Gå til innhold

Sykemeldt over lengre periode, vil jeg bare få utbetalt 20 %?


kml-

Anbefalte innlegg

Dette kommer sikkert til å høres litt "planlagt" ut, men jeg er en person som tenker alt for mye, spesielt fremover i tid.. Jeg har tidligere i mitt litt slitt mye med deprisjoner, har prøvd å ta livet mitt ett par ganger, og merker at jeg er langt nede i kjelleren igjen. Har kun en 20% stilling for øyeblikket, MEN jobber 4-5 i uken grunnet mye ekstravakter (som jeg trenger for å betale husleie etc.) Er student på toppen av dette, men tar kun opp 2 fag dette året så får ikke noe støtte fra lånekassen. Spørsmålet er, la oss si jeg skulle blitt sykemeldt over lengre tid, vil jeg kun få utbetalt 20%, slik det står oppført i kontrakten? Det vil jo så vidt dekke husleien, eller finnes det en annen ordning? Føler jeg burde sagt opp jobben igrunn, men det gjør vel bare saken verre? Aldri vært noe fan av folk som naver (med mindre man er ordentlig syk), men jeg ser hvilken retning dette går. Får jeg ikke den hjelpen jeg trenger, vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre av meg.. Kjipt å måtte få økonomiske problemer grunnet dette.

 

Takker på forhånd for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer sikkert til å høres litt "planlagt" ut, men jeg er en person som tenker alt for mye, spesielt fremover i tid.. Jeg har tidligere i mitt litt slitt mye med deprisjoner, har prøvd å ta livet mitt ett par ganger, og merker at jeg er langt nede i kjelleren igjen. Har kun en 20% stilling for øyeblikket, MEN jobber 4-5 i uken grunnet mye ekstravakter (som jeg trenger for å betale husleie etc.) Er student på toppen av dette, men tar kun opp 2 fag dette året så får ikke noe støtte fra lånekassen. Spørsmålet er, la oss si jeg skulle blitt sykemeldt over lengre tid, vil jeg kun få utbetalt 20%, slik det står oppført i kontrakten? Det vil jo så vidt dekke husleien, eller finnes det en annen ordning? Føler jeg burde sagt opp jobben igrunn, men det gjør vel bare saken verre? Aldri vært noe fan av folk som naver (med mindre man er ordentlig syk), men jeg ser hvilken retning dette går. Får jeg ikke den hjelpen jeg trenger, vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre av meg.. Kjipt å måtte få økonomiske problemer grunnet dette.

 

Takker på forhånd for svar

 

 

Hei kompis. Trist å høre at du sliter

 

Du får sykepenger basert på det du har TJENT, enten året som var, eller de siste 3 mnd. Det skal gå i DIN favør, slik at om du bare tjente 200.000 i fjor, men jobbet en haug med ekstravakter siste månedene så skal det regnes ut fra det.

 

Husk at NAV ikke plikter informere deg om noe som helst..så du må vite selv hvilke rettigheter du har.

 

Om du skal ned på NAV kontoret og levere noe som helst, så få alltid stempel på papiret først, også går du i printeren og tar kopi av papiret med stempel på. Da får de fart i ræva, og ingenting går galt ;)

 

Ikke si opp jobben. Du sliter, antakelig pga ting som ikke er din feil - fæle foreldre, dårlig oppvekst etc. Ta deg velfjortjent sykemelding og jobb deg opp. Finn ut av det. Bruk tiden smart. Hva ønsker du ut av livet? Hva er realistisk? Burde du studere? Burde du prøve noe annet? Hva holder deg i Norge? Kunne du reist til et annet sted? Begynt på nytt? Hvis ikke..hva kan du? Hva er du flink til? 

 

Jaja..send meg en pm om du vil. Har selv vært i driten, men er høyt oppe om dagen. Kan gi deg litt advice om du vil. 

 

Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et godt råd er å være forsiktig med å gi/lytte til råd. ;)

 

Om sykepenger, fra nav.no:

 

Hvor mye kan du få?

