Gå til innhold

Forslag til oppgradering av PC som fungerer som ”server”


mortex2008

Anbefalte innlegg

Hei! Nå er det snart Black Friday og jeg gleder meg stort til å finne noen kuppJ

I år tenkte jeg å oppgradere min ”server” som egentlig er en gammel Windows 7 gaming PC som (gjen)brukes som felles lagringssted for bilder, videoer, filmer og backup. I tillegg til denne serveren har jeg to eksterne disker som backup, en hjemme og en eksternt. Jeg håper å få litt hjelp her til å velge rett. 

 

Pr i dag er det ca 65000 bilder, videoer, filmer og andre dokumenter på ”serveren” til sammen ca 1,5 TB med data.

Jeg kjørte en liten test ved å sikkerhetskopiere hele bilde/video katalogen min (818 GB) fra server til min nyeste PC. For meg så ser det ut som om det er nok power og minne i oppsettet på server (se bilder). Likevel så får jeg ikke til å makse ut linjen). Det starter på litt over 90MB/s, men faller over tid til litt over 60MB/s (se bilder). Er dette normal variasjon av overføringshastighet? Hvis ikke hva kan være årsaken til det? Ja jeg har cat 5 kabler, var i butikken nå og kjøpte 5e… men får ikke byttet de ennå fordi jeg driver med en backup til eksterne disker…J

 

Totalt antall brukere av serveren er:

-        3 mobiltelefoner

-        2 ipad

-        2 stk PC

-        2 stk smart tv (disse har jeg ennå ikke koblet opp så vet ikke om jeg får det til)

-        1 stk chromecast ( ikke koblet opp ennå, vil hente bilder fra server til fremvisning)

 

”Server” hardware:

-        Hovedkort:     Gigabyte GA-EP45-DS5, 2 nettverksporter 

-        Prosessor:       intel core2 quad Q9650 3,00Ghz

-        Minne:            12 gb

-        Disker:           2x Samsung HD 103UJ 1 TB
                               1 x WD WD20EARS 2 TB

-        Operativsys:   Win 7 64 bit

-        Power:           Corsair hx 650W

 

-        Programmer som vil bruke server:

o      Utforsker

o      Photoshop og Premiere Elements

o      Office

o      Picasa

o      For ipad bruker jeg filebrowser og es fileexplorer for telefonen (android)

 

Ruter:  Asus RT-AC66U

 

Jeg så for meg i hvert fall å bytte ut diskene da disse begynner å bli noen år. Er det noen hensikt å kjøpe en liten ssd for å kjøre operativsystemet på? Og hvilke disker burde jeg velge for mitt bruk?

 

Videre lurer jeg på om det er noen hensikt (dvs stor effekt) å bytte ut hovedkort og prosessor for å få SATA 6 GB/s, hovedkortet støtter kun 3 GB/s. Hvis ja hva kan da være aktuelt innenfor en pris på ca 4-5000,- for hovedkort/prosessor?

 

Tenkte også å bytte til et kabinett som kan støtte hotswap. Forslag til mitt bruk?

 

Vil det være hensikt å bytte ut win 7 med win server – den har jeg liggende. Jeg ser at det også er andre alternativer når det gjelder operativsystem som ubuntu, freenas osv. 

 

I dag har jeg ikke tilgang til filene fra ekstern plassering, men jeg ønsker det i fremtiden UTEN at jeg legger opp filene til en annens server. Vil dette ha noe å si for valg av hardware? Jeg har pr i dag en 15Mbps uplink hos min bredbåndstilbyder som effektivt gir ca 10 Mbps ( ja skal klage i morgen haha). Jeg kan oppgradere til 20 Mbps, men 50Mbps blir for dyrt for meg.

 

Andre forslag til oppgraderinger, programvare, endring av innstillinger ol ?

 

Eller skal jeg droppe alt og legge pengene i en ferdig NAS løsning?

 

 

Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger, vet det skal litt til å sette seg inn i dette, men håper noen har overskudd og tid til det :)

 

 

post-166498-0-70552100-1447541738_thumb.jpg

post-166498-0-41095100-1447541745_thumb.jpg

post-166498-0-26188900-1447542315_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaff deg Samsung 850 EVO 500GB

 

Det burde hjelpe litt med en god SSD eller flere harddisker i raid.

Skal du overføre mye over nettverket:

 

10Gbps nettverkspakke, 2X nettverkskort + 1m SFP+ kabel

 

Det funger veldig bra til windows 10 plug og play eller windows 2012 server R2.

