Gå til innhold

Maksimal stillhet


Anzure

Anbefalte innlegg

Har lyst å bytte kabinett og CPU kjøler for å få PC-en så stille som det bare er mulig. Jeg har ikke tenkt å kjøre prosessoren min på mer enn 4,0 GHz. Er det noen som har noen forslag? Post gjerne link til der jeg kan bestille det.

 

Vil helst ha noe som ikke er alt for vanskelig å montere, men samtidig ikke ser så verst ut. Budsjettet er på cirka 5000 kr. Det kan hende det ender med at PC-en står på nesten 24/7, det hadde vært kjekt med noe som krever lite/ingen vedlikehold.

Endret av waremanu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å gjøre som andrull, bygge pcen i tre ganske stor (samme størrelse som Corsair Carbide Air)

 

http://itpro.no/supportforum/index.php?/topic/79953-the-lightning-aka-beistet/

 

Ellers må du uansett over på vannkjøling størst sansynlig.

Viftene du har er greie, så

 

Noctua NF-A14 IPPC-2000 PWM 140mm Vifte 140 x 140 x 25 mm, 500~2500 RPM, ~182.5 m³/h, ~31.5 dBA, 4-Pin PWM

Er vel de stillegående som du får og samtidig klarer å dra viftene høyt ved f.eks overklokking.

 

Ellers må du over på B-ATX eller ekstreme kjølere: Med 30 CM vifte.

scythe7.jpg

scythe8.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Maskinen din har vifte på PSU, GPU, CPU-kjøler samt kabinettviftene. Hvis du bare tar hensyn til kabinett og CPU-kjøler så vil du ikke redusere støy så mye, siden det gjerne er en luftkjølt GPU som bråker mest (under last). PSU kan også være grei å gjøre noe med, siden (iallfall billige av) disse bråker en del.

 

Det du kan gjøre er å gå vannkjøling på CPU og GPU med nok radiatorareal til at viftene kan slå seg av ved idle/lav last og hvor de kun må gå på lav rpm under last. Videre kan du f.eks ta en overkill PSU hvor viften ikke slår seg på før last er relativt høy (f.eks en Corsair HX1200i). Da vill du få meget lav støy, men det vil koste deg mer enn 5K.

 

Hvis du kun er ute etter en god CPU luftkjøler og et polstret kabinett så kan du f.eks ta et Be-Quiet Silent Base 800 og en diger CPU kjøler (Be-Quiet, Noctua, Thermalright Silver Arrow IB-E osv..). Disse kan jo forsåvidt brukes uten vifter også og forsøke å la kabinettet ta seg av luftgjennomstrømning. Dette vil jo bli vesentlig billigere enn 5K, men tviler på at du vil syntes det er godt nok gitt at du ikke har gjort noe med GPU og PSU.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg mener at EVGA sine PSU starter viften basert på temperatur, og ikke last [W]. Jeg hadde en EVGA G2 750W i en enkel maskin (bygde for en kar) og viften startet egentlig rimelig raskt rett og slett fordi ambient var høy (sommeren). På dette området er Corsair sine litt bedre - de starter ikke like raskt.

 

Men ja, du trenger nok ikke 1200W for å si det slik. Men viften på denne vil sansynligvis aldri starte (iallfall svært sjeldent).

Lenke til kommentar

Syns det selv er litt bortkastet penger, man tåler vel noe støy, bare maskinen kan brukes til lette kontoroppgaver uten maskinen er plagsomt å høre på.

 

Selv har jeg vurdert å skaffe: Cooltek støydempingsmatter, Deluxe Midi-Tower Kit hvis man har lukket kabinett, kan det være noe å vurdere.

 

Men har man pexiglass og ligdene må man kansje ha 2 lag i så fall.

God mulig det samt å lage en kabinetthylle muligens kan dempe maskinen litt hvertfall det trenger ikke å koste stort.

 

Men har selv ikke prøvd dette.

Lenke til kommentar

Syns det selv er litt bortkastet penger, man tåler vel noe støy, bare maskinen kan brukes til lette kontoroppgaver uten maskinen er plagsomt å høre på.

