Gå til innhold

ANMELDELSE: Xenoblade Chronicles X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres ut som om du kanskje heller burde sette deg ned og se en film, enn å spille et spill med en stor, åpen verden. Det er tydeligvis ikke tingen for deg.

Takk for tipset. Jeg er faktisk ganske glad i film. ;)

 

Etter å ha lest gjennom får jeg dessverre inntrykk av at annmelderen ikke er så veldig begeistra for rollespill generelt? Kan dette stemme Jens Erik Vaaler? Mange av de minusene du kommer med er heller det motsatte hos meg...

Nei, jeg vil ikke påstå at det stemmer. Jeg liker RPGer, både vestlige og japanske. Chrono Trigger er f.eks. ett av favorittspillene mine.

 

Har riktignok ikke spilt dette enda, men ble bestilt etter jeg så det hos en kompis. Førsteinntrykket er at det er et ekstremt dypt spill (kanskje for dypt for anmelder), satt i en veldig vakker verden.

 

Veldig spesielt at Gamer.no klarer å gi spill som Battlefront 8/10 (Et svært tynt spill over hele fjøla, bortsett fra grafikk og lyd)

Fallout 4 10/10 (på PC som har ekstremt mange mangler)

Just Cause 3 8/10 (mest repeterende spillet jeg har spilt)

GTA 5 10/10 (på PC, hvor multiplayer-delen er noe av det verste jeg har vært borti)

Evolve 8/10 (?.....)

Diablo 3 Vanilla 9/10 (gidder ikke å kommentere engang)

Til og med Farming Simulator får bedre score enn Xenoblade.

Vel, da sier vi som vi alltid gjør, at forskjellige anmeldere legger vekt på forskjellige ting. Jeg anmeldte ikke Fallout 4, GTAV, Evolve eller Diablo 3. Jeg anmeldte derimot Just Cause 3, så der kan jeg kommentere. Just Cause 3 klarer å være underholdende selv om jeg gjør mye av det samme flere ganger. Jeg kan ødelegge en militærbase i Just Cause 3 på ganske mange forskjellige måter med mange forskjellige våpen. Det skaper variasjon. I tillegg er det nok av sideaktiviteter til å holde meg underholdt hvis jeg ikke føler for å løpe rundt og sprenge ting. Den samme variasjonen fant jeg bare ikke i Xenoblade Chronicles X. ¯\_(ツ)_/¯ Men stilig at du liker det. :) Det betyr bare at du ser noe jeg ikke klarte å se.

 

 

Veldig kjedelig hvis man må kaste vekk masse tid på å finne ut hva spillet vil jeg skal gjøre. Sånt har jeg ikke tid til, kjekt å vite hva jeg går til. Spillet forblir nok forsegla inntil videre, langt fra å fullføre Witcher og Fallout enda.

Spillet tar seg ikke tid til å lede deg gjennom alle prosessene, men de er forklart i manualen. Anmelder har nok ikke lest denne.

 

Det har anmelder gjort, mrukulele, da han skjønte at det var der informasjonen var. Men, som nevnt i en annen kommentar, synes jeg det er litt spesielt at den informasjonen ikke finnes i spillet. Dette ble også dekket i førsteinntrykket jeg skrev forrige uke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Monolith i min mening i løpet av de to siste spillene sine lagd verdener som er mer interessante enn de 5 siste bethesda-spillene lagt isammen.

 

De får beth til å se ut som amatører som er fullstendig blottet for kreativitet :p, til tross for at folka hos monolithsoft faktisk sier at bethesda er en stor inspirasjon for de.

 

For det første er Mira større enn skyrim, men samtidig så er det også mye mer variert. Dette er Monoliths første faktiske open-world spill (XC teller *nesten*), mens beth har drevet med dette siden tidenes morgen :p

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Les denne artikkelen av anmelderen: http://www.gamer.no/artikler/kommentar-jeg-far-darlig-samvittighet-nar-jeg-ikke-spiller-dataspill/197176

At alle anmeldelser er subjektive er en ting, men hvis en anmeldelse skal ha noe som helst verdi for oss "gamere", så burde de skrives av en "gamer", ikke en som er lei av spill.

