Gå til innhold

Modding av Abit DiGiDice ("ferdig" 151203)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, dette skulle være fullt mulig, selv om du må belage deg på å skjære i kabinettet - samt at klaringen til drevrammene vil bli veldig liten.

 

Selv vil jeg heller anbefale en annen, mer stillegående 60x60x10mm vifte, som f.eks denne hos Microplex. Skal du absolutt ha en 80mm vifte, anbefaler jeg heller å gå for denne i stedet for en med 25mm dybde. Merk: Selv om det står 25mm som dybdemål, er dette pga. skruene til viftegrillen. Ta vekk skruene + grill, og du har en 10mm tykk vifte.

 

Har ikke gjort så mye mer med modden min - har tatt på noen ekstra strøk med lakk, samt lagt til enda en blå kald-katode. Har hatt med maskina på ett LAN nå (NxS 6), og planlegger å delta på enda et - men som dessverre ikke blir TG04 pga transportproblemer + prioritering av sommerferien :(

 

Et lite tips til slutt for dem som har lakkert kabinettet sitt sort, og som ønsker å beholde det blanke utseendet: Skaff deg en skopussesvamp (med innlagt voks, f.eks Kiwi Express)! Det hjelper, det kan jeg skrive under på ;)

Lenke til kommentar

takk for tips angående systemvifte...

 

tror jeg får for den på 60x60x15 fra microplex.. men i samme slengen, pga av latterlig høy porto og ekspedisjonsgebyr, tenkte jeg å bestille en kjøler til chipset også...

 

har du tenkt på det selv?

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...MNB47J&toc=3870

denne ser billig og grei ut, eller hva? ;)

 

...og mens jeg er i gang; har en artic cooler til mitt sapphire 9800pro som fungerer fint.. tenkte og kanskje legge til kjøling på minnebrikkene..

evt denne:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=HSCHIPSET

 

hyggelig om jeg kan få noen innspill :)

 

-Frode

Lenke til kommentar

Zalman-kjøleren ser grei ut den, men hvis man først skal kjøpe skikkelig kjøling til Northbridgen, ville jeg personlig heller ventet på at Microplex får inn denne igjen. Den går klar av drevrammen på DigiDicen med god margin, kjøleribben + vifta vil ikke overstige maksimumshøyden.

 

Angående kjøleribbene til minnebrikkene: Disse vil kun passe på baksiden på kortet, du må nok regne med litt kutting på de foran pga. VGA Silencer'en. Selv ville jeg heller funnet fram en gammel kjøleribbe og kuttet denne opp istedet - dette er så å si nesten alltid en billigere og bedre løsning.

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar

hmm.. den northbridge-kjølingen der så bra ut ja.. men litt dyr..

men så er jo problemet med digidicen slik jeg ser det, at northbridge blir glovarm..

 

uten systemvifte blir northbridge gjerne 48 grader hos meg i idle-tilstand..

ved overklokking og spilling blir det horribelt varmt der...

 

uansett, med den nye systemvifta og nevnte kjøler til chipset, så skulle det da bli mye mindre støy, og helst en del kjøligere..

 

har du noen anelse hvor mange desibel støy den gamle systemvifta forårsaker, i forhold til den nye?

 

..og forresten, ser du har ny strømforsyning i din, pga av evnene til overklokking..

synes selv jeg får veldig gode tilbakemeldinger angående spenning fra min strømforsyning her:

 

VCOREA: 1.50V

VCOREB: 2.61V

+3.3V: 3.25V

+5V: 4.97V

+12V: 11.98V

 

dette er fra speedfan 4.11, ingen overklokking... alt stabilt..

den første digidicen jeg fikk fra komplett, måtte jeg sende tilbake pga av at volumknappen ikke virket.. men jeg la da merke til at spenningen var veldig variabel, og ikke bra.. +12V ble levert på 11.72V, mener jeg å huske..

 

for meg virket det som om strømforsyningene varierte veldig i ytelse.. :(

 

-Frode

Lenke til kommentar

kom på en liten ting til...

 

tror du det vil ha neon hensikt å bytte cpu-vifta ut i noe som er mer stillegående?

har tenkt litt på denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=8412N2GL

 

men vet jo dessverre ikke om den frakter for lite varme, i forhold til orginalen?

