Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Helgearbeid


syvsover1

Anbefalte innlegg

Beklager hvis dette er feil forum.

 

Jeg har startet eget firma og er i ferd med å utvide. Jeg ønsker å ansette 2-3 deltidsansatte som primært skal jobbe i helgene på messer og markeder. Jeg har jobbet i turnus mesteparten av livet så jeg måtte lese meg opp på hvilke lover og regler som gjelder for "8 til 4 mennesker". Etter å ha lest litt i lovverket begynner jeg nesten å tvile på om dette er gjennomførbart i det hele tatt. For her står det at man ikke skal jobbe etter kl. 18.00 på en lørdag dersom man også skal jobbe på søndagen (man er nødt til å jobbe til ca 19-20.00). Jeg hadde egentlig tenkt å la en og samme person jobbe begge dager, og så en annen neste helg, men nå virker det som jeg må la den ene jobbe lørdagen og den andre søndagen og så bytter de uken etter. Som arbeidstaker ville jeg blitt irritert over en slik turnus (men det er kanskje bare meg). Fins det andre løsninger? Jeg vil helst ikke ende opp med mange deltider som bare jobber et par dager i måneden hver, selv om arbeidet krever lite opplæring. Og må jeg søke noe sted om tillatelse til at mine ansatte kan jobbe søndager? Det er forøvrig uaktuelt å ansette noen som er under 18 år, så den delen er ikke et problem.

 

På den annen side. Hvis jeg ikke har ansatte i "turnus" annenhver helg så slipper jeg vel også å lønne dem på helligdager hvor vi ikke jobber?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I min bransje(hotell&restaurant) er det normalt og helt vanlig å jobbe både lørdag og søndag kveld. Gjerne annenhver helg, så jeg kan ikke se problemer med det. Vi får rett nok et kvelds- og helgetillegg, men det er så lavt at det er ikke noe å snakke om...

 

Nå er vell ikke den bransjen kjent for å følge AML særlig nøye heller, men skal ikke uttale meg om lovligheten rundt dette da jeg ikke har sjekket det ut. Det høres iallefall ikke galt ut det TS spør etter.

Lenke til kommentar

(...) da jeg ikke har sjekket det ut.

 

Sjekk AML §10-12, 4.ledd, da.  (bestemmelsen om frikveld før søndagsarbeid står i §10-10, som kan fravikes i tariffavtale.)

Fagforening med innstillingsrett etter arbeidstvistloven eller tjenestetvistloven kan, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd og § 10-11 sjuende ledd, inngå tariffavtale som fraviker bestemmelsene i dette kapittel.
Lenke til kommentar

I min bransje(hotell&restaurant) er det normalt og helt vanlig å jobbe både lørdag og søndag kveld. Gjerne annenhver helg, så jeg kan ikke se problemer med det. Vi får rett nok et kvelds- og helgetillegg, men det er så lavt at det er ikke noe å snakke om...

Ja men i hotellbransjen har man sikkert tariffavtaler og unntak fra AML. Dette er i allfall tilfelle for den bransjen jeg selv kommer fra. Men her fins det ingen tillitsvalgt å gjøre avtaler med.

 

Når det gjelder tillegg så er jeg såvidt jeg kan se ikke lovmessig pålagt å tilby noe ekstra, selv på søndager. Jeg hadde tenkt å gi et tillegg på 40% men det er for mest for å øke nivået på de ansatte og også fordi denne typen arbeid kanskje ikke er den mest ettertraktede, iallfall ikke om vinteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...