 

Knapt et ord nevnt om skells i anmeldelsen. Jeg mistenker at anmelder har gitt seg halveis i spillet.

Anbefaler folk å sjekke ut metacritic.com for å høre hva andre mener om spillet.

Endret av Jomb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Karaktersystemet skulle vært borte fra anmeldelser for lenge siden. Eurogamer bruker ikke ett karaktersystem og det fungerer fint for de. Det beste av alt er at uten karakterer hadde vi endelig blitt kvitt Metacritic.

Ja, karakterer er bare tull. Men det er vel ikke håp om å få fjernet det heller, spill skal tross alt måles opp mot hverandre i disse dager, og det blir vanskelig uten karakterer. Overhørte en jypling på Gamestop som ikke ville kjøpe Fallout 4 fordi det ikke hadde fått 10 av 10 på en eller annen side. Lo godt da!

 

Les denne artikkelen av anmelderen: http://www.gamer.no/artikler/kommentar-jeg-far-darlig-samvittighet-nar-jeg-ikke-spiller-dataspill/197176

 

At alle anmeldelser er subjektive er en ting, men hvis en anmeldelse skal ha noe som helst verdi for oss "gamere", så burde de skrives av en "gamer", ikke en som er lei av spill.

 

Knapt et ord nevnt om skells i anmeldelsen. Jeg mistenker at anmelder har gitt seg halveis i spillet.

 

Anbefaler folk å sjekke ut metacritic.com for å høre hva andre mener om spillet.

Jeg stusset på dette selv. Husker Gamer hadde en artikkelserier der ulike skribenter prøvde spill i en sjanger de ikke likte, og jeg husker spesielt han som hatet GTA som påpekte alt ved spillet som ikke henger på greip, men som de som liker spillene til Rockstar glatt overser (jeg er en av dem). Hva om han hadde blitt satt til å anmelde det spillet? Han ville ikke gitt det 9/10 eller 10/10 i alle fall, hvilket ville resultert i et ramaskrik uten like. 

 

Men men, tilbake til spillet. Et av mine høydepunkter i år egentlig, og spillet har i hvert fall ikke noe tynnere innhold enn Fallout 4. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
 

Les denne artikkelen av anmelderen: http://www.gamer.no/artikler/kommentar-jeg-far-darlig-samvittighet-nar-jeg-ikke-spiller-dataspill/197176

At alle anmeldelser er subjektive er en ting, men hvis en anmeldelse skal ha noe som helst verdi for oss "gamere", så burde de skrives av en "gamer", ikke en som er lei av spill.

 

Knapt et ord nevnt om skells i anmeldelsen. Jeg mistenker at anmelder har gitt seg halveis i spillet.

Anbefaler folk å sjekke ut metacritic.com for å høre hva andre mener om spillet.

 

Selv om jeg er ganske potte lei av betegnelsen "gamer" så liker jeg jo fortsatt dataspill. Det er ikke sånn at jeg plutselig hater alle spill bare fordi jeg har følt meg litt utbrent. Men du berører noe i kommentaren din som likevel er interessant. Som selverklært "spill-lei" så har jeg muligens et litt annet perspektiv enn de utallige andre anmeldelsene som har kommet ut av Xenoblade X, men burde ikke det også være en gyldig vurdering? Hvis du liker spillet tar jeg ikke fra deg noe av gleden din, gjør jeg?

Jeg valgte å ikke nevne Skells fordi jeg ikke syntes det ga spillet noe særlig ekstra. De var et godt transportmiddel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Les denne artikkelen av anmelderen: http://www.gamer.no/artikler/kommentar-jeg-far-darlig-samvittighet-nar-jeg-ikke-spiller-dataspill/197176

 

At alle anmeldelser er subjektive er en ting, men hvis en anmeldelse skal ha noe som helst verdi for oss "gamere", så burde de skrives av en "gamer", ikke en som er lei av spill.

