånn sett så har det skjedd noe med samtlige av de negative punktene dere nevner i testen deres. Min samboer har Polar M400 og jeg må si jeg er veldig fornøyd med valget mitt av Spark. Den har bedre batteri, synk med mobilen er mer stabil, og appen mye mer oversiktelig enn det jeg synes Polar sin er. I tillegg så støtter Spark langt flere tredjepartsplatformer.

 

 

Der setter du nok lyset litt på kor vanskelig det er å teste slike klokker. Ny firmware / software / app / nettsider...  det blir umulig å holde styr på og oppdatere tester etter korleis klokkene utvikler seg.   Har fortsatt Suunto Ambit (den aller første), som ikkje akkurat er så sprek i forhold til andre nyare klokker. Men den duger fortsatt, og hele infrastrukturen (nettsidene og app) til Suunto  som stadig blir oppdatert gjer at klokka kun er ei brikke, og eg har ikkje sett behovet for oppgradering (savner kun multisport funksjonalitet).  Dei nye klokkene er fantastiske, men kor masse trenger vi egentlig for å kunne springe en tur ?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil ha noe som måler:

 

Puls

Pulsbølgene

Svette

Pust

GPS

Søvn

Kroppstemperatur

 

og så vil jeg ha en app/nettside som sammenstiller all denne informasjonen med alt jeg spiser og drikker, O2 nivå i blodet, blodsukker, blodtrykk med mer. pluss lager statistikker over fysisk aktivitet og kosthold. Alt dette i noe som er så lite og lett at en ikke merker at en har det på seg. Når en kommer dit, da begynner det å bli interessant.

 

Du ramser opp masse, men gløymer kanskje det viktigste som fortsatt mangler: Melkesyrenivået i blodet. Då begynner vi virkelig å snakke! Live oppdatering under terskeltrening.  Det verste er at det er på trappene ved hjelp av spektralanalyse av blodet av samme firma som har klarer å måle blodsukker på samme måte. Norsk teknologi :)

 

"Den kan måle både urinsyre, melkesyre og oksygen også, i tillegg til puls og bevegelse, som sportsarbånd gjør i dag".....

 

http://www.tu.no/artikler/400-millioner-mennesker-i-verden-trenger-en-slik-dings-na-kommer-en-norsk-revolusjon/277100

 

Godt innspill!

 

Jeg trenger ingenting for å måle min bevegelse. Jeg klarer det utmerket godt selv når jeg er ute og løper. Om jeg ikke var i stand til å måle noen bevegelse hadde jeg ropt på hjelp.  Faktisk så er jeg i stand til å måle melkesyre nivået og, på skalaen lite, mere, mye, gå hjem. Oksygenet blir også behørig målt av kroppen og tro meg, den gir tydelige signaler på om noe må gjøres med oksygennivået. Det samme gjelder blodsukkeret. GPS trenger jeg heller ikke for jeg vet som regel hvor jeg er, men jeg har faktisk en sekstant liggende ett sted. kan sikkert være nyttig å ha med på løpetur. Pulsen kjenner jeg på kontinuerlig med mine innebygde sanser, trenger ingen duppeditt for å fortelle meg hvor høy eller lav den er. Det klarer jeg utmerket godt selv. Faktisk så er jeg også i stand til å gjøre rede for utviklingen over tid. Trenger hverken facebook, twitter eller andre nettsider med fine grafer som holder orden på det for meg. Det var noe som jeg lærte om i gamle dager. Nemlig å tenke sjæl. Det var visst Trond Viggo eller no slikt som kom opp med den ideen....

 

For å ta tak i den linken dere viser til, jeg skriver den om en liten smule

400 millioner mennesker i verden TROR DE trenger en slik dings......
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

"Lyst på treningsklokke eller aktivitetsarmbånd?"

 

Nei

 

 

 

TU burde finne på noe bedre enn å kaste bort penger på forbrukertester og komme med tåpelige "anbefalinger". De kunne for eksempel lage flere artikler med innhold.

Til og med Nansen og Amundsen hadde brukt slike dupeditter og GPS om det var mulig. Ene og alene fordi en får optimalisert rute, energiforbruk, planlegging, intensitet osv. Med andre ord, alt blir bedre!

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg vil ha noe som måler:

 

Puls

Pulsbølgene

Svette

Pust

GPS

Søvn

Kroppstemperatur

 

og så vil jeg ha en app/nettside som sammenstiller all denne informasjonen med alt jeg spiser og drikker, O2 nivå i blodet, blodsukker, blodtrykk med mer. pluss lager statistikker over fysisk aktivitet og kosthold. Alt dette i noe som er så lite og lett at en ikke merker at en har det på seg. Når en kommer dit, da begynner det å bli interessant.

