Gå til innhold

Kjøp av liten stasjonær PC, til max 10k


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg stasjonær PC til bruk av gaming(CS:GO, wow ++) og programmering. Er ganske grønn på hardwear, og noe av det viktigste er at den ikke er for stor. Jeg vil ta den med hjem til jul og sommer, da jeg studerer ved NTNU, men bor på Østlandet. 

Hva tror folk om:
 http://www.multicom.no/asrock-m8-gaming-pc-intel/cat-p/c100583/p10629537

Er det bare en god bærbar uten skjerm og tastatur, eller sparker den litt ifra? Er det like greit å kjøpe en multicom bærbar? hørt at de bråker helt ekstremt og at man slipper dette med en stasjonær.

Noen bedre alternativer i dette segmentet, små gaming pc'er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne du tenke deg å sette sammen en maskin selv? Siden du går på ntnu liksom, burde jo gå fint :)

 

Og er budsjett 10K ekskl skjerm?

Det skal nok gå fint ja;) Sett litt på det, men sliter med å finne et case som er like lite som det fra ASRock. Noen forslag? trenger ikke skjerm nei.

Endret av hvasadesade
Lenke til kommentar

Jo .. Du får det nok ikke like lite som de småmaskinene. Iallfall ikke hvis du skal forsøke å ta hensyn til støy også. Skal du altså dra denne frem og tilbake på flyet mellom Værnes og Oslo Lufthavn? Og hva med skjerm, skal du ha 1 skjerm på Østlandet og 1 i TrHeim kanskje? Grunnen til at at man ikke får bygd like smått selv er at ved selvbygde maskiner benyttes standariserte deler, slik at du i fremtiden enkelt kan bytte ut disse. Ved å kjøpe en slik minimaskin så er løsningene spesialtilpassede, slik at hvis noe ryker er det værre å gjøre noe selv, eller det er værre å oppgradere maskinvaren selv.

 

Hvis du skal dra denne frem og tilbake mye så kan du nok like så godt kjøpe en laptop eller en slik "steam machine" - men hvis du er villig til å dra på en litt større kasse så skulle man jo klart å lage et ITX system som ikke er sååå digert. Hva er målene for håndbagasje? Det er vel det vi må forholde oss til her da.

 

Det jeg tenkte her var å bygge i Jonsbo (Cooltek) C2

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?289507-Cooltek-C2

Da er vi på 270*200*204mm (H*W*D)

Det er jo ikke stort, men fortsatt større ..

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jo .. Du får det nok ikke like lite som de småmaskinene. Iallfall ikke hvis du skal forsøke å ta hensyn til støy også. Skal du altså dra denne frem og tilbake på flyet mellom Værnes og Oslo Lufthavn? Og hva med skjerm, skal du ha 1 skjerm på Østlandet og 1 i TrHeim kanskje? Grunnen til at at man ikke får bygd like smått selv er at ved selvbygde maskiner benyttes standariserte deler, slik at du i fremtiden enkelt kan bytte ut disse. Ved å kjøpe en slik minimaskin så er løsningene spesialtilpassede, slik at hvis noe ryker er det værre å gjøre noe selv, eller det er værre å oppgradere maskinvaren selv.

 

Hvis du skal dra denne frem og tilbake mye så kan du nok like så godt kjøpe en laptop eller en slik "steam machine" - men hvis du er villig til å dra på en litt større kasse så skulle man jo klart å lage et ITX system som ikke er sååå digert. Hva er målene for håndbagasje? Det er vel det vi må forholde oss til her da.

 

Det jeg tenkte her var å bygge i Jonsbo (Cooltek) C2

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?289507-Cooltek-C2

Da er vi på 270*200*204mm (H*W*D)

Det er jo ikke stort, men fortsatt større ..

Kanskje innsett at det kan være lurt å oppgradere til ett ITX kabinett, eller noe i den duren. Er snakk om frakt to ganger i året. Både Cooltek og coolmaster ser bra ut! Vurderer å uppe prisen til max 15k, men usikker på om det gir noe mer siden jeg allikevel ikke gamer veldig mye.. Gamer som sagt nesten kun i ferier, ellers er det programmering og skole det går i. Litt overkill?

Lenke til kommentar

Du må nesten finne ut hvilket kabinett du vil ha først da (hvor mye du gidder drasse på) så kan man enkelt sette sammen en liste. Det finnes jo noen småkasser med håndtak, men ser kanskje litt harry ut med denne på Værnes. Ta på skinnvesten iallfall, så glir du kanskje inn :p

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1779977

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2748390

 

Ser for meg - siden dette blir en trang liten ITX maskin - så dropper du K prosessor mhp OC. i5 4460 (1150) eller i5 6400 (1151) med et GTX 960 eller GTX 970, kanskje til og med med radialvifte burde være smarte valg her. Man kan jo også vurdere å gå for en T prosessor, sammen med en liten men effektiv CPU kjøler - igjen siden dette er en trang kasse.

 

15K får du mye for. Ser for meg at du ikke trenger gå så langt i pris. Kjøp heller et headset eller tastatur/mus i så fall :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg lenket allerede en maskin på nesten 10k som er stort sett det du trenger. Hvis du vil uppe kostnaden er det nok hovedsaklig skjermkort og hvilket kabinett du vil ha som gjelder.

 

Hvis du trenger en ITX maskin er det vettugt å ta en titt på utvalget og sjekke reviews. Jeg hører gode ting om NCASE M1 (review) for eksempel, og andre gode eksempler er Fractal Design sitt Node 202 (review) eller RVZ02 (review). Disse kabinettene kan fort bli litt dyrere enn det jeg lenket tidligere, og nesten samtlige er best kombinert med en SFX strømforsyning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...