Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bipolar/depresjon tilbakefall i eksamensperiode


Hartvigor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har slitt med med det samme, men ikke i en utdanningssituasjon. Det siste som hjelper er selvmedisinering og Ritalin (amfetamin) vil ikke hjelpe deg en dritt. Alkohol, og morfin som du nevner, har en ekstremt negativ effekt på psyken. Det vil skade deg og spesiellt utdanningsevnen din ekstremt mye.

 

Jeg har ingen tips i denne situasjonen og jeg hadde antagelig gjort akkurat det samme, om ikke verre, ved et slik tap som du har hatt. Det eneste rådet er standardrådet som blir gitt og det er bare å stå i det og få tankene inn på et annet spor. Trening etc hjelper.

 

Å klare å motivere seg selv for å gjennomføre det er en helt annen sak, da hadde man nok ikke trengt å spørre i utgangspunktet...

Lenke til kommentar

Man kan fint kupere både depressive og maniske episoder som har begynt, men det krever at du oppsøker helsepersonell så fort du merker symptomer, og er åpen for å ta i mot den behandlingen de tilbyr deg. De fleste bipolare evner ikke å rasjonaliteten i dette når de er syke, men det er det eneste som fungerer. Medisiner og miljøskjerming med struktur. Hvis du ikke vil ta i mot den hjelpen som eksisterer, må du også - enten nå, eller når du blir frisk - erkjenne at det er dine egne valg som gjør at du ikke kommer deg gjennom utdannelsen. Det kommer ikke til å være noe enklere å forholde seg til det da enn nå.

 

Dersom du er på vei i en manisk fase, vil ritalin gi deg motsatt effekt av det du ønsker. Worst case scenario er fullblomstrende mani, og da kan jeg garantere deg at det tar lenger tid å bli stabilisert enn om du oppsøker helsepersonell nå.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Man blir aldri frisk, man lærer seg å leve med sykdomen. Er ikke noen forkjølelse man snakker om her. Enig i at TS må gå til legen og få henvisning videre, men det tar jeg noen ganger som en selvfølge som er en veldig idiotisk ting å gjøre. Beklager det.

 

Kom til å tenke på sorgrådgivning slik man får når noen har dødd, det er jo like ille for mange å miste en hund.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Man blir aldri frisk, man lærer seg å leve med sykdomen. Er ikke noen forkjølelse man snakker om her. Enig i at TS må gå til legen og få henvisning videre, men det tar jeg noen ganger som en selvfølge som er en veldig idiotisk ting å gjøre. Beklager det.

 

Kom til å tenke på sorgrådgivning slik man får når noen har dødd, det er jo like ille for mange å miste en hund.

Alle med en bipolardiagnose har noen å forholde seg til, det være seg DPS, psykiatrisk team, dagsenter, osv. Man kan også dra på legevakta og be om vurdering av ambulant psykiatrisk team. Problemet med bipolardiagnoser er en ekstremt lav compliance i dårlige perioder - pluss at kognitive funksjoner er overbelastet - noe som gjør rådgivning eller kognitiv terapi helt nyttesløst. Terapi o.l har man først nytte av når man er stabilisert medikamentelt. I motsetning til f.eks depresjon er en manisk depressiv episode biokjemisk betinget på et helt annet plan, og derfor er også behandlingen annerledes (medikamentell fremfor kongnitiv restrukturering) i primærfasene :)

Lenke til kommentar

Jeg er ca der du er nå, vet det er kjipt :( Men tviler sterkt på at ritalin hjelper når man holder på å bli manisk! Tror det vil gjøre alt mye verre. Jeg holder også på å gå inn i en veldig angstpreget, urolig mani, som gjør det forbanna umulig å lese til eksamen. 

Jeg har fått zopiklon, men bare 10 tabletter. Kan jeg spørre deg om du bruker det ofte? Jeg føler at det er veldig til hjelp og ble litt overrasket over å bare få 10 stk, og vet ikke om det er meningen at jeg skal få flere med en gang jeg er tom. 

Håper jeg og kan få noe vival eller tilsvarende for å roe angsten. Så håpløst å få lest! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...