 

kunne jo være interessant spørsmål dette, med tanke på at ikke alle vil ha vannkjøling på sin digidice...

 

eller har jeg stjålet en resetknapp som jeg fant på en gammel pc...

nå har jeg Leds med HD-lys og system-lys på i tillegg (som innehaveren av tråden)..

resetknappen har jeg dratt sånn at den sitter fast i utgangen på compact flash-inngangen.. kjekt, ettersom jeg bare bruker SD-kort selv.. ;)

 

-Frode

 

edit:

har nå funnet ut at CPU-vifta er på 70mm, ergo må man ha en adapter, siden jeg ikke finner vifter på 70mm noen steder i norge... adapteren må være 70mm til 80mm samt meget tynn pga av avstanden fra drevrammen ned til CPU..

Endret av komode
Lenke til kommentar

hva slags tempraturer har du etter du ble ferdig med maskina.

vannsettet du bruker er du fornøyd med det?

gromt mod forresten.

Beklager leste alt en gang til nå og da fikk jeg med meg att du hadde skrevet tempraturer :blush:

Endret av smeen
Lenke til kommentar

komode: Hovedgrunnen til at jeg byttet PSU, var at den originale laget en meget irriterende "tikkelyd" når PCen var slått av. Og siden jeg tidligere med stort hell hadde benyttet meg av FSP300-601U i min gamle Shuttle SB51G (den som phreak-z nå disponerer), valgte jeg å gå for denne i DigiDicen. Men hadde Shuttle's SilentX 250W PSU vært tilgjengelig på dette tidspunktet, hadde jeg mye heller kjøpt denne - da 601U bråker som et j*vla uvær umodifisert :-(

Har ikke umiddelbare planer om å installere ny NB-kjøler enda, da jeg er fornøyd med overklokkingen min (P4 2,6C @ 3,25 m/250MHz FSB, FSB:RAM ratio 1:1). Men har ekstra NB-kjøling veldig mye å si for videre overklokking? For jeg føler at det er mangelen på minnespenninger over 2,8V som setter stopper for klokkingen hos meg...

Angående CPU-vifta: Ja, jeg kan også bekrefte at denne er på 70mm. Forutsatt at man finner en god festemekanisme (strikk o.l?), så skulle det fint gå an å bruke en oppegående 60mm eller en tynn 80mm vifte (f.eks Zalman-vifta jeg nevnte i mitt forrige innlegg).

En umodifisert DigiDice bråker veldig mye ja, det er jeg 100% enig i. Dette bør Abit utvilsomt gjøre noe med hvis de planlegger en ny barebone-PC i fremtiden. Det skal ikke være nødvendig at folk skal måtte installere vannkjøling o.l i håp for å få kjøleytelsen opp og støyen ned..!

 

smeen: Jeg har idle-temperaturer på 44 grader (system) og 36 grader (CPU). Ved full load stiger system til 49 grader og CPU til 55 grader. Må si meg godt fornøyd med disse temperaturene, med tanke på at dette er en mini-PC med begrensede ventilasjonsmuligheter og at systemet er betydelig overklokket.

Er fornøyd med vannsettet, men vær klar over at dette etter min mening kun duger i slike små PCer, og kun for kjøling av CPU. Settet klarer ikke å drive kjøling på NB og GPU i tillegg. Har man en PC i vanlig størrelse, oppnås MYE bedre resultater med et skikkelig sett som f.eks WaterChill.

Lenke til kommentar

EvilEddie:

 

Angående systemvifte.

 

Papst 612FL har "kun" 6.5 CFM, som tilsvarer 11 m3/h.. denne skal ha en dBA-rating på under 10.. (sinnsykt stille)..

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=612FL

det er en feil på microplex.no sine sider som sier at den har 19 m3/h..

har sjekket linken til Papsts pdf-dokument.

 

orginal systemvifta i digidice er en Sunon KDE1206PFB3, som har en CFM på 14.0 og lager 26.5dBA på 3600RPM

 

derfor tenkte jeg at å bruke denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=612N2GML

dette ser ut til å være et bedre alternativ, ettersom denne vifta har en CFM på 14.7, eller 25 m3/h... og i tillegg har en relativt lav støy med sine 19 dBA..

