sxxxe83 Skrevet 16. november 2003 Skrevet 16. november 2003 Mener å huske da jeg hadde win9x at jeg kunne velge passord for full deling, og skrivebeskyttet deling, da jeg valgte ut hva jeg ville dele.. Sånn er det jo ikke i winxp... Noen som veit hvor jeg kan fikse dette her.. Var innom windows.no i dag å kikka litt der på sikkerhet, passord, kryptering av filer osv.. Fant noen gode programmer, "hide files and folders" "maxcrypt", men ingen av disse fungerte slik jeg hadde håpet på.. det jeg vil, er hvis noen prøver å komme inn på f:\ så må de skrive inn passord og bruker navn... Men er vel kanskje mulig dette forandrer seg når jeg bruker "power toys" tewakui for winxp, og velger "autologon", og disable accounts greiene, fordi jeg hatet å måtte taste inn passord og det greiene hver gang, når jeg er den eneste som bruker pc`n.. Men kom da på at det er jo litt kjekt på lan, når man skal spille litt.. Håper på et tips eller to..
Vegard20 Skrevet 16. november 2003 Skrevet 16. november 2003 Er bare å share akkurat det du vil i XP så bare forandrer du share permissions slik at det ikke står everyone. Så kan du bruke egne brukere for det formålet. Og bestemme om dem bare skal lese evt skrive. Brukeren må da selvfølgelig ha ett passord.
sxxxe83 Skrevet 16. november 2003 Forfatter Skrevet 16. november 2003 Er bare å share akkurat det du vil i XP så bare forandrer du share permissions slik at det ikke står everyone. Så kan du bruke egne brukere for det formålet. Og bestemme om dem bare skal lese evt skrive. Brukeren må da selvfølgelig ha ett passord. Er bare å share akkurat det du vil i XP så bare forandrer du share permissions slik at det ikke står everyone. Hvor forandrer jeg share permissions da..??
maedox Skrevet 16. november 2003 Skrevet 16. november 2003 Trykk på Tools -> Folder options - view og ta vekk krysset ved Use simple filesharing. Da får du opp en knapp som heter Permissions når du velger sharing and security på ei mappe. Tipper du bare vil at noen skal kunne skrive til ei mappe... Aner ikke om dette funker på Windows XP (Bare testa på Windows server 2003): Sett sharing til full control på de brukerne som skal kunne skrive til mappa. Gå deretter på Security, legg til brukeren og kryss av på Read & execute, list folder, Read og write.
sxxxe83 Skrevet 16. november 2003 Forfatter Skrevet 16. november 2003 (endret) Gå deretter på Security, legg til brukeren og kryss av på Read & execute, list folder, Read og write. Alt det andra var der, men detta "security" hvor finner jeg det da..?? skal det være samme sted jeg velger permissions..??? Der var i allefall ikke der... Endret 16. november 2003 av sxxxe83
maedox Skrevet 16. november 2003 Skrevet 16. november 2003 Helt øverst der det står sharing, hva står det rett til høyre for det?
sxxxe83 Skrevet 16. november 2003 Forfatter Skrevet 16. november 2003 Helt øverst der det står sharing, hva står det rett til høyre for det? Det stod ingenting første gang,. ser du... Men etter en reeboot stod det security... Men, nå har jeg selvfølgelig klart å nekte meg selv tilgang til en Partisjon"w:\" kommer inn på hdd men ingen av mappene.... Huff a meg, dette her var neimen ikke så lett som jeg hadde forventet meg, hadde det ikke vært likegreit å hatt det likt som 9x sin sharing og security?? Får opp feilmeldingen: w:\divx is not accessible Acess is denied Uansett hva jeg gjør så kommer jeg ikke inn, har satt alt av permissions til full tilgang,. på alle users og groups osv som fins... Dette her var frustrerende...
Vegard20 Skrevet 16. november 2003 Skrevet 16. november 2003 Først og fremst skal du ikke røre security tabben med mindre du har behov for det. Og konsekvensene blir til slutt at du ikke selv får tilgang..... Velg en katalog og så properties, deretter sharing. Så kan du velge om du vil share folder`en. Legge til navn på delingen og kommentarer, evt begrense antall tilkoblinger som er tillatt på delingen. Så står det "share permissions" der ligger det default en bruker, "everyone" med bare lese tilgang. Hvis du fjerner denne og legger til passordbeskyttede brukere så vil ingen få tilgang uten å ha den brukerens navn og passord. Du kan selv bestemme om hvilket brukere som skal ha tilgang til å "lese", "forandre" og evt ha "full kontroll" Det er mulig at "Use simple filesharing" må være deaktivert men det tror jeg faktisk ikke.
Lurifaksen Skrevet 16. november 2003 Skrevet 16. november 2003 Jeg synes den enkleste måten å "sette passord" på en deling er å dele mappen med et dollartegn på slutten. Da blir den nemlig skjult. Dvs, del mappen med navnet "passord$". Da kan mappen kun finnes hvis du skriver inn \\maskin\passord$
sxxxe83 Skrevet 17. november 2003 Forfatter Skrevet 17. november 2003 Jeg synes den enkleste måten å "sette passord" på en deling er å dele mappen med et dollartegn på slutten. Da blir den nemlig skjult. Dvs, del mappen med navnet "passord$". Da kan mappen kun finnes hvis du skriver inn \\maskin\passord$ Sinnsykt bra... Det var jo helt ypperlig det greiene der.. Hjertlig takk *grin*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå