Gå til innhold

[Løst] God gaming PC?


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er innom forumet her en gang iblandt, og syns dere har bra peiling her inne. Jeg skulle akuratt til å bestille ny PC nå, men tenkte jeg ville høre med dere på forumet her først.

Det er vel 6 år siden jeg kjøpte PC sist, og fikk masse hjelp fra dere her på forumet. Den har fungert kjempe bra!

 

Men den begyner å få litt problemer i enkelte spill, spesielt Starcraft 2. Selv på low settings som jeg bruker, faller jeg ned på 2-3 FPS når det er mye som skjer.

Så når jeg kjøper ny PC nå vil jeg ha god FPS i Starcraft 2 samt og ha muligehet til og kjøre noen nye spill i 4K.

Kunne noen sett over dette oppsettet :)?
https://prisguiden.no/liste/157617

Jeg har en 6år gammel PSU, corsair 1000W. Den burde vel holde? Kan spare litt penger på det.

Takker for svar.

PS: Trenger jeg kjølepasta? Med den CPU kjøleren jeg har valgt.

 

PS: Og det samler seg så sykt mye støv i min nåværende PC, (Antec Nine Hundred kabinett) er Corsair 750D bedere på og samle opp støvet før det kommer inn i PCen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det mye penger å spare uten å gå ned på ytelse. 

 

Et par ting: 

32gb er overkill, 16gb holder i lange lange baner til gaming. 8gb er også som regel nok. 

PCI-express SSD'en du har linket til er kul den, men feks Samsung 850 Pro/EVO er et mer fornuftig kjøp, og jeg tror ikke du vil merke noen særlig forskjell. 

GTX Titan er som nevnt "obsolete" etter GTX 980Ti ble lansert. 

 

Som nevnt over ville jeg også slengt inn en ny PSU. 

Feks denne: https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/stromforsyning/evga-supernova750g2/202020.11091/?gclid=Cj0KEQiAyvqyBRChq_iG38PgvLgBEiQAJbasd98nA4cYseHmDofp4-GvzYxh2iSBTlEQJh5T5V36kdkaAvFM8P8HAQ

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Slenger meg på anbefalingene ved å droppe TX ja. Gå for 980 TI SLI siden du nevner 4K.

Da kan du med fordel ta et hovedkort med romslig PCIE layout mhp SLI, f.eks ASRock X99 WS (det finnes sikker mange HK du kan få til dette med, poenget mitt var at man bør ha ekstra rom mellom skjermkortene ved luftkjølt SLI). Jeg tror jeg hadde gått for Asus Strix btw. Spar penger ved å "bare" gå 4*4 GB DDR4. Frontpanelet ville jeg droppet, har prøvd det og det er søppel. Du kan videre spare penger på kabinett, f.eks gå Phanteks Enthoo Pro. Du kan jo også vurdere å bytte ut Intel PCIE SSD'n med f.eks 2 stykk 250GB 850 EVO og sette de i Raid0. Litt bedre GB-pris, mer lagringsplass og noe treigere da. Men som nevnt her er det slettest ikke sikkert du merker noe. Suppler med en ny 1000W PSU, eller bytt ut den du har snarlig, så har du en kanonmaskin. 

 

Edit: Vedr kabinett. Jeg har hatt Antec Nine Hundred. Det er et bra luftkjølt kabinett, men det er knotete filtersystem på det. Både Corsair og Phanteks nevnt i denne tråden vil ha enklere filter å ta av for rengjøring. Kan jo også nevne Fractal Design Define serien. Det er nok mange kabinetter som er bedre enn den gamle Antec'n på slikt. Noe støv kommer inn uansett, men hvis du rengjør filterene oftere så kommer mindre inn. Og når da det er enklere å rengjøre filterene, så ja, da vil jeg påstå man får litt mindre støv i kassa. Men uansett filtersystem så må du rengjøre maskinen med trykkluft av og til.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Oi oi oi, hadde faktisk bestilt MSI NTITAN X 12GD5 og 32GB ram brikker alerede, ble litt ivrig :p

Men det kan ordnes, jeg kan endre ordre her ser jeg..

 

Merkelig, jeg trodde Titan x var overlegen med sine 12GB ram, siden mye ram er viktig til 4k.

Og jeg så en test på youtube hvor titan x gjorde det veldig bra i forhold til konkurentene

Jeg ser jo nå at jeg nesten kan få 2 stk GTX 980ti til samme prisen, men samtidig finner jeg også langt dyrere 980ti kort, hva er forskjellen?

 

-SSD disken vil jeg beholde, vil ha raskest mulig oppstart.

-ny PSU kan jeg påkoste, 1200w? (med tanke på SLI)

-okey, så 16GB holder, men jo raskere dem er jo bedere?

 

Tusen takk for svar, dette fikk meg til og tenke litt :)

 

PS: God plass på hovedkortet, slik at luft kan enkelt sirkulere mellom grafikkortene var et viktig poeng. ASRock X99 WS så nice ut, men har asus rampage extreme 2 i min nåværende pc. Og helt siden jeg første gang bygde pcen min har jeg hatt CPU fan error på alle oppstart, finner ikke ut av det og jeg syns ASUS var litt komplisert. Tenkte prøve noe nytt. Men ja, romslighet blir prio nr.1 hvis jeg velger SLI.