 

problemet med sistenevnte er at den er 25mm tykk, i motsetning til sistnevnte som er på 15mm..

ifølge mine beregninger skal det gå bra med 25mm systemvifte i kabinettet, men er ikke sikker på luftgjennomstrømningen..

her trenger jeg litt hjelp... klaringen er da ikke noe dårligere her, enn i forhold til cpu-vifta opp mot 5.25"-drevene?

uansett så kan det jo hende at systemvifta er mere kravstor her, ettersom den skal frakte all varm luft ut av kabinettet...

 

 

Angående northbridgekjøling.

 

Ifølge denne siden:

http://forums.sudhian.com/messageview.cfm?...&threadid=49610

..så passer ikke Swiftechs MCX159-P (som du limte inn link fra Microplex.no)..

 

vedkommende har lagt ut bilder av oppsettet sitt, og under, etter å ha fått spm angående northbridgekjøling, så beklager han seg og sier at han vil fjerne den.. på bildet vises det tydelig at den sitter skjevt..

tror du/noen her at dette er en filleting, eller er det å ta i betraktning?

 

jeg har registrert at Mr. TweakUp har vannkjølt sin northbridge:

http://www.tweakup.dk/article/202/dk/

..om dette gir noen effekt når det kommer til overklokking er jeg ikke sikker på, men han sier at han samtalte med Abit om det..

....i sin Waterdice II, har han ihvertfall tatt dette som en selvfølge..

temperaturen på chipsettet fikk han fra 50, ned til 35 grader.

her festet han kjøleløsningen med strips, ergo må da dette kunne fungere på Swiftechs løsning også?

 

det ble mange spørsmål, men tenker å bruker noen kroner på overprisede kjøleløsninger fra microplex.no, så da blir det gjerne sånn ;)

 

 

edit:

har funnet ut at CPU-vifta er en Delta AFB0712HB:

http://www.delta.com.tw/products/dcfans/pdf/AFBseries.pdf

..vifta kjører på 3800RPM, puffer ut 33.20CFM (56.40 m3/h) luft, og har et grusomt maximums støynivå på 34.5 dBA...

 

har funnet ut at denne vifta her er helt ypperlig:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=TFD7025L12C

..eneste problemet ser ut til å være at den er 25mm.. lillebroren som microplex også leverer er på 15mm, men klarer "bare" 43 m3/h mot storebrors 52 m3/h..

 

noen tips?

 

-Frode

Endret av komode
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Liten oppdatering:

 

Har nå byttet PSU, til Shuttle sin SilentX 250W.

 

Systemet mitt slik som det var, ble ganske så varmt. Som tidligere nevnt, var jeg nødt å modifisere viftene på Fortron-Source 1U PSUen til å kjøre på 3,3V, grunnet det uakseptable støynivået på 12V. Dette medførte jo at temperaturen i PSUen da gikk oppover, og dette igjen forårsaket dårligere ytelse (les: lavere spenninger) som da kan skape ustabilitet av forskjellig slag (f.eks plutselige kræsj i spill, spontane reboots og blåskjermer).

 

Her er spenningsverdiene og temperaturene (under full load) jeg målte før jeg byttet PSU:

 

- +12V: 11,45V

- +5V: 4,92V

- +3,3V: 3,14V

- +5Vsb:5,02V

- CPU: 55 grader

- System: 57 grader

- PWM: 63 grader

 

INSTALLASJON

Her er det lille vidunderet jeg hentet på postkontoret på tirsdag. På esken til SilentX står teksten "Super Cool, Super Quiet", og viftestøyen ved full load er spesifisert til 32dB. Det var spennende å se om dette ville holde stikk...

 

Selve strømforsyningen så slik ut. Spesifikasjonene er, som dere ser, som følgende (tilsvarende spec av gammel PSU i parantes): +12V: 16A (16A), +5Vsb: 2A (2A), -12V: 0,3A (0,8A), +3,3V: 18A (20A) og +5V: 19A (25A). Som det kommer fram av strømnivåene, er den gamle PSUen tilsynelatende kraftigere enn SilentX'en, men husk på at førstnevnte kjører med redusert effektivitet pga dårligere kjøling - som sagt var det nødvendig å redusere viftehastigheten for å få et akseptabelt støynivå.