 

Selv har jeg vurdert å skaffe: Cooltek støydempingsmatter, Deluxe Midi-Tower Kit hvis man har lukket kabinett, kan det være noe å vurdere.

 

Men har man pexiglass og ligdene må man kansje ha 2 lag i så fall.

God mulig det samt å lage en kabinetthylle muligens kan dempe maskinen litt hvertfall det trenger ikke å koste stort.

 

Men har selv ikke prøvd dette.

Vinningen kan fort gå upp i spinningen med isolationsmaterial i en pc. PC'n blir en del varmare med mattor i och fläktar kanske måste köras med högre varv som resultat.

Lenke til kommentar

Føler meg ganske sikker på at Be-Quiet Silent Base 800 vil lage mindre støy enn Define R5. Men ikke siter meg på det :p Google litt.

 

Når jeg tenker vannkjøling så tenker jeg custom vannkjøling med f.eks 2 tykke 480 radiatorer med noen gode (f.eks) noctua vifter og en D5 pumpe. Jeg tenker ikke på en slik AIO vannkjøler, disse bråker gjerne el del. Da kan du like gjerne kjøpe en god luftkjøler.

Lenke til kommentar

Akkurat. Så planen er å bygge inn en liten loop til cpu altså. Håper du får plassert det greit.

Du trenger vel ikke alle de filterene? Det er filter på den kassa.

 

Og så bør du kanskje se litt på en viftekontroller også, hvis ikke du får det greit til med hovedkortet.

Bestilte det foreløbig, tenkte å utvide loopen senere. Var egentlig ikke helt sikker på hva jeg trenger for en større loop, da må jeg velge deler selv (vil helst ikke kjøpe feil deler). Når jeg får kabinettet kan jeg også se hvor mange radiatorer som er realistisk for meg. Forresten, så bestilte jeg alt fra www.aquatuning.no.

Lenke til kommentar

Det er en tysk side. Forvent tollavgift.

 

Det er ikke et typisk vannkjølingskabinett du har kjøpt da. Tråden din begynte jo med "stille" ikke "fleksibel vannkjølingskasse".

Og for å bygge større loop er det egentlig pumpen du vil fokusere på. Du kunne bare spurt her om deler, det er mange flinke på vannkjøling her.

Lenke til kommentar

Det er en tysk side. Forvent tollavgift.

 

Det er ikke et typisk vannkjølingskabinett du har kjøpt da. Tråden din begynte jo med "stille" ikke "fleksibel vannkjølingskasse".

Og for å bygge større loop er det egentlig pumpen du vil fokusere på. Du kunne bare spurt her om deler, det er mange flinke på vannkjøling her.

Priser inkl. rettslig MVA ekskl. portokostnader

 

Så nei, blir ingen tollavgift da moms betales ved bestilling

Lenke til kommentar

Det er en tysk side. Forvent tollavgift.

 

Det er ikke et typisk vannkjølingskabinett du har kjøpt da. Tråden din begynte jo med "stille" ikke "fleksibel vannkjølingskasse".

Og for å bygge større loop er det egentlig pumpen du vil fokusere på. Du kunne bare spurt her om deler, det er mange flinke på vannkjøling her.

Det ser ikke ut til at radiatoren passer i Be-Quiet Silent Base 800. Den passer nok hvis jeg tar vekk CD-rommet og dropper å ha tanken under CD-rommet, men det vil jeg helst ikke.

 

Vurderer da å kjøpe Corsair 900D, og heller bruke det Be-Quiet Silent Base 800 til Media-serveren min. Hvilke deler bør jeg kjøpe da? Jeg har jo fortsatt delene fra vannkjølingssettet, så alt må passe sammen med det og da eventuelt Corsair 900D. Tenkte også å kjøre vannkjøling til skjermkortet. Ser helst at delene er på aquatuning.no, men det er de helt sikkert.

 

Så nei, blir ingen tollavgift da moms betales ved bestilling

Jepp, og det ble til og med levert på døren på under en uke.

Endret av waremanu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...