Vet samme selgeren selger også 3-5 meter kabel og dual port SFP+.

Eneste ulempen med dette er 10 gigabit switch er veldig dyrt og store. Men er nok fin invistering da 10 gigabit er veldig dyrt.

 

Du kan nok velge maskinvare stort sett selv, LGA 1151 eller sokkel 1366 brukt.

Filoverføring pleier ikke være særlig krevene før det kommer opp mot 10 gigabit.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skaff deg Samsung 850 EVO 500GB

 

Det burde hjelpe litt med en god SSD eller flere harddisker i raid.

Skal du overføre mye over nettverket:

 

10Gbps nettverkspakke, 2X nettverkskort + 1m SFP+ kabel

 

Det funger veldig bra til windows 10 plug og play eller windows 2012 server R2.

Vet samme selgeren selger også 3-5 meter kabel og dual port SFP+.

Eneste ulempen med dette er 10 gigabit switch er veldig dyrt og store. Men er nok fin invistering da 10 gigabit er veldig dyrt.

 

Du kan nok velge maskinvare stort sett selv, LGA 1151 eller sokkel 1366 brukt.

Filoverføring pleier ikke være særlig krevene før det kommer opp mot 10 gigabit.

Hei!

Takker for svar. :) 

 

Tipset ditt om SSD er det til oppstartdisk eller lagring. Jeg har en 250 GB av samme type fra før i min PC ( ikke serveren) og er veldig godt fornøyd med den. 

 

SFP+... ja det hadde ikke jeg hørt om en gang jeg. jeg sjekket litt rundt på nettet og fant ut at router er jo ganske dyrt. Jeg sendte en melding til personen på linken for å forhøre meg litt mer. Det kan hende at det tilbude kanskje holder til mitt bruk dersom jeg setter "server" og pc ved siden av hverandre.

 

Når du nevner LGA 1151 og 1366 betyr det at du mener at hovedkort og prosessor må byttes, bør byttes eller kjekt å ha ?

Lenke til kommentar

Hardwaren din er mer enn god nok til en filserver. SATA II vs SATA III har ingenting å si over gigabit LAN.

 

Grunnen til at du ser 60MB/s når du overfører er pga av at det antakeligvis er mange mindre filer, samt at WD disken er litt treg.

 

Du bør defragmentere diskene hvis du ikke har gjort det på en stund. Fra den ene Samsung disken til den andre bør du da se ca 100MB/s hvis du overfører en stor fil på flere GB.

 

Du trenger ikke mer hardware enn det du allerede har hvis ikke du vil over på 10Gbit LAN som LMH1 nevner, men det er litt meningsløst med så små datamengder som du har.

Endret av nilsch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hardwaren din er mer enn god nok til en filserver. SATA II vs SATA III har ingenting å si over gigabit LAN.

 

Grunnen til at du ser 60MB/s når du overfører er pga av at det antakeligvis er mange mindre filer, samt at WD disken er litt treg.

 

Du bør defragmentere diskene hvis du ikke har gjort det på en stund. Fra den ene Samsung disken til den andre bør du da se ca 100MB/s hvis du overfører en stor fil på flere GB.

 

Du trenger ikke mer hardware enn det du allerede har hvis ikke du vil over på 10Gbit LAN som LMH1 nevner, men det er litt meningsløst med så små datamengder som du har.

Hei!

Takk for svar  :)

 

Jeg har nå byttet til cat 5e kabler og da gikk hastigheten på store filer opp til litt over 100MB/s, på små filer varierte den fra nesten null til ca 70. Defragmentere diskene der har jeg faktisk ikke tenkt på.... god poeng...gjør jo det jevnlig på de andre pc...

 

Jeg leser deg dit at jeg bør bytte WD disken ihvertfall 

------------

Redigert. Jeg hadde satt de til å defragmentere automatisk hver onsdag på natta.... dvs jeg hadde tenkt på det og funnet en løsning for flere år siden og dermed glemt det... 

Endret av mortex2008
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering. 

Jeg håper å finne noen SSD på tilbud på Black Friday og tenker da og kjøpe 4 stk ca 500GB for å dekke dagens lagringsbehov og ha noe å gå på. Tenker at det vil få fart på sakene. Kjøper også en usb 3 pcie 4x controller for å bruke ekstern harddisk som backup også. Kjøpte en 5T disk på Elkjøp i dag til 999kr. Tenkte å bruke de eksisterende disker som intern backup, men kanskje jeg burde kjøpe en ny 3 /4 TB hardisk også...? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...