 

Og her har jeg sammenliknet størrelsen på gammel og ny PSU - hadde SilentX vært tilgjengelig da jeg kjøpte DigiDicen min, hadde jeg uten tvil gått for denne i stedet for den 1U-saken fra Fortron-Source. Jeg hadde sluppet å klippe i DigiDicen, ei heller stresset med justeringer av viftehastigheten. Jeg hadde lovet meg selv å IKKE gjøre noen endringer av SilentX'en som medførte at garantien ville bortfalle, og som det senere kommer fram av i dette innlegget, gikk dette forholdsvis greit (med unntak av 2 garanti-vennlige modifikasjoner, som jeg kommer tilbake til).

 

Inne i DigiDicen var det en skikkelig kabelsatan ute og gikk, bare se her. Pga. lengden av ATX-kabelen, var det nødvendig å legge denne i sløyfer for at alt skulle passe skikkelig. Og som det kom fram av i bildet, måtte disse sløyfene legges rundt og mellom RAM-brikkene (2x OCZ PC4000 Gold 512MB DDR). Man hadde jo 2 klare ulemper med dette: Ikke bare ble det dårligere plass rundt brikkene (for luftsirkulasjonens del), men den elektromagnetiske strålingen fra ATX-kabelen påvirket også brikkene i den grad at de ikke kunne kjøres på spesifisert hastighet (250MHz, 500DDR) uten blåskjermer o.l.

 

Dette er resultatet etter at SilentX'en er blitt installert. Se hvor mye mer plass det er rundt RAM-brikkene! Endelig kunne jeg nyte refleksjonen av hovedkortet på varmesprederne :D Legg også merke til hvor kort ATX-kabelen er på SilentX'en. Dette er pga at PSUen egentlig er laget for Shuttle barebones, der ATX- og ATX12V-kontakten sitter såpass nær kabeluttaket på denne. Uheldigvis for DigiDicens del, rekker ikke ATX12V-kabelen bort til den respektive kontakten på hovedkortet. Jeg tok da en ATX12V-kabelstump fra en ødelagt strømforsyning jeg hadde liggende, stappe ledningene inn i pluggen på SilentX sin ATX12V-kabel og teipe dette sammen.

 

Det gikk kun to kabelkurser med Molex-kontakter ut fra SilentX'en - dette dreper effektivt muligheten til å kjøre en GeForce 6800 Ultra på denne strømforsyningen, med sine 2 Molex-kontakter (som må tilkoples 2 separate kurser helt fri for andre enheter) :thumbdown: Man får også en SATA-strømkontakt, men da jeg ikke har noen SATA-disker, fikk jeg ikke bruk for denne. Dessuten var den altfor kort, den hadde omtrent samme lengde som ATX-kabelen. Den ene kursen måtte jeg bruke til DVD-brenneren og vannkjølingssystemet, mens den andre gikk da til skjermkortet, harddiskene og katodeinverteren. Da skjermkortet og inverteren hadde fått sitt, dukket det opp et annen problem: Jeg hadde bare 1 Molex-kontakt igjen - som skulle fordeles mellom 2 harddisker, og jeg hadde ingen Y-spiltter liggende. Løsningen var da å ta den samme ødelagte PSUen jeg nappet ATX12V-kabelen fra, klippe av en kabelstump med 2 Molex-kontakter, og skjøte dette på med den gode, gamle "MacGyver"-teipen min.

 

TESTRESULTATER

Det som slo meg med en gang da jeg slo på maskina, var hvor mye mer stillegående den hadde blitt. Nå klarte jeg endelig å høre forskjell på lav og høy viftehastighet på skjermkortkjøleren (arctic-cooling VGA Silencer). Jeg tok på nytt og noterte meg ned spenningsnivåer og load-temperaturer, og kom da fram til følgende resultater:

 

- +12V: 11,85V

- +5V: 4,83V

- +3,3V: 3,14V

- +5Vsb: 4,77V

- CPU: 49 grader

- System: 50 grader

- PWM: 57 grader

 

Selv om +12V har fått seg et betydelig oppsving, bekymrer det meg litt at de øvrige spenningene hadde gått ned med SilentX. Får teste systemet litt mer, og se hvor mye dette har å si i praksis.

