Gå til innhold

iPhone 5 - Bristet display, men har fungert fint. Falt nå i bakken og displayet fungerer ikke? Hva gjør jeg?


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann! :)

 

Jeg har skjermbeskyttelse (deksel), men like før jul presterte jeg allikevel å briste displayet. Tror jeg hadde noen mynter i lommen.

 

Var overrasket over hvor dyrt det var å skifte, så jeg valgte å bare la det være så lenge, men med planer om å bytte i fremtiden.

 

I kveld falt telefonen igjen i bakken i leiligheten (klønete, jeg vet, men kan ikke ha vært mer enn 0,5 m). Displayet er ikke noe mer skadet enn det var, MEN det fungerer ikke. Ser også at det har kommet opp noen vertikale striper i bakgrunnen på displayet. Det jeg lurer på nå er:

 

1. Er dette mulig å fikse uten å erstatte displayet? Prøvde force restart/off, men inget hell. 

 

2. Om jeg bytter display - er det gitt at telefonen fungerer? Mistenker at de butikkene jeg eventuelt gjør dette på ikke vil gi noen garanti for dette. 

 

På forhånd hjertelig takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To ting som hadde vært kjekt om du testet.

Før du begynner så la telefonen stå med laderen i i ca 10 minutter.

 

 

1. Slå lydløsknappen av og på igjen ett par ganger. Rister telefonen av vibratoren?

 

2. Du sier du har forsøkt "force restart". Men prøv igjen nå mens den står i laderen. Hold hjemknappen og av/på knappen inne samtidig i ca 30 sekunder.

 

 

Du bør få bilde på skjermen igjen nå. Det er ganske vanlig at bildet blir borte etter et støt, men i mer enn 90% av tilfellene løser det seg etter en restart.

 

Om du fremdeles ikke får bilde test steg 1 igjen. Om vibratoren virker så er skjermen defekt, men telefonen er ok og et skjermbytte løser problemet. Om vibreringen fortsatt ikke fungerer så er det nok noe mer alvorlig feil.

 

Edit: striper på skjermen er stort sett alltid ensbetydende med defekt LCD eller at kabelen har delvis løsnet.

Endret av ksjonfjell
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hei og takk for svar! :)

 

1. Jeg gjorde dette nå og den rister fint.

 

2. Hadde lader i når jeg tok "force restart" tidligere. Holdt imidlertid ikke i 30 sekund, men heller rundt 10 sekund (da slo den seg av (og så på igjen))

 

Satt i lader nå, så kan prøve igjen steg 1 og 2 om det har noe å si det med laderen. 

 

Bildet ser helt fint ut, men ser tydelig noen vertikale striper som ikke har vært der før.

 

Det er en iPhone 5. Litt usikker hvilken modell i farten, men det kan jeg finne ut. :)

 

To ting som hadde vært kjekt om du testet.
Før du begynner så la telefonen stå med laderen i i ca 10 minutter.


1. Slå lydløsknappen av og på igjen ett par ganger. Rister telefonen av vibratoren?

2. Du sier du har forsøkt "force restart". Men prøv igjen nå mens den står i laderen. Hold hjemknappen og av/på knappen inne samtidig i ca 30 sekunder.


Du bør få bilde på skjermen igjen nå. Det er ganske vanlig at bildet blir borte etter et støt, men i mer enn 90% av tilfellene løser det seg etter en restart.

Om du fremdeles ikke får bilde test steg 1 igjen. Om vibratoren virker så er skjermen defekt, men telefonen er ok og et skjermbytte løser problemet. Om vibreringen fortsatt ikke fungerer så er det nok noe mer alvorlig feil.

Edit: i og med at dette er så vanlig på iPhone antok jeg at det var det. Om du har et annet merke så må den resettes på en annen måte. Fortell meg hva slags telefon du har :)

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Skyter samtidig inn et annet spørsmål:

 

1. Er disse butikkene som er overalt i Oslo/Grunerløkka OK til å bytte display? Autorisert forhandler tror jeg blir for dyrt. Da kjøper jeg heller ny telefon.

Lenke til kommentar

Skyter samtidig inn et annet spørsmål:

 

1. Er disse butikkene som er overalt i Oslo/Grunerløkka OK til å bytte display? Autorisert forhandler tror jeg blir for dyrt. Da kjøper jeg heller ny telefon.

Ønsker du å bytte skjerm, så ville jeg gått til http://www.dr-ipod.no

 

Jeg driver selv og bytter skjermer, men er et godt stykke unna Oslo. Dr-iPod er iallfall en seriøst aktør på markedet. :)

Endret av CoalPX
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 
Ønsker du å bytte skjerm, så ville jeg gått til http://www.dr-ipod.no

 

Jeg driver selv og bytter skjermer, men er et godt stykke unna Oslo. Dr-iPod er iallfall en seriøst aktør på markedet. :)

 

 

Ønsker kun å bytte om jeg må, noe det ser ut som. :(

 

Takk for tipset! :) Har hørt om butikken før, men trodde den var vesentlig dyrere. Det der er jo ikke noe dyrere enn de jallasjappene som er overalt på Grunerløkka, så stikker nok dit i morgen tidlig. :)

 

Jeg ville anbefalt deg å prøve å bytte skjermen selv. Dersom du kjøper en skjerm fra ebay med kamera, mikrofon, etc alleredet innstallert er det virkelig ikke noe vanskelig å gjøre det selv. Det følger som oftest med verktøyet du trenger i tilleg.

 

Skulle gjerne byttet selv, men jeg må nesten ha telefon igjen i morgen. Ebay tar for lang tid akkurat nå. ;)

 

Men det er en god ide til neste gang.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Endte opp på Dr-iPod, så takk for tipset, CoalPx! :)

 

I utgangspunktet sa han en halvtimes ventetid, men jeg sa at jeg hadde litt dårlig tid, så da fikset han det i løpet av 5 minutter eller slik. Veldig hyggelig fyr og det virker som et langt mer seriøst foretak enn de jeg vurderte i utgangspunktet.

 

Så jeg er godt fornøyd! :)

 

EDIT: Og om noen skulle lure, så var displayet ødelagt og alt fungerte helt fint når det ble erstattet. ;)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...