Gå til innhold

Tar offshore-fagbrev til våren - Hva skal jeg gjøre etterpå..?


Stiensen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Første tråd jeg oppretter på Diskusjon.no, så jeg beklager på forhånd eventuelle mangler i tråden.

 

Jeg er en 19 åring fra Midt-Troms, og er for tiden lærling i et offshore-serviceselskap. hvor jeg jobber hovedsakelig på land som mekaniker, med en offshoretur av og til (En tur eller to i måneden). Jeg stortrives her, og lærer nye ting konstant. Problemet er at jeg har sannsynligvis bare et halvt år igjen før jeg er ferdig her.

Det er ingen hemmelighet at sjansene mine for å få fast jobb etter endt læretid er minimale, og dermed må jeg forberede meg på dette, så jeg slipper "dødtid". 

 

Det jeg i grunn lurer på er hva alternativene mine er..? Jeg er motivert til å starte på skole igjen, og vurderer ingeniør-forkurs, men er usikker på hva jeg skal gjøre etter det.. Er en mann tidlig i 20-årene med et fagbrev i komplettering og en bachelor i maskiningeniørfag noe som ville vært ettertraktet på arbeidsmarkedet?

 

Håper på noen gode råd. :)

 

Mvh

Jonas S.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Første tråd jeg oppretter på Diskusjon.no, så jeg beklager på forhånd eventuelle mangler i tråden.

 

Jeg er en 19 åring fra Midt-Troms, og er for tiden lærling i et offshore-serviceselskap. hvor jeg jobber hovedsakelig på land som mekaniker, med en offshoretur av og til (En tur eller to i måneden). Jeg stortrives her, og lærer nye ting konstant. Problemet er at jeg har sannsynligvis bare et halvt år igjen før jeg er ferdig her.

Det er ingen hemmelighet at sjansene mine for å få fast jobb etter endt læretid er minimale, og dermed må jeg forberede meg på dette, så jeg slipper "dødtid". 

 

Det jeg i grunn lurer på er hva alternativene mine er..? Jeg er motivert til å starte på skole igjen, og vurderer ingeniør-forkurs, men er usikker på hva jeg skal gjøre etter det.. Er en mann tidlig i 20-årene med et fagbrev i komplettering og en bachelor i maskiningeniørfag noe som ville vært ettertraktet på arbeidsmarkedet?

 

Håper på noen gode råd. :)

 

Mvh

Jonas S.

 

Nå vet jeg ikke hvilket fagbrev du tar, du sier komplettering og jeg regner med det er innenfor brønnboringsfaget? 

 

Ingeniører med fagbrev er alltid ettertraktet, så go for it! Velg en retning du liker, ikke ta en retning pga det er i "oljen" eller de tjener masse penger eller lignende. Følg det du trives med. 

Lenke til kommentar

Om jeg bestemmer meg for å ta forkurset til våren, hvilke forberedelser kan jeg foreta meg før den tid kommer? Jeg kommer rett fra yrkesskole, så matematikk er ikke noe jeg har jobbet mye med gjennom skolen. Har derimot fått jobbet en del medm det gjennom jobb.

 

Om du har en Y-vei retning i nærheten vill jeg absolutt anbefale deg det. Jeg har tatt forkurs og tar nå Y-veien, jeg innser nå at det ene året med forkurs var ganske bortkastet da vi lærer akkurat det samme på Y-veien. Da slipper en unna med 3 år og ikke 4. 

 

Jeg ville startet på matematikken med en gang, slik at du ligger i forkant. Det går ganske kjapt og det er det faget med høyest strykprosent. Om du søker deg inn på y-veien ville jeg også programmert litt om du ikke har generelle kunnskaper her, alle skal programmere litt, og de som har liten til ingen kunnskap sliter ofte med det. 

Lenke til kommentar

 

 

Om du har en Y-vei retning i nærheten vill jeg absolutt anbefale deg det. Jeg har tatt forkurs og tar nå Y-veien, jeg innser nå at det ene året med forkurs var ganske bortkastet da vi lærer akkurat det samme på Y-veien. Da slipper en unna med 3 år og ikke 4. 

 

 

 

 

Hvorfor tar du Y-veien etter forkurs? 

Lenke til kommentar

Eg tok forkurs før eg visste heilt kvar eg ville studere. Då kunne eg søke over heile landet i staden for kun dei som har Y-vei. Endte til slutt på ein skule som hadde Y-vei likevel. Det var for så vidt greit, første året var lett sidan det vart mykje repetisjon. Kunnr òg tatt A-vei, men dei anbefalte meg Y-vei sidan alle der hadde fagbrev, som meg, og dei var generelt nokre år eldre.

Lenke til kommentar

 

 

Om du har en Y-vei retning i nærheten vill jeg absolutt anbefale deg det. Jeg har tatt forkurs og tar nå Y-veien, jeg innser nå at det ene året med forkurs var ganske bortkastet da vi lærer akkurat det samme på Y-veien. Da slipper en unna med 3 år og ikke 4. 

 

 

 

 

Hvorfor tar du Y-veien etter forkurs? 

 

 

Lang historie, men for å ta det kort søkte jeg på skolen i mitt nærområde hvor de kun tilbyr elektro som Y-veien. Men, pga lite søkere ble linjen lagt ned og jeg fikk tilbud om å søke y-veien i neste by. Siden y-veien har lokalt opptak så er det lettere å søke etter frister og slikt, siden jeg ikke hadde søkt "normalt" før fristene kunne jeg ikke ta normallinjen selv omskolen jeg går på nå tilbyr dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...