 

Så førsteinntrykket er utvilsomt at Shuttle etter min mening virkelig har rett med at SilentX er "Super Cool, Super Quiet" :yes:

 

 

the coolkid: Oops, hadde visst glemt å uploade 2 bilder fra lakkeringa: paintjob_cover.jpg og paintjob_front.jpg. Dette er nå gjort, beklager den store forsinkelsen :blush:

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar

meget bra!

 

temperaturen har altså sunket 6 grader på CPU og 7 grader på systemet..

 

dette er jo storveis.... håper du kommer med en liten tilbakemelding etter mere testing..

 

hvor henne kjøpte du den PSU-en der.. og hvor mye ga du for den?

 

tror definitivt jeg må ha meg en slik en..

 

edit: ser at de selger PSU-en mange plasser, til en helt ok pris...

jeg har også arctic cooler på mitt 9800pro-kort, og merker bare nivåforskjellen på viften ved å at jeg øret helt inntil digidicen..

dette var gode nyheter..

 

-Frode

Endret av komode
Lenke til kommentar

Takker for fine tilbakemeldinger :-)

 

Foreløplig har jeg klart å klokke opp CPU fra 3,2 GHz til 3,25GHz (246MHz -> 250MHz FSB), Prime95 og Memtest86 stabilt. Dette er nok et direkte resultat av det nå er mer plass rundt RAM-brikkene. Testet med 254MHz FSB (CPU 3,3GHz), men da begynte det å dukke opp feil i Memtest86 etter 6 passes. Hadde hovedkortet klart å levere mer enn 2,8V på DDRVcc, ville jeg høyst sannsynlig klart 3,4GHz og vel så det.

 

Kjøpte SilentX'en min hos mpx.no, foretrakk dem foran Komplett pga. prisen samt muligheten til å betale med VISA hos førstnevnte - slik at man slipper ekspedisjonsgebyret.

 

Neste oppgradering blir nok høyst sannsynlig et Radeon X800XT PE i august måned, som en bursdagsgave til meg selv...

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

yes...

 

nå har jeg shuttle 250W psu i min digidice, samt at jeg snart skal sette inn ett x800pro...

 

forøvrig skal jeg også sette inn en 200GB sata-hd snart, og har drevramme til denne.. tenkte å bruke drevrammen sånn at jeg kunne plassere disken i en 5.25"-brønn, isteden for under den første 3.5"-brønnen...

 

(forøvrig blir en HD alene fort 40 grader varm, så to vil vel lage trøbbe... 55 grader er vel max anbefalt for ihvertfall samsungs sata-disker)

 

så at du skrev om varmeutvikling i ett annet innlegg, EvilEddie... har du prøvd det overnevnte?

Lenke til kommentar

Beklager for forsinket svar :blush:

 

Har ikke fått installert noe nytt enda, men neste uke skal jeg bestille en WD Raptor 74GB der system- og spillpartisjonen skal flyttes. De 2 diskene jeg har nå skal altså flyttes inn i eksterne kabinett (som også skal bestilles). På denne måten får jeg redusert noe av lasten på PSUen, samtidig at temperaturen i kabinettet nok vil gå noe ned.

 

Er usikker angående kjøpet av X800'en, for å si det sånn: Klarer mitt nåværende Radeon 9800Pro@XT Doom 3 å gi en grei framerate ved 1024x768x32 Medium, så utsetter jeg kjøpet til senere i høst.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

ATI Silencer 4 passer ikke i digidice...

 

prøvde forgjeves nå nettopp..

 

problemet er at den er litt lengre enn den forrige vga-cooleren (1-2 cm for lang).

tror det skal gå ved å sage litt, særlig i brettet som beskytter displayet på innsiden.

da skal den passe sånn ca. akkurat.

men uansett, der er tilnærmet umulig å få selve kortet inn, ettersom kantene på siden stikker ut med 1,5 cm.

 

mitt x800pro er med orginalkjøleren ca. 50 grader idle, og 78 grader ved to timer spilling.. heat-up i atitool gir 80 grader..

har fortsatt bare en HD i kabinettet.. venter på den andre..

 

fått noe nytt EvilEddie?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...