Gå til innhold

to forskjellige luft retninger på en radiator.


Anbefalte innlegg

Som tittel så lurer jeg på om jeg kan snu en av mine 140mm vifter til å suge ut og den andre inn på samme radiator den tilhører cpu vannavkjøling. type: corsair h105

 

Vil ha positivt trykk i kabinettet, nå har jeg 3 vifter som blåser ut og 2 inn. 

 

Er kanskje litt rart spørsmål, men lurer på om det blir kondens på radiatoren... Siden den ligger på toppen av kabinettet. Har prøvd å google, men ikke funnet noen fornuftige svar...

Endret av Tekky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan snu vifter så mye du vil på radiatorer til PC vannkjøling.

 

Men jeg vet ikke om jeg vil anbefale at en vifte blåser i en retning, mens den andre viften på samme radiator blåser i motsatt retning.

Noe av luften vil da bare sirkulere mellom de to viftene. Du bør tilstrebe at alle viftene i kabinettet jobber i en og samme retning, altså at du ikke har noen vifter som jobber mot hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

5 noctua vifter og en corsair inne i pcen som blåser rett på GPU. Det er et CM cosmos SE. Blir veldig fort mye støv inne i  kabinettet... Den kjøler en i7 4820k @4.4 GHz maks temp på 60 grader, den står på hele døgnet.

post-320324-0-42035600-1452772456_thumb.jpg

Endret av Tekky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis kassa de ikke står nærme veggen eller veldig trangt under en pult, så er det enkleste her å snu den ene vifta du har på bakveggen. Da får du 2 inn i front, 1 inn bak og 2 ut i topp. Dette er samme oppsett som jeg har, og fungerer greit. Da får du overtrykk, og du får i tillegg en del luft mot VRM på hovedkortet.

 

Hvis det er veldig trangt oppunder en pult er denne løsningen ikke optimal, fordi da vil viften bak trekke inn relativt varmt luft (som fanges oppunder pulten). Står den oppå en pult med litt luft rundt seg fungerer det jeg skisserer.

Lenke til kommentar

Har faktisk tenkt på det en stund, men er redd for at det blir høy lyd? Viftene jeg har nå synes jeg er for høy db, tilogmed med velig lav fart.  Har egentlig lyst å selge kabinettet og kjøpe en be quiet 600 eller 800. Den står i stua, så prøver å få den så stille som mulig. Hadde man kunnet vannavkjølt asus strix sin gpu uten å miste garantien så kunne det vært en løsning, synes det bråker veldig når kortet kjører på fullt...

Lenke til kommentar

Hmm... Asus Strix har jo aksialvifte, så skjermkortet er helt avhengig av at varmen som dumpes inne i kassa dumpes videre av kabinettet. Det kan tenkes at "problemet" ditt er kabinettet ja. Du kan eventuelt forsøke å bytte ut kabinettviftene med noen skikkelige Noctua vifter, og samtidig få inn en eller annen form for viftekontroller (manuell 5,25" eller automatisk/software-basert intern kontroller).

 

Jeg ville kanskje også sett etter et skikkelig bra luftkjølt kabinett, og ikke fokusert på støydempingen til be-quiet - hvis du skal ha nytt kabinett. Kanskje Cooler Master HAF serien eller silverstone raven/fortress. 

 

Videre så driter man i garantien på skjermkortet :grin2: . Få på vannblokk hvis det finnes til ditt kort, og du kunne tenke deg vannkjøling.

Custom loop (gitt nok radiatorareal) er absolutt beste måten å få en stille PC. Det er dyrt, og man kan ikke klokke noe mer, men det gir meget god effekt mhp støy.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres jo ut som du har kontroll.

 

Hvis det er GPU du reagerer mest på så kan du jo "kjipe inn" på kortet vel? F.eks manuelt stille maks vifteprofil, som gir throttle raskere. Kan vel også forsøke å låse framrate i msi afterburner til å matche skjermen din, så jobber GPU mindre. Dette går jo ut over ytelse selvsagt - men du virker som du er opptatt av støy :)

Lenke til kommentar

Videre så driter man i garantien på skjermkortet :grin2: . Få på vannblokk hvis det finnes til ditt kort, og du kunne tenke deg vannkjøling.

Custom loop (gitt nok radiatorareal) er absolutt beste måten å få en stille PC. Det er dyrt, og man kan ikke klokke noe mer, men det gir meget god effekt mhp støy.

Man mister garanti når man setter på vannblokk på asus strix, men mister man reklamasjonsrett? Du har jo ikke ødelagt kortet, så lenge du setter det tilbake til stock hvis du trenger å levere det inn selvfølgelig.  

Lenke til kommentar

 

Videre så driter man i garantien på skjermkortet :grin2: . Få på vannblokk hvis det finnes til ditt kort, og du kunne tenke deg vannkjøling.

Custom loop (gitt nok radiatorareal) er absolutt beste måten å få en stille PC. Det er dyrt, og man kan ikke klokke noe mer, men det gir meget god effekt mhp støy.

Man mister garanti når man setter på vannblokk på asus strix, men mister man reklamasjonsrett? Du har jo ikke ødelagt kortet, så lenge du setter det tilbake til stock hvis du trenger å levere det inn selvfølgelig.
Lurer også på dette :p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...