Gå til innhold

GUIDE: Den nye TV-en


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Når man kjøper en tv til 3-4 tusen så skal man ikke bli tvunget til investerer i et helt anlegg i tillegg

 

uansett hvor flat skjermen er så bør man kunne gå i butikken og kjøpe seg en komplett tv med høyttalerer som gir ok lyd for hvermansen 

 

Når man kjøper en TV til 3 tusen kan man strengt tatt ikke forvente noenting ;)

 

Du begynner med hvor fort utviklingen går, og at ingen visstnok har bruk for alle disse funksjonene. Og at ingen ihvertfall burde betale for de funksjonene når de ikke bruker de, og at høyttalere strengt tatt er unødvendig hvis man ikke vil betale for de. Og så konkluderer du med at du forventer å få dette allikevel, spesielt hvis du ikke betaler for det. I tillegg så er det visstnok et stort problem at folk synes det er for mange knapper på fjernkontrollen. Hva i all verden er det du vil fram til egentlig?

 

Det er vel viden kjent at du sitter med en CRT skjerm fortsatt elgen. Kanskje du bare skal gjøre det noen år til, så slipper du ta stilling til disse kaotiske nye produktene..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for det første så må jeg jo forklare i detalj til hver enkelt av dere hva jeg mener.

da er det også snakk om flerre ting for dere er jo ikke alle opptatt av det samme

 

Når jeg mener at man ikke skal betale for ting man ikke har bruk for så mener jeg at man ikke skal betale for f.eks netflix abonnement på tv hvis man får de gratis andre steder 

 

En annen sak er at det frekt å forlange at man skal kaste en tv som funger slik man ønsker bare fordi noe mener at man skal være lit mere moderne.

Da er det også snakk om at man ikke har spesielt bruk for det som gjør det mere moderne

jeg bruker i dag en egen opptaker hvis det er noe jeg ikke vil gå glipp av , eller noe jeg ønsker  ta vare på

den muligheten får man ikke med en såkalt mere moderne PVR

 

samtidig så er problemet at slike opptaks boks mangler HDMI inngang  ( selv om den har HDMI ut ) .

jeg kjøre signalet gjennom denne boksen og så inn på TV

Da MÅ man bruk scart kabel , ihvertfall mellom dekoder og opptaker

Da er ikke poenget med HDMI og bedre bilde tilgjengelig for meg

Da har du fått forklaring på funksjoner og muligheter

 

og du snakker om at jeg bremser utviklingen ?

 

Når det gjelder fjernkontrollen så var poenget at man ikke skulle sitte med en fjernkontroll med 40-50  knapper men man bare kan nyttiggjøre seg 20 av dem

 

mange TVer har både analog og digital mottaker tilgjengelig.

det samme gjelder mange opptakere

Disse har også en del dedikerte knapper  til disse funksjonen

Når så analoge signaler er ute så har man mange funksjoner / og knapper som ikke kan brukes til noe

 men produsenten må jo også ta hensyn til land som ikke har digitale sendinger selv om det finnes mange modeller kun beregnet for Europa og Norden

Må man bruke ekstern dekoder så blir det anda færre knapper man kan bruke

 

likevel påstår du at utviklingen er på rett spor  ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

for det første så må jeg jo forklare i detalj til hver enkelt av dere hva jeg mener.

da er det også snakk om flerre ting for dere er jo ikke alle opptatt av det samme

 

Nei, det trenger du ikke. Jeg skjønner hva du mener. Men du skifter tema hver gang du svarer og sporer over på noe annet, så det er umulig å vite hva du vil frem til..

 

 

 

*snip*
 
likevel påstår du at utviklingen er på rett spor?
 
Som du selv sier, så har du jo mange som sitter med gammel utstyr, og andre regioner i verden med andre standarder. Er det ikke bra da, at ting er "bakoverkompatibelt" med gammelt utstyr også, I tillegg til at samme modell kan selges over hel verden? Det ville vel vert enda værre om du ble tvunget til å oppgradere alt annet utstyr også?
 
