Gå til innhold

Temperaturgivere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nei det var akkurat det.. mye billig å få tak i men vanskelig å finne det som er brukandes..

i øyeblikket kan man vel nesten like greit kjøpe en z-wave multisensor som en oregon temp måler men..

Det er samme konklusjon jeg kommer til da. Ved tilnærmet lik pris velges vel Z-Wave. På hytta har jeg en Tellstick, og den plukker opp alt mulig av dingser jeg har tatt med. Helt uten protokoller eller noe som helst. Det var det som var tanken min med den RFX'en også. Ser at både Telstick og Nexa er i ferd med å komme med komboenheter som gir tilgang til begge systemer. Kanskje det fungerer bedre enn en Z-Wave med tilleggsenhet. 

Lenke til kommentar

Slik jeg kjenner Bert som driver RFXCOM er han sjeldent vanskelig å ha med å gjøre, og han har jo bygget opp hele RFXCOM med å være bedre enn Telldus, så 1) at det finnes enheter som er støttet av Telldus men ikke RFXtrx er en overraskelse og 2) ta kontakt med support hos rfxcom så ordner det seg sikkert. ;)

Lenke til kommentar

 

nei det var akkurat det.. mye billig å få tak i men vanskelig å finne det som er brukandes..

i øyeblikket kan man vel nesten like greit kjøpe en z-wave multisensor som en oregon temp måler men..

Det er samme konklusjon jeg kommer til da. Ved tilnærmet lik pris velges vel Z-Wave. På hytta har jeg en Tellstick, og den plukker opp alt mulig av dingser jeg har tatt med. Helt uten protokoller eller noe som helst. Det var det som var tanken min med den RFX'en også. Ser at både Telstick og Nexa er i ferd med å komme med komboenheter som gir tilgang til begge systemer. Kanskje det fungerer bedre enn en Z-Wave med tilleggsenhet. 

 

Husk at TellStick ZNete Lite tar ikke imot 433 signaler fra f.eks. termometere....  

 

Pro versjonen som kommer om noen mnd skal vist gjøre det. 

Lenke til kommentar

Slik jeg kjenner Bert som driver RFXCOM er han sjeldent vanskelig å ha med å gjøre, og han har jo bygget opp hele RFXCOM med å være bedre enn Telldus, så 1) at det finnes enheter som er støttet av Telldus men ikke RFXtrx er en overraskelse og 2) ta kontakt med support hos rfxcom så ordner det seg sikkert. ;)

Mail sendt, og kjapt svar tilbake.

 

Hi Richard,

 

UPM/ESIC sensors are supported in Type1 firmware. Flash this firmware.

See chapter 2 in the RFXtrx User Guide:

 

Litt usikker på hva konsekvensen av å gå tilbake på en firmware gir. Det er jo gjerne en grunn til en ny firmware. Men i hvertfall imponerende kjapp respons.  :)

Lenke til kommentar

 

Slik jeg kjenner Bert som driver RFXCOM er han sjeldent vanskelig å ha med å gjøre, og han har jo bygget opp hele RFXCOM med å være bedre enn Telldus, så 1) at det finnes enheter som er støttet av Telldus men ikke RFXtrx er en overraskelse og 2) ta kontakt med support hos rfxcom så ordner det seg sikkert. ;)

Mail sendt, og kjapt svar tilbake.

 

Hi Richard,

 

UPM/ESIC sensors are supported in Type1 firmware. Flash this firmware.

See chapter 2 in the RFXtrx User Guide:

 

Litt usikker på hva konsekvensen av å gå tilbake på en firmware gir. Det er jo gjerne en grunn til en ny firmware. Men i hvertfall imponerende kjapp respons.  :)

Det er ikke å "gå tilbake", det er bare en annen type. :)

 

RFXtrx støtter nå så mye forskjellig at det ikke er plass til å holde alle de forskjellige protokollene i minne samtidig (og dessuten er det visse kompabilitetsproblemer), så man må velge hva man har bruk for.

Lenke til kommentar

 

 

Slik jeg kjenner Bert som driver RFXCOM er han sjeldent vanskelig å ha med å gjøre, og han har jo bygget opp hele RFXCOM med å være bedre enn Telldus, så 1) at det finnes enheter som er støttet av Telldus men ikke RFXtrx er en overraskelse og 2) ta kontakt med support hos rfxcom så ordner det seg sikkert. ;)

Mail sendt, og kjapt svar tilbake.

 

Hi Richard,

 

UPM/ESIC sensors are supported in Type1 firmware. Flash this firmware.

See chapter 2 in the RFXtrx User Guide:

 

Litt usikker på hva konsekvensen av å gå tilbake på en firmware gir. Det er jo gjerne en grunn til en ny firmware. Men i hvertfall imponerende kjapp respons.  :)

Det er ikke å "gå tilbake", det er bare en annen type. :)

 

RFXtrx støtter nå så mye forskjellig at det ikke er plass til å holde alle de forskjellige protokollene i minne samtidig (og dessuten er det visse kompabilitetsproblemer), så man må velge hva man har bruk for.

 

Takker! Da får jeg prøve det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Kan bekrefte at det fungerer med RFXtrx433 Type1 Firmware versjon 94, filnavn: RFXtrx433_Type1_94.hex

 

Hadde samme problem selv, men fikk påminnelsen nå om firmware-utgave.

Lenke til kommentar

Salget av Viking-sensorene er stoppet hos Jula og Teknikkmagasinet, men finnes her, med og uten fukt:

http://www.lohelectronics.se/matinstrument/datalogger/luftfuktighet/tradlos-templuftfukt-for-inneutomhusbruk.html

http://www.lohelectronics.se/matinstrument/matinstrument-433-mhz/tradlos-termometer-for-inneutomhusbruk.html

Så langt jeg har observert er de like nøyaktige som Oregon, men langt billigere.

Tror det er de beste til rimelig pris:

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

 

RFXtrx støtter nå så mye forskjellig at det ikke er plass til å holde alle de forskjellige protokollene i minne samtidig (og dessuten er det visse kompabilitetsproblemer), så man må velge hva man har bruk for.

Ja, det er dessverre den brutale virkeligheten :-(

Her i gården måtte jeg pensjonere en drøss med Clas Ohlson tempmålere når jeg flashet til fordel for Somfy.

Lenke til kommentar

"Sliter" litt med at Oregon bytter ID (i Rfxcom) når jeg bytter batterier.

Er disse også sånn?

Jeg byttet batterier i en "Viking" i dag, den endret ikke.

Syntes nesten det var litt rart.

Mener å huske at de har endret ID, ... må prøve igjen.

 

Edit:

Gjorde en prøve; Tok ut batteri, ventet en stund, fikk ny ID.

Når jeg skiftet batterier tidligere i dag gjorde jeg det ganske raskt. 

Har forsøkt det samme med Oregon, skifte batterier raskt. Hjelper ikke.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

 

 

RFXtrx støtter nå så mye forskjellig at det ikke er plass til å holde alle de forskjellige protokollene i minne samtidig (og dessuten er det visse kompabilitetsproblemer), så man må velge hva man har bruk for.

Ja, det er dessverre den brutale virkeligheten :-(

Her i gården måtte jeg pensjonere en drøss med Clas Ohlson tempmålere når jeg flashet til fordel for Somfy.

 

 

 

Alternativet er jo å kjøpe en til RFXtrx.

Jepp. Det gjorde jeg. Så nå har jeg en gammel RFXLAN og 2xRFXtrx. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...