Gå til innhold

Valg av kamera


Anbefalte innlegg

Hei. Tenker å kjøpe et ordentlig kamera. Foreløpig bruker jeg smarttelefon og deler på et sony slt-a58 som jeg synes tar gode bilder.

 

- 3-5000

- Tar bra bilder i dårlig lys, uten blits (mye dårlig lys hjemme, tlf tar bare bra bilder i sollys, ellers blir det veldig dårlig detaljer og en falsk farge. Kameraet tar gode bilder.

- God blits

- Høyyoppløselig og nulighet for .RAW

- Mulighet til å stille inn mye selv, men også en ren automodus

 

Er ikke ute etter det beste av det beste. Vil ha et bedre kamera enn smarttelefon og vanlig digitalkamera. Tar bilder av familie, datteren min, noen naturbilder.

 

Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony SLT-A58 er (som nesten alt du får kjøpt i dag) et bra kamera, men Sony ser ikke ut til å satse noe særlig på den serien lenger. Sony har to fatninger, dvs hvordan du fester linsen til kameraet. SLT-A58 har Alpha-fatning (elle a-fatning) mens mange andre modeller har E-fatning. Det har kommet veldig lite nytt for A-fatning de 2-3 siste årene, og masse nytt for E-fatning. Linser for E-fatning passer ikke på A-fatning, men motsatt er mulig - med et ganske dyrt adapter.

 

Uansett, poenget er at det er usikkert hvor mye utvikling det vil skje for A-fatning fremover, mens utstyr med E-fatning virker som et tryggere kjøp i dag. Men skal du bare ha kameraet og linsen som følger med spiller det liten rolle. Ser du for deg økende interesse og flere linser etter hvert synes jeg kameraer med E-fatning er et bedre kjøp. Eksempel på kamer amed E-fatning er A6000 (en del dyrere enn A58), men A3000 har også E-fatning og innbygd søker (kikkhull) og er noe av det rimeligste du får i dag (bra pris hos Lefdal og Elkjøp, men ikke på lager).

 

Velger du brukt er det selvsagt mulig å finne mye annet i din priskategori, men prøv å sjekke priser på tilsvarende nytt hvis du kjøper brukt. Det er enkelte som prøver å selge brukt til veldig høye priser, og det er ikke alltid så enkelt å vurdere som nybegynner.

Lenke til kommentar

Enten kjøpe nytt, eller spare penger ved å kjøpe brukt.

 

Jeg kommer ikke til å bytte linser og diverse. Jeg vil ha et bra kamera, som er opptrapping fra mobilkamera, men heller ikke lite kompaktkamera.

 

Gode bilder i lavt lys er et must, noe det kameraet er god på.

 

Må ikke ha det kameraet, men den er god I bruk og det er den eller noe lignende som jeg ser etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...