Gå til innhold

Trening med helseangst


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sliter med helseangst og mageproblemer.

 

En treningsøkt for meg er ikke bare mildt ubehagelig, men også helt umulig.

 

En gåtur gir meg enorme reaksjoner i form av smerter i brøst, svimmelhet, kaldsvetting, hjertebank, skjelving osv. Jeg ender også som regel opp med panikkanfall (tror jeg).

 

Ser ironien i det, i og med at trening er den beste medisinen for angst.

 

Jeg vil forandre vanene mine slik at jeg kan trene uten å være redd for min egen helse.

 

På mitt værste får jeg en puls på over 120 bare ved å gå fra sofaen til gangen og ta på meg skoene. Jeg er ikke i noe dårligere form enn andre inaktive mennesker.

 

Problemene mine kommer av at jeg har vært inaktiv i mange år, spiser feil og for lite. Har tatt av nesten 11 kg på 3 år.

 

Jeg har jobbet på lager, så løfting og harde dager der har gått stort sett bra. Problemet mitt kommer når jeg trener og er fysisk bare for å gjøre det. Jeg liker ikke å løfte tungt eller jogge / løpe.

 

Har også planer om å forandre kostholdet mitt totalt så jeg slipper å slite med magen, men dette tar jeg når jeg kommer i kontakt med en helsearbeider når den tid kommer.

 

Alle råd for enkle treningsøkter som ikke er for krevende er velkommen. Setter stor pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På mitt værste får jeg en puls på over 120 bare ved å gå fra sofaen til gangen og ta på meg skoene. Jeg er ikke i noe dårligere form enn andre inaktive mennesker.

Problemene mine kommer av at jeg har vært inaktiv i mange år, spiser feil og for lite. Har tatt av nesten 11 kg på 3 år.

 

Jeg tror nok du er i dårligere form enn andre inaktive mennesker. Jeg kjenner mange som aldri trener, og som kjører til og fra nærbutikken, men ingen av de sliter med å gå ut i gangen og ta på seg skoene.

 

Hvis ikke, så er det mentalt... og det er jo på en måte enda verre, for da er du jo både i dårlig form samtidig som kroppen unødvendig 'kjører seg opp' for den minste ting.

 

All forskning viser at lett fysisk aktivitet er positivt både for milde mentale problem, kondisjonen, fordøyelsen, matlysten, ja nær sagt alt!

 

Så begynn å gå rolige turer langs veien, og øk litt etter som ukene går. Hvis problemet er å hele tiden møte folk langs veien, så gå heller på små turer i terrenget/åsrygger/fjell/skogen. Det er enda bedre for kropp og sjel å være i naturen  :)

 

Innetrening som armhevinger, pullups (under et stuebord f.eks) og situps på gulv eller i sengen kan hjelpe deg igang.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

 

Jeg har jobbet på lager, så løfting og harde dager der har gått stort sett bra. Problemet mitt kommer når jeg trener og er fysisk bare for å gjøre det. Jeg liker ikke å løfte tungt eller jogge / løpe.

Hva med å heller ordne deg noe hardt arbeid å gjøre? om så bare dra noen stokker rundt i skogen og late som det er en jobb?

beregn også litt dårlig tid til bussen osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...