Endret av BjeornBrown
Lenke til kommentar

VRAM har ikke alt å si på en GPU, du trenger ikke mer enn 1GB VRAM hvis det ikke skal ligge mer enn 1GB der på det meste. Det er få (ingen?) spill i dag som trenger så enormt med VRAM som TX har.  Hvor mye RAM'en kan ta imot og spytte ut har også en del å si. Titan X er derimot god på andre ting og er mer en gimmick for vanlige folk som skal ha det beste. Misforstå meg rett det er selvfølgelig ikke et dårlig kort.

 

Høyere MHz på RAM = Raskere.

 

Forskjellen på 980Ti modellene er kjølere og klokkefrekvenser stort sett. En del selges dyrere fordi de er "fancy" og en av de "kule gamerne i gata" vil ha litt statusbling :p

 

PCI-E SSD'en trenger du ikke, du får sirkus 2 stykk 500GB Samsung EVO til den prisen og med disse i RAID 0 så vil du ikke merke forskjell fra PCI-E saken i praksis. Du bør loade og restarte veeeeeeldig mye for å rettferdiggjøre den.

 

Men alt i alt så har du gjort bra valg bortsett fra Titan X. Litt overkill er greit nok når man ikke har et begrenset budsjett og bruker "because reasons" argumentet :D Jeg bruker det litt innimellom, men klarer strekke det lengre mellom hver gang nå :wee:

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

ny PSU kan jeg påkoste, 1200w? (med tanke på SLI)

 

PS: God plass på hovedkortet, slik at luft kan enkelt sirkulere mellom grafikkortene var et viktig poeng. ASRock X99 WS så nice ut, men har asus rampage extreme 2 i min nåværende pc. Og helt siden jeg første gang bygde pcen min har jeg hatt CPU fan error på alle oppstart, finner ikke ut av det og jeg syns ASUS var litt komplisert. Tenkte prøve noe nytt. Men ja, romslighet blir prio nr.1 hvis jeg velger SLI.

 

Mhp SLI så holder denne lenge

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1937972

 

Når det gjelder hovedkortet ditt så de-aktiverer du den alarmen i BIOS. Dette skal være rimelig rett frem å gjøre ..

 

Går du for SLI og den PCIE-SSD'n så sørg for å lese gjennom manualen til hovedkortet du tar. Du vil jo bruke samtlige pcie-lanes til prosessoren så pass på at du kan ha skjermkortene med god klaring i mellom og få plass til PCIE SSD'n uten at det skaper noe komplikasjoner.

Lenke til kommentar

850w utgaven holder også til SLI, men virker ikke som budsjett er den største utfordringen... Så da er jo det ekstra safe med 1000w selvfølgelig

Det er såvidt, ville mye heller gått for 1000w så du har litt og overklokke på om ønskelig.

 

Ville heller gått for Evga P2 enn G2, siden P2 skrur av viften når den ikke blir for varm (de kaller det for eco mode).

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2274352 

Lenke til kommentar

Okey, utifra deres tilbakemeldinger og en del tester jeg har sett på youtube så går jeg for 980ti isteden, absolutt! Når man setter dette kortet i SLI, gjør det veldig bra :)

 

https://prisguiden.no/liste/157617

 

Jeg valgte dette grafikkortet fordi det ser ut som det har god kjøling.

 

Utifra bilde virker ASrock x99 WS som et veldig romslig hovedkort, men skulle ønske jeg kunne funnet noe som kan bekreft at jeg får plass til alt?

Endret av BjeornBrown
Lenke til kommentar

G2 skrur også av viften med eco mode

Ja, problemet er bare at G2 1000 ikke har en eco mode knapp. 

 

Okey, utifra deres tilbakemeldinger og en del tester jeg har sett på youtube så går jeg for 980ti isteden, absolutt! Når man setter dette kortet i SLI, gjør det veldig bra :)

 

https://prisguiden.no/liste/157617

 

Jeg valgte dette grafikkortet fordi det ser ut som det har god kjøling.

 

Utifra bilde virker ASrock x99 WS som et veldig romslig hovedkort, men skulle ønske jeg kunne funnet noe som kan bekreft at jeg får plass til alt?

Ser ut som alt passer ja :) 

Ville byttet psu, til en Corsair HX/Ax eller Evga P2. Ville ikke anbefalt RM til en så flott pc :D 

Lenke til kommentar

Det negative med Evga G2 er at eco mode er basert på enhetens temperatur, og ikke last.

No-fan mode'n til Corsair HXi er da bedre, viften på disse enhetene starter mer sjeldent fordi det er basert på last.

 

Men igjen er HXi dyrere og har kjipere kabler.

Har hørt forskjellige meninger om dette. Noen mener temperatur er bedre, f.eks hvis d spiller i hawai vil den gå varmere på 70%last enn i norge på vintern på 70% last. Mens hva med hxi hvis den går 200c varm men bare 50% last da vil den jo ryke?

 

Nå har jeg 750g2 kjører sli og med alt klokket hører jeg ikke viften, er så vidt den spinner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...