Gå til innhold

Min siste handel med Multicom


Anbefalte innlegg

Det var en mørk og stormfull aften, og det var på tide å bytte ut den gamle Pc'en med noe nytt og kraftigere.

Jeg bygde min første Pc i 1994, og har vel satt sammen rundt 20 maskiner for meg selv og familie og venner siden den tid. Denne gangen tenkte jeg at jeg skulle spare meg for eventuelle problemer, og bestille en ferdig bygd og installert boks, så jeg slapp noen problemer.

Grunnen til at jeg endte opp hos Multicom var at de hadde Skylake-prosessorer inne.

Det er 10 år siden sist jeg bestilte noe der, pga mye rot og styr, men jeg tenkte jeg skulle gi dem en ny sjans.

 

6. November bestilte jeg meg en ny PC, der alt var "på lager".

18. November ble den sendt, og 20. November ble den hentet ut.

Det jeg mottok var mangelfullt i forhold til ordren, istedet for en powercube fikk jeg en strømledning, men det skulle de ordne opp i... (Har fremdeles ikke sett noe til den, 10. Desember)

Så mottok jeg maskina, fyrte opp, og etter 5 minutters bruk frøs den. Ingen feilmeldinger, bare total frys og ingen respons.

Dette gjentok seg med varierende mellomrom, og jeg brukte helga på å teste komponent for komponent med diverse softwaretester, uten å finne noen feil.

En telefon til Multicom support senere, og jeg fikk beskjed om å sjekke om siste intel-drivere var installert, noe de var. 

Neste supporttelefon anbefalte meg å reinstallere windows, og problemet var fortsatt til stede etter at det var gjort.

 

Så var det å sende maskinen inn, og de fikk den 30. November.

Da det var gått 13 dager fra jeg mottok maskina ringte jeg for å sjekke status, og fikk beskjed om at den skulle sendes 10. Desember. Ikke noen forklaring på hva som var problemet, og kun at maskina var inne til teknikere.

 

Dette ble såpass usikkert at jeg valgte å benytte meg av angreretten, så jeg heller kunne benytte meg av den lokale Pc-pusheren, så angrerettsskjema ble utfylt og sendt inn, og jeg ringte for å sjekke at dette var mottatt og registrert på saken, noe jeg fikk positiv tilbakemelding om.

 

Så kom vi til 9. Desember, og jeg mottok SMS om at maskina nå var ferdig, og de hadde sendt den.

Da var det bare å hive seg på telefonen, og jeg fikk forklart at maskina ikke skulle sendes, men at jeg heller vil ha pengene tilbake. Dette skulle de ordne med en gang.

 

For å oppsummere, så tok det ca. 15-20 minutter for å komme gjennom på support hver gang jeg ringte, det er veldig tydelig at de forskjellige avdelingene ikke snakker sammen selv om saksnumre er koblet mot ordrenummer, og det er fortsatt mye å gå på når det gjelder kvalitet både på bygging av maskiner og pakking av ordrer.

 

Så, det blir nok 10 år til neste gang mine penger går den veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd det gikk slik, kan være hovedkortet har problemer eller strømforsyning.

 

Billig hovedkort+PSU øker sansynligheten for problemer.

 

Selv er jeg usikker på å kjøpe multicom laptop, fordi det er vanskelig marked å komme inn på, men ser her det er lurt å styre unna.

 

Grunnen til at jeg valgte å kjøpe en ferdig bygd maskin denne gangen var nettopp at jeg ikke ville tid på feilsøking hvis det var komponentfeil. Kan jo nevnes at dette var en maskin til over 15.000,- så det var ikke noen komponenter som var plukket fra billig-kroken.

Laptopene deres har jeg ingen erfaring med, men ut fra det jeg har lest blir de vel skrudd sammen lengre øst enn Aust-Agder.

Lenke til kommentar

Kan godt være den var skrudd sammen av noen som ikke har peiling, f.eks kortsluttning, prosessorkjøler som ikker sitter godt.

 

Vet ikke om slike maskiner er forseglet med papir teip, som ofte SSD, skjermkort og ferdig pc er.

 

Går vel raskt for deg å sjekke hardwaremonitor om tempraturene er ekstra høye.

 

Ellers så vil jeg si selvgjort er vellgjort.

Lenke til kommentar

Dagens gledelige melding fra Multicom, nå har de sendt pakke til meg med operativsystemet som var installert på PC'en de bygde.

Dette har de jo lov til siden "Software er åpnet, og ikke i stand som ny", men det føles litt merkelig, siden det var installert av dem.

 

Så angrerett på en PC med installert Windows gjelder altså ikke for Windows i Multicom-land. Greit å vite til en annen gang.

Lenke til kommentar

Laptopene deres har jeg ingen erfaring med, men ut fra det jeg har lest blir de vel skrudd sammen lengre øst enn Aust-Agder.

 

Supergod grunn til å ikke kjøpe. Best å ikke kjøpe laptoper i det hele tatt da alt kommer fra østen. Jeg tror det er masse spionprogrammer installert også. Når jeg tenker etter så er det meste av hovedkort og andre komponenter også fra østen.

 

Dette ble mitt siste innlegg, nå går alle PC'ene i søppla :glare:

Lenke til kommentar

Kjøpte laptop november 2013, var en liten feil på tastaturet som gjorde et par taster hyperfølsomme. Så følsomme at det var umulig å bruke laptopen. 

Sendte den inn og kort tid etter sendte de en helt ny laptop til meg.

 

Jeg har i hvert fall gode erfaringer med Multicom, sånn for å vise at det ikke bare er bånn i bøtta :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...