Sykepenger fra arbeidsgiveren

Arbeidsgiver utbetaler sykepenger for de første 16 kalenderdagene, og skal fastsette et sykepengegrunnlag for denne perioden. Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet ut fra, det vil si den gjennomsnittlige ukeinntekten din før du ble arbeidsufør, som regel de siste 4 ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Hvis du har fått varig lønnsendring i løpet av de siste 4 ukene, regnes inntekten fra lønnen ble endret. Det er bare arbeidsinntekt som er med i sykepengegrunnlaget. Særgodtgjørelse som bilgodtgjørelse, diett og lignende regnes ikke med. Heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse.

Du kan få sykepenger tilsvarende full lønn, men du har ikke rett til et sykepengegrunnlag som overstiger 6 G (folketrygdens grunnbeløp). Noen arbeidsgivere som forskutterer sykepengene, gir sykepenger også utover dette. Kontakt arbeidsgiveren din for å undersøke hva som gjelder på din arbeidsplass.

Sykepenger fra NAV

Når NAV skal betale sykepenger fra 17. dag, fastsetter NAV et eget sykepengegrunnlag. Dette grunnlaget fastsettes ved at din ukeinntekt omregnes til årsinntekt. Hvis denne årsinntekten avviker fra den inntekt du har hatt tidligere år, kan NAV fastsette sykepengegrunnlaget ved skjønn.

Arbeidstakere kan få 100 prosent av sykepengegrunnlaget i sykepenger, men NAV utbetaler ikke sykepenger for sykepengegrunnlag utover 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (6G).

Ved gradert (delvis) sykmelding har du rett til sykepenger for den delen du er syk. Sykepengene kan graderes fra 100 prosent ned til 20 prosent.

Hvis du har mottatt sykepenger fra folketrygden, kan du ha rett til feriepenger. Du får bare feriepenger for de første 48 sykepengedagene i opptjeningsåret. Feriepengene utgjør 10,2 prosent av de sykepengene som gir rett til feriepenger.

Hvor lenge kan du få sykepenger?

Du kan få sykepenger i inntil 52 uker. Tidsbegrensingen er den samme enten du er helt eller delvis sykmeldt. Det er egne regler for deg som er mellom 67 og 70 år.

For å få rett til sykepenger fra NAV igjen, må du ha vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra NAV.

Hvis du fortsatt er syk og ikke kan være i arbeid når sykepengene opphører, kan du ha rett til andre ytelser som arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd.

Lenke til kommentar

Så lenge du har en årsinntekt på mer enn 45034 og jobbet mer enn fire uker sammenhengende, har du som regel rett på sykepenger fra NAV. Det som dekkes er det du har i tap av pensjonsgivende inntekt på sykmeldigstidspunktet. Har du uregelmessig inntekt/ arbeidstid vil NAV kunne beregne et representativt gjennomsnitt.

Lenke til kommentar

 

Et godt råd er å være forsiktig med å gi/lytte til råd. ;)

 

 

 

 

Ingenting der som ikke samsvarer med det jeg skrev ;)

 

Som du sikkert forsto så siktet jeg også til din signatur, som du i mellomtiden har slettet, om å kontakte deg for å "bli rik uten å jobbe" og diverse tilbud i samme stilen.

Lenke til kommentar

 

 

Et godt råd er å være forsiktig med å gi/lytte til råd. ;)

 

 

 

 

Ingenting der som ikke samsvarer med det jeg skrev ;)

 

Som du sikkert forsto så siktet jeg også til din signatur, som du i mellomtiden har slettet, om å kontakte deg for å "bli rik uten å jobbe" og diverse tilbud i samme stilen.

 

 

 

Hva så om jeg kan hjelpe folk med å tjene penger uten å jobbe særlig mye, OG at jeg kan endel om NAV? Er det ikke legitimt å kunne noe om begge ting? Jeg kan også endel om ernæring, politikk, bygge hytte i skogen OG jeg kan gå pålangrenn og skifte dekk på en sykkel. 

 

Hva var egentligpoengetditt? Jeg gav ham råd som var solide og gode. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...