 

Knapt et ord nevnt om skells i anmeldelsen. Jeg mistenker at anmelder har gitt seg halveis i spillet.

 

Anbefaler folk å sjekke ut metacritic.com for å høre hva andre mener om spillet.

 

Selv om jeg er ganske potte lei av betegnelsen "gamer" så liker jeg jo fortsatt dataspill. Det er ikke sånn at jeg plutselig hater alle spill bare fordi jeg har følt meg litt utbrent. Men du berører noe i kommentaren din som likevel er interessant. Som selverklært "spill-lei" så har jeg muligens et litt annet perspektiv enn de utallige andre anmeldelsene som har kommet ut av Xenoblade X, men burde ikke det også være en gyldig vurdering? Hvis du liker spillet tar jeg ikke fra deg noe av gleden din, gjør jeg?

 

Jeg valgte å ikke nevne Skells fordi jeg ikke syntes det ga spillet noe særlig ekstra. De var et godt transportmiddel.

Er litt enig med deg angående ordet «gamer», men grunnen til at jeg valgte ordet var fordi det er nettopp det nettsiden deres heter. www.gamer.no. Jeg regner med at du kanskje ikke er så begeistra for det navnet? Det jeg egentlig mente er en som er lidenskapelig opptatt av spill.

 

Og nei, jeg mener det ikke er en «gyldig» vurdering. Hadde det vært din egen blogg hadde jeg aldri protestert fordi da hadde det handlet om deg. Folk flest som besøker gamer.no - et av Norges største spillnettsider, for å finne ut om et spill er bra, vil verken forvente eller være klar over at noen av anmeldelsene skrives av en som er lei av spill.

Om jeg skal anbefale spillet til noen, og de ikke er interessert fordi Norges største spillnettsted skriver at spillet er dårlig, så ville jeg i grunn høres veldig dum ut om jeg skulle si at spillanmelderen var dritt lei spill. At redaksjonen lar dette skje er for meg uforståelig.

Endret av Jomb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

*snip

 

*snip*

Og nei, jeg mener det ikke er en «gyldig» vurdering. Hadde det vært din egen blogg hadde jeg aldri protestert fordi da hadde det handlet om deg. Folk flest som besøker gamer.no - et av Norges største spillnettsider, for å finne ut om et spill er bra, vil verken forvente eller være klar over at noen av anmeldelsene skrives av en som er lei av spill.

Om jeg skal anbefale spillet til noen, og de ikke er interessert fordi Norges største spillnettsted skriver at spillet er dårlig, så ville jeg i grunn høres veldig dum ut om jeg skulle si at spillanmelderen var dritt lei spill. At redaksjonen lar dette skje er for meg uforståelig.

Men det er det jeg prøver å si. Jeg har ikke blitt drittlei alle dataspill kun fordi jeg følte meg litt utbrent tidligere i år. Kommentarsaken jeg skrev var ikke et oppsigelsesbrev, ei heller en erklæring om at jeg fra og med det tidspunktet kom til å ha en negativ holdning til samtlige spill jeg tar i. Jeg liker fortsatt dataspill.

 

Når det er sagt, så har jeg ikke heller slaktet spillet nedenom og hjem. En sekser betyr at det er et over gjennomsnittlig godt spill, som har flere gode sider ved seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uavhengig av om anmelderen har vært utbrent eller ikke, synes jeg han argumenterer godt for og imot spillet. Hvis jeg vet med meg selv at jeg i likhet med anmelder liker spill uten «fyllstoff» og dødtid, så forteller anmeldelsen meg at jeg kan finne noe bedre å bruke tid og penger på – og hvis jeg i motsetning til anmelder tolererer slikt, så venter det et «nokså godt» spill. Nå har jeg ønsket meg spillet til jul, så gjenstår det å se hvor tålmodig jeg er.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...