Om ting er på rett spor? Jeg gleder meg ihvertfall til at ting jeg irriterer meg over blir forbedret, f.eks color banding, og bedre fargerom. I tillegg er jeg spent på hva HDR kan gi av bedre bilde, så absolutt, så mener jeg det er rett spor (I motsetningen til 3D som etter min mening er en avsporing).
Lenke til kommentar

Å få høytalerkostnaden ned er ikke problemet, men selve lydopplevelsen.

 

For å få bedre lyd så bør det være litt kasse til høytaleren. Noen TV'er har eller hadde slik kasse. Pluss en grei nok høytaler, som alle kunne levd greit med. Men når du kjøper en TV, så vil jeg tro at mange glemmer å teste ut lyden i butikken.

 

Derfor er det fort gjort å kjøpe noe som har svært dårlig lyd. Løsningen for mange blir nok en lydplanke til en 2000 - 4000 kr. Løsningen for enkelte andre igjen blir å koble det til en ordentlig lydforsterker og mot musikkanlegghøytalere. Et musikkanlegg vil ofte gi betydelig bedre lyd. Jeg vil nesten tro at et musikkanlegg vil slå nesten en hver lydplankeløsning også.

 

 

 

Da er det også snakk om at man ikke har spesielt bruk for det som gjør det mere moderne

jeg bruker i dag en egen opptaker hvis det er noe jeg ikke vil gå glipp av , eller noe jeg ønsker  ta vare på

den muligheten får man ikke med en såkalt mere moderne PVR

 

samtidig så er problemet at slike opptaks boks mangler HDMI inngang  ( selv om den har HDMI ut ) .

jeg kjøre signalet gjennom denne boksen og så inn på TV

Da MÅ man bruk scart kabel , ihvertfall mellom dekoder og opptaker

Da er ikke poenget med HDMI og bedre bilde tilgjengelig for meg

Da har du fått forklaring på funksjoner og muligheter

 

og du snakker om at jeg bremser utviklingen ?

 

Når det gjelder fjernkontrollen så var poenget at man ikke skulle sitte med en fjernkontroll med 40-50  knapper men man bare kan nyttiggjøre seg 20 av dem

 

 

 

 

 

Netflix får man vel kun 1 mnd. gratis prøveabonnement på? Om du vet om en måte å få dette gratis på sånn videre, så vær så snill og informere meg om det.

 

Eller er det programvaren, altså hvilken plattform eller operativssystem som følger med, eller som med vilje utelates du snakker om?

 

Ellers når du nevner PVR, så er de vel beskyttet slik at opptaket skal være vanskelig å få hentet ut. Men, det går vel an å strippe ut et opptak med riktig bokser i mellom. Jeg er ingen guru på det feltet. Men å påstå at det er helt umulig å få det kopiert ut av en PVR, vil jeg ikke si meg helt enig med deg i.

 

Å bruke scart er ikke å anbefale sånn kvalitetsmessig.

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar

Når man kjøper en mobil , elelr tv som har disse muligheten så får man som oftest med noe gratis

 

hvilke system , eller programvare som styrer dette er meg likegyldig.

Det er hva man får med og ikke får med  av muligheter som jeg er opptatt av

 

Nå er jeg litt i tvil om du faktisk hvet hvordan en PVR fungerer

Da er det på tide å forklare deg det

i de flest tilfellene så lagres opptakene på den innebygde harddisken

man kan også gjøre opptak på 2-3 kanaler samtidig som man ser på en annen kanal

også på den kanalen man ser på

Når så harddisken er full så må man slette opptakene hvis det skal være plass til alle

 

Når man så skal overføre oppstaket til en annen boks begynner utfordringene

Den enst metoden jeg kjenner til er at man må spille av opptaket i normal hastighet ( 2 timer tar 2 timer å overføre )  samtidig som man gjør et nytt opptak på den andre boksen

man må altså ha 2 opptakere ( PVR og ekstern opptaker) 

 

når så det opprinnelige opptaket er overført kan man redigerer vek det man ikke vil ha med , også brenne de optakene man vil ha med over til en DVD eller BD plate ( hvis det er en BD opptaker)

