Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Error loading operating system"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er MBR bootloader som gir denne meldingen. Det betyr at BIOS har klart å laste litt fra disken, men så klarer ikke bootloader å laste inn neste steg fra partisjonen.

Muligens noe feil på disken. Sjekk også at BIOS IDE innstilling står til LBA mode (hvis du i det hele tatt har denne innstillingen). 

Lenke til kommentar

 

Først av alt: Vet du hvordan du booter til BIOS?

Nei

 

 

Du må gjøre følgende:

 

Trykk DELETE, F8, F10 eller F12 tasten flere ganger på tastaturet ditt til du får en skjerm som ser ut som den på vedlagt bilde. 

 

Sjekk så under kategoriene "Boot" og "Main". Se etter: 

 

hvilken boot-priority er satt? (DETTE STÅR UNDER BOOT - CHANGE BOOT ORDER)

 

Sjekk så hvilken BOOT Modus som er satt. Se etter at "BIOS IDE innstilling står til LBA mode" som Hårek skrev. Ta gjerne bilder, dersom du blir usikker.

 

acerw500_bios.jpg

Lenke til kommentar

 

 

Først av alt: Vet du hvordan du booter til BIOS?

Nei

 

 

Du må gjøre følgende:

 

Trykk DELETE, F8, F10 eller F12 tasten flere ganger på tastaturet ditt til du får en skjerm som ser ut som den på vedlagt bilde. 

 

Sjekk så under kategoriene "Boot" og "Main". Se etter: 

 

hvilken boot-priority er satt? (DETTE STÅR UNDER BOOT - CHANGE BOOT ORDER)

 

Sjekk så hvilken BOOT Modus som er satt. Se etter at "BIOS IDE innstilling står til LBA mode" som Hårek skrev. Ta gjerne bilder, dersom du blir usikker.

 

acerw500_bios.jpg

 

Hei, jeg har kommet dit men vet ikke hva jeg skal trykke.

 

http://i.imgur.com/SzyGevR.jpg

Endret av LordSune
Lenke til kommentar

 

Boot Priority ser fin ut. Gå gjerne inn på MAIN, og gi bilde, slik at jeg ser hvilke alternativ du har. Dersom du gikk inn på en undermeny i BOOT delen, trykker du esc for å komme ut av denne.

http://imgur.com/a/J74rE

 

Trykk på F9 på tastaturet. Dette skal tilbakestille alle endringer som evt har blitt gjort av andre brukere i tidligere dager. Jeg ser også at dette er en utdatert versjon av BIOSen til PCen din. Nyeste versjon er 1.21. Du har 1.11. Det kan være lurt at når du får tilgang til OSen din, oppgraderer du denne.

Lenke til kommentar

 

 

Boot Priority ser fin ut. Gå gjerne inn på MAIN, og gi bilde, slik at jeg ser hvilke alternativ du har. Dersom du gikk inn på en undermeny i BOOT delen, trykker du esc for å komme ut av denne.

http://imgur.com/a/J74rE

 

Trykk på F9 på tastaturet. Dette skal tilbakestille alle endringer som evt har blitt gjort av andre brukere i tidligere dager. Jeg ser også at dette er en utdatert versjon av BIOSen til PCen din. Nyeste versjon er 1.21. Du har 1.11. Det kan være lurt at når du får tilgang til OSen din, oppgraderer du denne.

 

Jeg har trykket F9 og da kommer den samme erroren

Lenke til kommentar

 

 

 

Boot Priority ser fin ut. Gå gjerne inn på MAIN, og gi bilde, slik at jeg ser hvilke alternativ du har. Dersom du gikk inn på en undermeny i BOOT delen, trykker du esc for å komme ut av denne.

http://imgur.com/a/J74rE

 

Trykk på F9 på tastaturet. Dette skal tilbakestille alle endringer som evt har blitt gjort av andre brukere i tidligere dager. Jeg ser også at dette er en utdatert versjon av BIOSen til PCen din. Nyeste versjon er 1.21. Du har 1.11. Det kan være lurt at når du får tilgang til OSen din, oppgraderer du denne.

 

Jeg har trykket F9 og da kommer den samme erroren

 

Da er det nok noe galt med harddisken dessverre, da dersom du klarer å komme deg inn i BIOSen, alt er som standard der og den klarer å boote forbi BIOSen, da er det nok Harddisken som har tatt kvelden. Du bør nok prøve å koble harddisken inn i en annen PC med HOST OS allerede på, og kopiere de viktigeste filene ut av disken før de går fortapt. Det er nok ikke noe annet man kan gjøre uten å reinstallere Windows.

 

Hvor gammel er denne PCen om jeg tørr spørre?

Endret av Isak Dombestein
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Boot Priority ser fin ut. Gå gjerne inn på MAIN, og gi bilde, slik at jeg ser hvilke alternativ du har. Dersom du gikk inn på en undermeny i BOOT delen, trykker du esc for å komme ut av denne.

http://imgur.com/a/J74rE

Trykk på F9 på tastaturet. Dette skal tilbakestille alle endringer som evt har blitt gjort av andre brukere i tidligere dager. Jeg ser også at dette er en utdatert versjon av BIOSen til PCen din. Nyeste versjon er 1.21. Du har 1.11. Det kan være lurt at når du får tilgang til OSen din, oppgraderer du denne.

Jeg har trykket F9 og da kommer den samme erroren

Da er det nok noe galt med harddisken dessverre, da dersom du klarer å komme deg inn i BIOSen, alt er som standard der og den klarer å boote forbi BIOSen, da er det nok Harddisken som har tatt kvelden. Du bør nok prøve å koble harddisken inn i en annen PC med HOST OS allerede på, og kopiere de viktigeste filene ut av disken før de går fortapt. Det er nok ikke noe annet man kan gjøre uten å reinstallere Windows.

 

Hvor gammel er denne PCen om jeg tørr spørre?

Rundt 4-5 år

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...