Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kommende Nabokrangel


Ekinorak

Anbefalte innlegg

Kanskje noen av dere kan gi noen tips. Det har akkurat blitt bygget en ny enebolig ved siden av oss, og det ser ut til å komme en heftig nabokrangel.

 

Den nye naboen har skapt mye frustrasjon siden han flyttet inn. Under bygnings prosessen gikk de bare opp til oss, strakk våres hageslange hele veien ned til deres bygg uten å spørre. Vi sa til de at det var greit så lenge de spør først. Men de fortsatte og ta vannet våres uten å spørre. Vi ga litt faen i det hele. Til slutt ødelagte de kranen vår utenfor huset. Fortsatt uten å konfrontere med de fikset vi den, og problemet sluttet da de selv fikk vann selvfølgelig. Siden da har tonen mellom husene ikke vært noe god. 

 

Hovedproblemet: Det gikk en liten bekk igjennom tomten til naboen før han bygde, har aldri vært noe problem for oss. Men nå har naboen demmet opp vannet med en mur+ gravd en grøft slik at vannet renner inn i oppkjørselen våres. Vi kan ikke bare gå inn på tomten hans og grave igjen for vannet, og har funnet ut at eneste løsning er å bygge opp en mur slik at vannet forblir på hans tomt. Men har han lov til å lede vannet inn på våres tomt, når det originalt er på hans tomt?

 

post-62564-0-11893700-1449495549_thumb.jpg

Litt vanskelig å se, men bekken renner over veien, der har han bygget en 20 cm mur, slik at vannet demmer seg opp, men i ekstremt regnvær går det over, og derfor har han gravd en grøft slik at vannet renner ned til oss og ikke ham. (Prøvd å markere den med en rød strek.  Tomtegrensen våres er merket med en gul tråd.

 

Takk for svar!

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis naboen ikke er tilsnakkendes, tror jeg at jeg vile støpt en ca 1m høy mur langs tomtegrensen deres (evt litt lavere hvis det er grense for når tiltaket må byggemeldes).  Da blir vannet værende på tomten til naboen og de bør kunne lede det bort via rør.  

 

Egentlig - som god nabo - burde det å lede vannet bort i drensrør vært første tiltak.  Å lede det direkte i retning mot deres hus oppfatter jeg som ganske uvennlig.    Men hvis det er så tettbebygd at vann som renner videre på nedsiden av naboens hus blir til ulempe for noen andre, så bør det jo være mulig å lede via plastrør til nærmeste kloakkkum/overvannskum.

 

P.S. Bestill gjerne oppmåling av tomt før muren støpes... GPS-verkøyene proffene bruker kan fastsette hjørnene av tomten ned til nærmeste centimeter - også greit for å hindre at nabo tar seg til rette hvis tomtegrensen ikke er tydelig gitt av gjerde/terreng eller annet.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis naboen ikke er tilsnakkendes, tror jeg at jeg vile støpt en ca 1m høy mur langs tomtegrensen deres (evt litt lavere hvis det er grense for når tiltaket må byggemeldes).  Da blir vannet værende på tomten til naboen og de bør kunne lede det bort via rør.  

 

Egentlig - som god nabo - burde det å lede vannet bort i drensrør vært første tiltak.  Å lede det direkte i retning mot deres hus oppfatter jeg som ganske uvennlig.    Men hvis det er så tettbebygd at vann som renner videre på nedsiden av naboens hus blir til ulempe for noen andre, så bør det jo være mulig å lede via plastrør til nærmeste kloakkkum/overvannskum.

 

P.S. Bestill gjerne oppmåling av tomt før muren støpes... GPS-verkøyene proffene bruker kan fastsette hjørnene av tomten ned til nærmeste centimeter - også greit for å hindre at nabo tar seg til rette hvis tomtegrensen ikke er tydelig gitt av gjerde/terreng eller annet.

 

Takk for svar, er litt komplisert å bli kvitt overvann fra området, fordi terrenget flater på framsiden av huset til naboen.Det var en myr der før de bygget. Jeg syntes det er dårlig av entreprenøren å ikke lage noe bedre løsning for naboen når huset ble bygget, men dumt om problemet skal falle mer over på oss.  Vi blir nok å bygge opp en mur til slutt ja. 

Lenke til kommentar

Hva med å ta kontakt med kommunen? På en måte er det vel deres bekk. :p

 

Nå vet jeg ikke, veien som går der er privat, husene som ble bygget på andre siden av veien har drenert vannet igjennom dreneringsrør slik at det renner ned i veien. Vanligvis har det rent langs veien og videre ned i en myr, hvor våres nye nabo bygde hus, og nå leder det inn på våres tomt. 

Lenke til kommentar

Ta kontakt med kommunen og be om råd.

 

Hovedproblemet her er vel at naboen har gravd en grøft og ledet vannet med hensikt innpå din eiendom. 

 

Er ikke helt sikker på dette, men regner med at naboloven kan brukes her.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-16-15

 

 

 

§ 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta kontakt med kommunen og be om råd.

 

Er ikke helt sikker på dette, men regner med at naboloven kan brukes her.

Ja, Naboloven er også annvenlig her. Men, den er privatrettslig.

 

PBL (med forskrifter - TEK) dekker dette området. Og jeg er ganske sikker på, at kommunen kan komme med et "Pålegg" til TSs nabo, så han må rette opp i dette.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...