Gå til innhold

Ny skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg har en skjerm som må byttes ut grunnet høyfrekvent summelyd. 

Det er en BenQ Xr3501 som jeg egentlig er ganske fornøyd med. Virker som en god og grei skjerm.

Desverre så er denne summelyden veldig plagsom og etter en samtale med komplett så fant jeg ut at 5-10 dagers rep tid og det har jeg ikke lyst til å vente på.

Så jeg kjører en angrefrist på skjermen for å så kjøpe ny.

 

Problemet mitt er at jeg vet ikke helt hvordan skjerm jeg skal velge og trenger litt hjelp til riktig valg.

 

Hva tror dere ?

 

Acer 34" Predator Curved LED XR341CK

https://www.komplett.no/product/844771/datautstyr/skjermer/skjermer/acer-34-predator-curved-led-xr341ck#

 

ELLER

 

Acer 35" Predator Curved LED G-Sync Z35

https://www.komplett.no/product/851203/datautstyr/skjermer/skjermer/acer-35-predator-curved-led-g-sync-z35#

 

 

Hva ville dere valgt ? For og mot argumentasjoner er fint :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du AMD GPU tar du Freesync skjermen, har du Nvidia GPU tar du G-sync skjermen. Freesync skjermen har høyere oppløsning, men kun 75Hz panel G-sync skjermen har lavere oppløsning med 144Hz.

 

Det har også litt å si på hva slags spill du spiller. Med FPS så er 144Hz å foretrekke, men med "treige" spill så har ikke Hz så mye å si.

Lenke til kommentar

For meg stod det mellom X34 og Z35, da jeg skal ha GSync. Dersom du ikke bryr deg om GSync/bruker AMD er alternativet til Z35 freesync-versjonen XZ350CU, da sparer du et par tusen kroner på ikke å kjøpe GSync-modulen og får ellers den samme skjermen. Dessverre ikke på lager nå.

 

Selv endte jeg opp med å bestille Z35 av disse grunnene:

  • AMVA-panel har bedre svartnivå enn IPS, og har ikke problemer med 'IPS glow'. Etter som jeg primært spiller Star Citizen, et romspill, er dette ganske viktig for meg da det går mye i helt svart og veldig mørkt.
  • Den "lave" oppløsningen er en fordel for meg ettersom jeg "kun" har étt 980Ti da hovedkortet fra 2008(!) ikke støtter SLI. Frem til jeg oppgraderer til Skylake-E i 2017 vil Star Citizen i 3440x1440 være uaktuelt.
  • Jeg har lite plass i dybden på skrivebordet, og Z35 har en tilsynelatende mindre plasskrevende fot enn X34.
  • 35 er bittelitt større en 34...
  • 34-tommerne har en krumming på 3800R, mens 35-tommerne har 2000R - mindre tall = mer buet skjerm.
  • Fikk forhåndsbestilt den til godt under markedspris.

35-tommers-modellene er erkenisjeprodukter i en allerede svært begrenset nisje-kategori, dersom du ikke skal spille ekstremt krevende spill før neste generasjon skjermkort kommer i løpet av 2016, eller krever høy oppdateringsfrekvens, er det 34-tommers-panelene som er fremstår som det naturlige valget. IPS har bedre fargegjengivelse og oppløsningen står mer i stil til størrelsen. Sortnivå-'problemene' blir omtalt som ikkeeksisterende i spill med farger og bevegelse.

 

Min egen Z35 kommer til å ta plass blant 5 andre skjermer i et 3-over/3-under-oppsett, så jeg har tilstrekkelig med arbeids-oppløsning uansett. Som eneste skjerm hadde jeg opplevd den som noe klaustrofobisk, og dersom det var jobb-maskinen hadde det vært helt uaktuelt med så lav oppløsning på så mye benyttet skrivebordsplass. Jeg forventer ikke å ha denne skjermen i mer enn et par-tre år før jeg flytter den til en sekundær maskin og kjøper en tilsvarende AMVA (eller helst OLED) ultrabred med mye høyere oppløsning (UW 4K?).

