Gå til innhold

Fokusskift - Nikon


Anbefalte innlegg

Har fått med meg at Nikon sin 58mm f/1.4G har fokusskift(tror jeg det heter) og at en kan få blanede resultater med tanke på skarphet på korte fokusavtstander. Hvor lang fokusavtasnd må en opp på for å "unngå" dette?

I kommentarfeltet til en test jeg har lest om dette objektivet var det en som mente at alle f/1.4G fatsoptikk(24,35 og 85mm) også slet med fokusskift, og han mente dette ikke var bra. Jeg har ikke plukket opp dette med fokusskift "problemet"på de andre, altså 24,35 og 85mm, så jeg har ikke fått inntrykk av at dette er like "problematisk" på de som for 58mm.

Noen som kjenner til dette, eller om det var et nettroll som var ute med disse påsatndene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si noe om 58/1,4, for den har jeg aldri prøvd, men generelt er det ganske vanlig at dybdeskarpheten ikke følger den teoretiske fordelingen foran/bak når man blender ned. Dybdeskarpheten øker som regel først en av sidene, enten foran eller bak, ved relativt stor blenderåpning, mens det jevner seg mer ut ved mindre blender. Det betyr ikke at det blir ute av fokus på det man fokuserer på, så om du legger fokus riktig har det liten betydning. Om du opplever at fokus blir liggende i feil plan kan du sannsynligvis løse det med en finjustering på det objektivet, enkelt i menyen på kameraet. 

 

Det at noen sier dette om /1,4-objektivene er ikke så rart, det er tross alt en veldig liten dybdeskarphet med en 58/1,4 eller 85/1,4 på kort avstand, så det skal lite til før man misforstår hva som skjer og skylder på utstyret når man ikke klarer å få riktig fokus. 

Lenke til kommentar

Photozone.de rapporterer at de ikke fant noe fokus shift i sitt testeksemplar: http://www.photozone.de/nikon_ff/883-nikkorafs5814ff?start=1

 

Prøv selv, hvis du har objektivet. Sett på stativ, sett fokus, skru over i manuell fokus og ta bilder på flere forskjellige blendere uten å endre fokus.

Prøv dette på flere forskjellige avstander og se om det er problematisk med ditt eksemplar.

Lenke til kommentar

Har fått med meg at Nikon sin 58mm f/1.4G har fokusskift(tror jeg det heter) og at en kan få blanede resultater med tanke på skarphet på korte fokusavtstander. Hvor lang fokusavtasnd må en opp på for å "unngå" dette?

 

I kommentarfeltet til en test jeg har lest om dette objektivet var det en som mente at alle f/1.4G fatsoptikk(24,35 og 85mm) også slet med fokusskift, og han mente dette ikke var bra. Jeg har ikke plukket opp dette med fokusskift "problemet"på de andre, altså 24,35 og 85mm, så jeg har ikke fått inntrykk av at dette er like "problematisk" på de som for 58mm.

 

Noen som kjenner til dette, eller om det var et nettroll som var ute med disse påsatndene?

 

Det har vel vært skrevet litt om dette på nettet. 

Vet ikke helt.... Jeg har ikke opplevd dette som noe problem på mitt. 

Men det er jo bare å prøve litt. 

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...