Gå til innhold

Hva kreves for å undervise i biologi og kjemi i den videregående skole?


Bubbeflubb

Anbefalte innlegg

Tittelen sier det meste, men litt om bakgrunnen for spørsmålet:

 

Jeg har en master fra et helsefag, men ønsker å ha muligheten til å undervise i den videregående skolen blant annet pga jobbsituasjonen. Problemet er at jeg ikke klarer å finne ut hvilke krav som må oppfylles for å undervise i biologi og kjemi.

 

Noen som har en lenke eller vet? Jeg er innstilt på at jeg må ta enkeltemner på universitetet.

 

Takker på forhånd for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvorvidt det finnes absolutte krav, men jeg vet om noen som har hatt litt "svake" kvalifikasjoner har fått jobb, og jeg vet også om en som fikk jobb og underviste i et fag hun hadde mye kompetanse i fra universitetet, men manglet pedagogiske fag. Skal sies at begge fikk vikariater under 100 %, ikke fast jobb.

 

jeg vet ikke hvor mye du har av kjemi og biologi i masteren din i helsefag (om du ikke har biologi/kjemi bachelor i bunnen). Vil anta at det er en del temaer i biologi og kjemi på vgs du ikke har hatt, eks innen plantefysiologi og systematikk, økologi og uorganisk kjemi. Dette er ting man helst burde ha litt kunnskap om, og det skader aldri å ta pedagogiske fag heller. Men om skolen er desperat etter å få fyllt opp en stilling kan det hende du er heldig!

Lenke til kommentar

Kompetansekravene for å undervise i den videregående skole følger av opplæringslovforskriften § 14-4. For den som ikke har lærerutdanning må man ha minst 240 studiepoeng inklusive PPU (praktisk-pedagogisk utdanning) - i praksis vil dette tilsi at man har en bachelor (180 studiepoeng) pluss PPU (60 studiepoeng). 

 

I tillegg må du ha 60 studiepoeng "som er relevante for faget" du skal undervise i. Her vil det nok skorte litt både på kjemi- og biologifronten... I lektorprogrammets studieretning for kjemi, biologi, og naturfag tar man tar man 50 studiepoeng kjemi, 40 studiepoeng biologi/naturfag, 20 studiepoeng matematikk (10 godskrives kjemi, 10 godskrives biologi), 10 studiepoeng fysikk (godskrives kjemi), 10 studiepoeng naturfag (godskrives biologi), og 10 studiepoeng i programmering (godskrives kjemi); til sammen 80 studiepoeng som godskrives kjemi og 60 som godskrives biologi. 

 

Generelt, for å få opptak til PPU med naturfaglig fagfordypning, må du ha "60 studiepoeng innen biologi, kjemi, fysikk, naturfag, botanikk, ernæring, miljøfag, medisin, farmasi, bioteknologi, linmnologi, økologi, astronomi, mekanikk, elektromagnetisme, termodynamikk, eller statikk". Inntil 20 studiepoeng geologi godkjennes. For helsefag som ikke er medisin godkjennes "relevante naturfaglige emner". 

Lenke til kommentar

I praksis så skilles det mellom "formell søkekompetanse" og "praktisk undervisningskompetanse".

 

Når man søker på en utlyst stilling, så må man oppfylle de formelle kvalifikasjonene som gjelder for denne bestemte stillingen. Her vil det ikke være tilstrekkelig å være "nesten kvalifisert fordi man har master innenfor et beslektet fagområde". Man må være formelt kvalifisert for den stillingen som det gjelder.

 

Når man der i mot er "inne i systemet" så er det opp til skolen å vurdere hvilke faglærere man ønsker å bruke i de forskjellige klasser og fag. 

 

Søker man som faglærer i helsefag og blir ansatt i denne stillingen, så kan man rent praktisk undervise i biologi hvis skolen synes at dette er formålstjenelig.

 

Skolesystemet er nok betydelig mer fleksibelt i dag enn det som det var tidligere, der man for eksempel i høy grad kan vektlegge "personlig egnethet" og "oppnådde læringsresultater" i de klassene man underviser.

 

Når man er "inne i systemet" så ser det ut som om kravet er "60 relevante studiepoeng" med en forholdsvis høy grad av fleksibilitet i vurderingen av hva som er "relevant".

 

Et lite forbehold:

Kravene har blitt endret i løpet av den senere tid. Har ikke full oversikt over hva som ligger i disse endringene.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Takk for svarene

 

 

 

Generelt, for å få opptak til PPU med naturfaglig fagfordypning, må du ha "60 studiepoeng innen biologi, kjemi, fysikk, naturfag, botanikk, ernæring, miljøfag, medisin, farmasi, bioteknologi, linmnologi, økologi, astronomi, mekanikk, elektromagnetisme, termodynamikk, eller statikk". Inntil 20 studiepoeng geologi godkjennes. For helsefag som ikke er medisin godkjennes "relevante naturfaglige emner". 

 

Finnes det noen instanser som kan vurdere min utdanning mht relevante naturfaglige emner?

 

Gitt at dette ikke finnes, ville det "greieste" være å ta 1000-emner innenfor biologi og kjemi - tilsvarende det du lenket til - for å ha en formell utdannelse å slå i bordet med? 

 

Igjen, tusen takk for utfyllende svar.

Lenke til kommentar

Det lureste er nok å kontakte en skole og spørre om å få noen vikartimer, så er man liksom litt i gang og man ser hva det hele går i.

 

Generelt så ønsker nok skolene vanligvis å ansette lærere som kan undervise med bredde og i flere fag, for eksempel naturfag og matematikk. Hvis man bare kan undervise i for eksempel et 2 timers fag (pr uke) så vil man måtte undervise i ca 10-11 klasser samtidig, for full stilling, og det er kanskje ikke særlig praktisk. Kan man undervise flere fag, så vil mangt og mye bli enklere.

 

Ellers så er det jo noe som heter "helse og oppvekstfag": http://www.udir.no/kl06/HS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...