Gå til innhold

TEST: Microsoft Surface Pro 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et annet problem med Surfacen er at tastaturet, som naturlig nok må kjøpes i tillegg, ikke alltid funker når man vekker maskinen. Da må man ta det av og på og fikle litt. Småslitsomt.

 

Mente jeg hadde satt maskinen i dvalemodus, satte den etter noen timer på lading uten å skru på. Ganske raskt fyrer vifta opp for fullt, uten at jeg brukte den, med sort skjerm. Sikkert en logisk forklaring, men ganske funky. Nå stoler jeg ikke lenger helt på om maskin er på/av/dvale/hvile.

 

Blurry text på ulike skjermstørrelser og oppløsninger er et kjent problem på høy DPI for Windows 10. "Heldigvis" er det ikke alle som legger merke til det, men det finnes en fix man kan prøve. Googler man litt rundt problemet så skal man finne et lite program (Windows10_DPI_Fix.exe -ish) som man kan teste. Det rapporteres å løse problemene, men selv tør jeg ikke anbefale en tredjeparts exe-filMener det håndterer skaleringen slik det ble gjort i Win 8.1

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Så eneste problemet jeg kjenner meg igjen i nå er skjermskaleringen - min eksterne skjerm blir småblurry. Og i tillegg at enkelte program også blir blurry, rart at dette skal være et problem? :hmm:

Skjer dette også om du logger ut og inn med den eksterne skjermen tilkoblet? Er den satt opp med maks oppløsning?
Hmm, har ikke brukt den eksterne skjermen siden før jul, men når jeg koblet den til nå virket alt å være skarpt og fint. :) Eneste som er blurry er et par gamle programmer jeg har installert, men dette er ikke noe problem såfremt resten av Windows er skarpt og fint :)
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vi driver og ruller ut Surface Pro på jobben til alle som tidligere har hatt bærbar PC. Surface Pro 3 fungerte godt i testperioden. Pro 4 er et helvete å få en skikkelig skjermløsning til. Vi tester ulike konfigurasjoner med to 24" 16:9 eller to 16:10 varianter med varierende hell. Ultrawide og 4K er også litt ustabilt. Det er i alle fall sjanseløst å skulle kombinere brettet med én ekstern skjerm, da kuker skaleringen til alt og man får blurry bilde.

Jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig å få til akkurat den biten, det må da være mange som øsnker å docke dette mot eksisterende skjermer de har fra før.

 

Så her hos oss er endel ganske fornøyde andre har levert tilbake brettet og beholdt sin gamle PC. Jeg har akkurat fått min, men den klarer jeg ikke vekke fra sleep/hibernation etter jeg har vært borte fra plassen min en stund, så den venter på at IT skal fikse.

 

Produktet virker halvferdig og ikke testet i vanlige kontormiljøer, det er min påstand. Veldig synd for dette er jo tross alt et råskinn av en liten "pc" så jeg hadde store forventninger.

Lenke til kommentar

Heh.. Leser alt det negative som skrives om SP4 her og jeg må bare igjen si at jeg er like "blown away" av min i7 SP4 som jeg var da jeg fikk den før jul. Helt i starten hadde jeg kanskje et par BSOD og eksempler hvor f.eks. tastaturet ikke ville våkne etc., men etter diverse oppdateringer så fungerer den helt problemfritt. Jeg bruker den i sikkert 10 timer hver dag (hver dag på kontoret, samt i senga om kvelden, da den har erstattet iPad Air'en min).

 

Kan det hende at flertallet som klager her har i5-versjonen og at den muligens har flere problemer enn i7, eller har jeg bare hatt utrolig flaks?

Lenke til kommentar

Jeg har en i5-versjon.

Fikk inn nye skjermer nå og har testet litt rundt. Har man DVI-inngang så funker det gjennomgående dårlig. Nye skjermer med DisplayPort funker greit. Ikke gitt at SP4 finner eksternt skjerm hvis man kobler på, men da er det restart som gjelder. 

Hva gjelder skalering mellom to skjermer så err vel dette et Windows-problem mer enn Surface. Men i og med at SP4 har så sinnsyk oppløsning og default skalerer 200% så blir det bøll og krøll om man kombinerer med ekstern skjerm.
Nå kjører jeg to stk identiske kliss nye S24E650 16:10 skjermer. Da ligger SP4 bare lukket med dockingkabel, først da fungerer det fint. Begynner å få trua igjen :)

Lenke til kommentar

Jeg har en SP4 med i7. På jobb kjører jeg 2 stk 27' med 2560x1440 oppløsning. Begge er koblet med displayport rett i docken. Dette fungerer i utgangspunktet veldig bra, men hver gang jeg skifter mellom å være tilkoblet dock så må jeg logge av og på for at skalering skal fungere fint. En svært sjelden gang nekter skjermene å vise bilde og jeg må reboote og knote litt.

 

Inn og ut av hibernate funker alltid bra. Men jeg sliter til tider når maskinen går i sleep og jeg må ofte holde inne av-knappen og så slå den på igjen. Dette kan føre til at jeg mister arbeid om jeg ikke har lagret. Jeg har i utgangspunktet justert slik at den ikke skal gå i sleep når den er tilkoblet strøm, og heller ikke slå av skjermen før det har gått 45 minutt. Men, det virker som om den likevel gjør det når jeg går fra maskinen låst og det kan gi meg trøbbel.

 

En sjelden gang slutter tastaturet å funke, men da har det stort sett vært å koble det av og på.

 

Sett bort fra disse ganske plagsomme tingene er jeg strålende fornøyd. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...