 

min opptakter bruker ca 20 minutter til brenne en full DVD plate

Hvis jeg først skulle gjøre opptaket på en PVR og så overføre det til annen opptaker med brenner så vil det ta dobbelt så lang tid

og det tror ikke jeg du er så veldig begeistret for

 

jeg må ihvertfall bruke scart for å få bildet inn på opptakeren

Lenke til kommentar

de fleste overfører ikke til andre bokser, de fleste har heller ikke behov for å langtidslagre det de har tatt opp. Er vel ett lite fåtall i Norge som fortsatt tar opp og brenner ut det de ser på TV...

 

Men, ja, skal du ha det du ser på TV ut på VHS/DVD er ikke PVR noe for deg.

 

Å bruke scart er ikke å anbefale sånn kvalitetsmessig.

For noen som sitter med kasse-TV har det antagelig ingenting å si om det er scart eller hdmi, blir ikke bedre bilde enn der TV'n klarer å vise uansett, samme hvilken kabel som blir brukt

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

de fleste overfører ikke til andre bokser, de fleste har heller ikke behov for å langtidslagre det de har tatt opp. Er vel ett lite fåtall i Norge som fortsatt tar opp og brenner ut det de ser på TV...

hva vet du om det ?

 

vel alternativet er jo kjøpe programmene /serien når/ hvis den kommer ut i det hele tatt

Det er mange interessante serier på Discovery sine kanaler samtidig som de er vanskelig å få tak i

 

Du må heller ikke glemme at om man skifter leverandør av tv signaler så mister man også tilgangen på det man har tatt opp på PVR dekoderen

 

når man er inne på dette har den omtalte TV muligheter til å koble til en ekstern Harddisk ?

for de som får til PVR på denne måten så er det også menge begrensinger ikke alle er så begeistret for 

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Du mener altså det er helt vanlig å brenne ut ting man ser på TV i dag?

Jeg har pr. nå enda ikke hørt om noen som gjør dette utenom deg i nyere tid, men mulig jeg bare har rare venner som heller streamer/laster ned/tar opp med PVR så slette senere enn å sitte med en DVD og ta på fra TV...

Lenke til kommentar

Nå er det jo bare snakk om enkelte program/serier , og ikke alt , hvis det var det du trodde

 

hvor rar dine venner er skal jeg ikke gå inn på , men det er lit rart hvis du trodde at ingen tar opp et og annet program fra tven.

 

hva du vil frem med sitatet

"men mulig jeg bare har rare venner som heller streamer/laster ned/tar opp med PVR så slette senere enn å sitte med en DVD og ta på fra TV..."

er jeg faktisk usikker på

Det virker noe rotede formulert .

 

jeg tar ihvertfall opp ting jeg ikke får tak i på endre måter

akkurat nå er det fler episoder av serien " How then universe works"

man får enda ikke tak i alle fire sesongen på den serien

ellers så har man jo den nye utgaven av "cosmos"

 

Du får det til å høres ut som det er veldig galt å ta opp de programmene man liker

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

At ingen jeg kjenner eller vet om tar opp fra TV til DVD/VHS.

Ettersom du mener det er helt vanlig må jo jeg ha uvanlige venner og bekjente.

 

At de tar opp med PVR er helt vanlig, men ikke på DVD/VHS.

 

 

Ellers er det nesten imponerende hvor mye problemer og feil man opplever med produkter man aldri har vært i nærheten av å ha eid...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

de fleste overfører ikke til andre bokser, de fleste har heller ikke behov for å langtidslagre det de har tatt opp. Er vel ett lite fåtall i Norge som fortsatt tar opp og brenner ut det de ser på TV...

hva vet du om det ?