 

Du ramser opp masse, men gløymer kanskje det viktigste som fortsatt mangler: Melkesyrenivået i blodet. Då begynner vi virkelig å snakke! Live oppdatering under terskeltrening.  Det verste er at det er på trappene ved hjelp av spektralanalyse av blodet av samme firma som har klarer å måle blodsukker på samme måte. Norsk teknologi :)

 

"Den kan måle både urinsyre, melkesyre og oksygen også, i tillegg til puls og bevegelse, som sportsarbånd gjør i dag".....

 

http://www.tu.no/artikler/400-millioner-mennesker-i-verden-trenger-en-slik-dings-na-kommer-en-norsk-revolusjon/277100

 

Godt innspill!

 

Jeg trenger ingenting for å måle min bevegelse. Jeg klarer det utmerket godt selv når jeg er ute og løper. Om jeg ikke var i stand til å måle noen bevegelse hadde jeg ropt på hjelp.  Faktisk så er jeg i stand til å måle melkesyre nivået og, på skalaen lite, mere, mye, gå hjem. Oksygenet blir også behørig målt av kroppen og tro meg, den gir tydelige signaler på om noe må gjøres med oksygennivået. Det samme gjelder blodsukkeret. GPS trenger jeg heller ikke for jeg vet som regel hvor jeg er, men jeg har faktisk en sekstant liggende ett sted. kan sikkert være nyttig å ha med på løpetur. Pulsen kjenner jeg på kontinuerlig med mine innebygde sanser, trenger ingen duppeditt for å fortelle meg hvor høy eller lav den er. Det klarer jeg utmerket godt selv. Faktisk så er jeg også i stand til å gjøre rede for utviklingen over tid. Trenger hverken facebook, twitter eller andre nettsider med fine grafer som holder orden på det for meg. Det var noe som jeg lærte om i gamle dager. Nemlig å tenke sjæl. Det var visst Trond Viggo eller no slikt som kom opp med den ideen....

 

For å ta tak i den linken dere viser til, jeg skriver den om en liten smule

400 millioner mennesker i verden TROR DE trenger en slik dings......

 

 

Ang artikkelen så kommer tallet 400 millioner diabetikere som vil kunne få en letter hverdag, kontra målestikk.  Dessverre er det ikkje slik at denne gruppen er utstyrt med like gode interne målere som deg, og må holde dette under kontroll. I den sammenheng er det knallbra og i tillegg en kjempebragd ingeniørmessig.

 

Ett ellers flott og urelevant innlegg....

Lenke til kommentar

Til og med Nansen og Amundsen hadde brukt slike dupeditter og GPS om det var mulig. Ene og alene fordi en får optimalisert rute, energiforbruk, planlegging, intensitet osv. Med andre ord, alt blir bedre!

Nansen og Amundsen hadde sikkert hatt god nytte av noen funksjoner, på samme måte som Bjørgen og Johaug har god nytte av andre funksjoner for å yte så optimalt som overhodet mulig.

Hvorvidt Hansen og Olsen som jogger eller sykler en gang eller to i uka som hobbymosjonister EGENTLIG har bruk for dette er heller tvilsomt.

Men det er klart, når vellykkethet måles i antall deltagelser og merkeoppnåelser i Birken, så er det masse fancy utstyr Ola Nordmann tror han bare MÅ ha...

Endret av Surfern
Lenke til kommentar
Ang artikkelen så kommer tallet 400 millioner diabetikere som vil kunne få en letter hverdag, kontra målestikk.  Dessverre er det ikkje slik at denne gruppen er utstyrt med like gode interne målere som deg, og må holde dette under kontroll. I den sammenheng er det knallbra og i tillegg en kjempebragd ingeniørmessig.

 

Ett ellers flott og urelevant innlegg....

OK beklager referansen til artikkelen til diabetikere. Selvsakt ser jeg behovet for slik teknologi for de som har reelle helsemessige fordeler av den i forbindelse med en sykdom som diabetes. Min feil og en altfor kjapp og slapp kommentar. Lar den stå så folk får se hvor dum jeg er.

 

Men det er ikke poenget mitt att teknologi ikke kan brukes til de riktige formålene. Poenget mitt er dypest sett at det er ikke en helsemessig fordel at birkenslitere springer runt og måler seg selv for hver 10. meter. Som surferen helt korrekt påpeker så er dette ett utstyr som folk strengt tatt ikke EGENTLIG trenger. Jeg tør boldly påstå at slik teknologi som TU og sliterne hauser opp og markedsfører på denne måten kort sakt blir ett samfunnsproblem i lengden.

Skal ikke så mye hjernevinding til for å forstå hvorfor så skal ikke gå i dybden på det men kort fortalt så bunner det i tre hovedpunkter, prestasjons angst, stress og tekno-press. Smart telefonen har allerede ødelagt våre barn.

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...