 

Men når det gjelder skjermer er det veldig mye som går på personlig smak og hvilke forventninger/erfaringer man har fra før; ettersom du allerede har erfaring med Xr3501 vet du hva du kan forvente av ACER sine 35-tommere da de bruker nøyaktig det samme panelet. Hvis du 'må' ha >75Hz for å trives i spill er det blant alternativene du har uansett bare 35-tommeren som er aktuell.

 

Personlig, hvis jeg skulle velge mellom Z35 og XR34 til samme prisen, og jeg ikke hadde behov for GSync, hadde XR34 vært et enkelt valg. En mye bedre all-round skjerm gitt at man klarer seg med 75Hz.

 

Og til sist, vær obs på at ACER har en veldig varierende produksjonskvalitet/kvalitetskontroll, og det er svært mye skepsis knyttet til skjermene deres blant nettbrukere rundt omkring. Forrige generasjon spillskjermer hadde en svært høy retur-prosent, X34 ble trukket tilbake i høst på grunn av en del problemer ("høyfrekvent summelyd" var ett av problemene en del opplevde), og også Z35 har fått varierende brukeranmeldelser allerede. Freesync-skjermene har jeg ikke fulgt med på selv ettersom det ikke var aktuelt for meg.

Endret av DOD
Lenke til kommentar

Har du AMD GPU tar du Freesync skjermen, har du Nvidia GPU tar du G-sync skjermen. Freesync skjermen har høyere oppløsning, men kun 75Hz panel G-sync skjermen har lavere oppløsning med 144Hz.

 

Det har også litt å si på hva slags spill du spiller. Med FPS så er 144Hz å foretrekke, men med "treige" spill så har ikke Hz så mye å si.

 

Ser ut som om freesync kjører på bare 75hz mens g-syncversjonen kjører på 100hz. Ikkje rart freesync er billigere :p

 

Det er jo denne man vil ha nå:

Acer 34" Predator Curved LED G-Sync X34 3440x1440 IPS, 100hz,

 

https://www.komplett.no/product/851201/datautstyr/skjermer/skjermer/acer-34-predator-curved-led-g-sync-x34

 

Det er ikkje noe annet å velge, om man har nvidiaskjermkort nå :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Personlig elsker jeg Dells U serie. Fantastisk bilde på de skjermene. Det er ikke noen utpreget spillskjerm men de funker helt fint til det også bare så det er sagt.

60hz går nok greitt helt til man har testet 100hz +. Har man først blitt vant til 100hz+ og g-sync, så er det INGEN vei tilbake hvis man spiller.

 

Jeg savner ikkje riving og 60hz laggfest for å si det slik :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det skal sies at jeg aldri spiller FPS spill så jeg er nok ikke så avhengig av hz.

 

Er det ikkje irriterende at musa lagger i windows? De fleste andre spill blir det også riving i. Man blir jo sikkert vant til det, hadde jo selv 60hz i gamledager. Selv scrolling ved surfing lagger med 60hz vs 100hz. Jeg blir faktisk nesten kvalm av å bruke min 4k 60hz skjerm i lengden :p

 

60hz kan brukes til stillbilder, men der stopper det også.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
 

 

Ser ut som om freesync kjører på bare 75hz mens g-syncversjonen kjører på 100hz. Ikkje rart freesync er billigere  :p

 

Grunnen til at skjermer med G-Sync koster en del mer er at selve G-Sync-modulen er en lisensiert ekstramodul som Nvidia selger til skjermprodusentene, og som blir spesialtilpasset til hver spesifikke skjermmodell. Det resulterer normalt i rundt $200 ekstra i retail-pris, men en av fordelene er at man kan presse panelene opp i en del høyere Hz enn de i utgangspunktet er spesifisert til. 

 

Freesync er en ikke-lisensiert løsning (en del av DisplayPort-standarden) som alle produsentene står fritt til å inkludere på skjermene sine med svært små ekstrakostnader, og per-skjerm-tilpasningen skjer på drivernivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...