 

vel alternativet er jo kjøpe programmene /serien når/ hvis den kommer ut i det hele tatt

Det er mange interessante serier på Discovery sine kanaler samtidig som de er vanskelig å få tak i

 

Du må heller ikke glemme at om man skifter leverandør av tv signaler så mister man også tilgangen på det man har tatt opp på PVR dekoderen

 

når man er inne på dette har den omtalte TV muligheter til å koble til en ekstern Harddisk ?

for de som får til PVR på denne måten så er det også menge begrensinger ikke alle er så begeistret for

 

 

 

Følger deg på utfordringen så mye bedre enn det du er villig til å gi meg "poeng" for.

 

Før du svarte, så skrev jeg jo litt om utfordringen med PVR, og du utfyller på det. Ja du kan gjerne ha en slik DVD-avspiller som også kan brenne ut opptak, jeg nekter deg ikke å gjøre det på den måten. Fortsett gjerne med det.

 

Men, du skriver at det er mye arbeid, og det er jeg enig i. Hva med å ha en NUC (sånn mini-PC) eller en annen PC som du selv velger til å få kopi av opptakene istedetfor DVD-opptakeren. Da kan du spare dem på harddisk, og om du vil så har du en ganske rett fram måte å ta backup, dersom du er redd harddisken skal ryke. Da slipper du hele prosessen med å brenne opptakene ut. Du må vel fremdeles spille disse opptakene av fra PVR-en for å overføre, om du da ikke klarer å knekke kopibeskyttelsen for til PVR-harddisk.

 

Her er et eksempel hvor du unngår scart helt, om du er villig til å frigjøre deg fra dine gamle scart-baserte bokser og utstyr:

 

 

ViewHD

Model: VHD-H2YV

 

Jeg sier ikke at dette er en optimal løsning, men den burde gå an å få til å fungere.

 

Denne boksen har input: 480i, 480p, 576i, 576p, 720p, 1080i, 1080p (for VGA only)

 

Denne boksen har VGA output: 480i, 480p, 576i, 576p, 720p, 1080i, 1080p

 

Audio interface: SPDIF Digital Audio output og Stereo L/R Audio output

(SPDIF støtter Audio Receiver eller Forsterker, er kapabel for 5.1 audio output).

 

Denne boksen er ikke nok alene. For du må ha en måte å gå videre på, slik at du får tatt opp fra denne som utbryterkilde (fra HDMI)

 

Finnes sikkert andre bokser som muligens har sprekere spesifikasjoner, jeg vet ikke om andre. Har ikke lett etter andre.

 

Skal du ha dette inn på en PC, så må du ha en eller annen måte å hente disse signalene over med. Finnes jo bøtter og spann av utstyr for å gjør opptak fra analoge videokilder inn i PC'en.

 

Bare å begynne å lete:

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=record+analog+video+to+computer+best+way

 

 

Flere fra merke ViewHD:

http://www.amazon.com/s?ie=UTF8&field-brandtextbin=ViewHD&page=1&rh=n%3A172282

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar

Nå er vi langt utenfor tema men ...

For meg blir det bare en omvei .

Da velger jeg heller en opptaker med både HDMI og HDMI ut

 

HTPC vill være ok hadde det bare vært for manglende støtte for kanallisten

i beste fall hadde jeg endt opp med noe som ligner på det jeg har i dag , i verste fall med en apparatur der jeg  må ender på kanallisten  hver gang jeg  eller altibox endre på kanalene

kanalstyringen blir dog helt lik det man får til med logitech sine universale fjernkontroller

 

Har man en logo tilknyttet hver kanal ( ultimate og nyere fjernkontroller )  så må man også endre det når det blir endringer i kanalene

i tillegg må man sørge for backup 

 

det medfører ekstra arbeid , det også

 

eller så ser jeg ikke hel hva disse "boksene" du referer til skal gjøre 

Dekoderen jeg bruker har HDMI ut

Lenke til kommentar

Vet nå ikke om det er så helt utenfor som du vil ha det til. Hva da med "innholdsbeskyttelsen" som HDMI har i signalet sitt? Med løsningen som beskrevet, så burde den strippes bort. Jeg er litt på ukjent terreng her, med lite erfaringer. Men, vet såpass at man har noe som heter HDCP innbakt i HDMI-signalet:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Content_protection_.28HDCP.29

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_Protection

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...