Gå til innhold

Overklokking av 5820k


Anbefalte innlegg

Har lest litt rundt etter overklokking av en 5820k. Er ny på feltet og det finnes masser av verdier og temperaturer. Er det noen med erfaring og kan gi meg en oppskrift på hva jeg sannsynligvis kan stabilt klokke dette til:

 

CPU; i7 5820k

MB: Asus-X99 Pro

Minne: HyperX Fury 2400MHz 4x4gb

Vannkjøler: Corsair H100i

 

Hvor mange Volt og Mhz? Bør/må jeg også overklokke minnet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du er uheldig med chippen, at den muligens ikke klokker så mye høyere. Er den like ustabil på 4.4Ghz?

Har selv Corsair H1110i (nesten lik kjøling), vet at 5820k med den kjølinga kan klare 4.5Ghz på såpass høy volt. Men min står nå på 1.2 med 4.3Ghz, ser ikke vitsen med å holde den på høy frekvens atm... Justerer den heller opp når jeg får behov for det :)

Lenke til kommentar

Så det dere sier er at om windows fryser, betyr det at det ikke var stabilt. Jeg bruker AIDA og trodde denne ga en feilmelding og avbrøt om det ikke var stabilt? CPU var ikke over 80 grader en gang?

 

Har satt ned til 4,2ghz nå med 1,25v og startet ny test. 

 

En ting jeg reagerer på er et kjøleviftene til H110i bruker langt tid til å øke viftehastigheten, trodde den ville automatisk booste opp raskt for å starte kjøling når cpu maxbelastes?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

 

Jeg svarer her isteden for å starte en ny tråd (siden det handler om noe av det samme).

 

Jeg har 5820k og ASRock x99 Extreme4.

 

Jeg testet nå OC med A-Tuning som fulgte med HK.
Har nå 4.4Ghz med Vcore på 1.310  (den går litt opp ned rundt der), tempt ligger på 30-35 idle (når jeg ser på netflix og skriver dette)

 

Er vcore for høy? jeg syntes ikke temp er så ille, så er det noen krise?  Eller burde vcore ned?

Når er for høy vcore skadelig for CPU? eller er dette kun med tanke på temp?

Lenke til kommentar

Hei,

Er ikke anbefalt med høyere Vcore enn 1,3 egentlig. Mer strøm gir større sjanse for feil og høyere temperaturer.

Greier du å få den stabil lavere? Har du kjørt stresstester? Hva er maks temp ved stresstest? Eksempelvis Aida64.

 

Har kjørt Aida64 og her ligger de fleste core på rundt 60 ish, noen gikk opp til 65.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

4,4 er stabil oc for min del også, kan kjøre 4,2 på cache også men dropper den. har prøvd over 4,4 men det blir ikke stabilt, og vil ikke øke voltage mer en 1,3. men med mitt bruk så kjører jeg på stock clock enda da det bruker max 30 prosent i så si alle spill xd så det er vel ikke nødvendig enda og klokke. og forventer lang levetid for x99 platformen enda. så eneste er jo oppgradering av skjermkort om en del år og evt oc av cpu.

 

må vel finnes noen innstilling for og åpne for OC i bios olav10? måtte faktisk endre innstilling i bios for og klare og klokke i bios og intel XTU da den ikke ville la meg klokke. har du sjekka om du får til og bruke intel XTU? det er jo bedre en bios for min del ivertfall da alt er så unødvendig komplisert der.

Endret av /-eple-\
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...