Gå til innhold

TAG Heuer har endelig lansert sin eksklusive smartklokke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg velger Tag Heuer stort sett fordi jeg får de til innkjøpspris(har kun en stk). Ellers så ville jeg faktisk aldri ha eid en Tag. Har mye mer lyst på en IWC eller noe oppover, men har ikke den største interessen for klokker til at jeg gidder å svi av 60k for en Portugese, eller mer for en AP RO, Jaeger, eller lignende. Jeg tviler på at disse kommer med smarklokker, så foreløpig er TH det beste alternativet på den fronten. 

 

Jeg trur også "vanlige mannen i gata"-tankegangen gjør at man ikke tør å svi av så mye på klokker, og den vanlige mannen i gata som har bestemt seg for å bytte, har hørt om tre merker. Det er Rolex, Breitling og Tag Heuer. Så når de skal bytte ut Seikoen sin, så ser de på pris og går for en av de som de synes er fine, til en bra pris (ofte tag heuer). Vi må huske på at vanlige mannen i gata ikke gjør mer research enn dette. 

 

Den vanlige mannen i gata ser heller ikke på klokker som investeringsobjekter, de ser på det som rent forbruk. "Vi" klokkemennesker ser gjerne på det som en fordeling av verdi (det gjør ihvertfall jeg), og kjøper klokker som ikke nødvendigvis taper mye i verdi. Noen kjøp kan faktisk lønne seg etter en del år. Jeg har enda ikke så mye penger at jeg trenger en klokkesamling for å plassere noe formue dog.

 

Når det gjelder denne klokka, kommer nok det aldri til å bli en investering. Jeg hadde håpet på noen flere nyvinninger. Hva med skjerm i glasset, som har en valgfri gjennomsiktighet, slik at man kan se en mekanisk klokke under f.eks? Det er nok noe for fremtiden.

Lenke til kommentar

Når det gjelder denne klokka, kommer nok det aldri til å bli en investering. Jeg hadde håpet på noen flere nyvinninger. Hva med skjerm i glasset, som har en valgfri gjennomsiktighet, slik at man kan se en mekanisk klokke under f.eks? Det er nok noe for fremtiden.

 

Det hadde blitt en tykk klokke tror jeg :) Evt. måtte man brukt et ultrathin-verk, men de er _dyre_.

Lenke til kommentar

 

Lurer på om denne er verdt prisen i funksjonalitet? Greit nok at den er penere enn alt annet og er laget av titan, men til den prisen forventer man også en klokke som er det ypperste på denne fronten samt at den varer i ganske så mange år.

Om man ser på funksjonalitet er den identisk med andre Android Wear-klokker og vil være utdatert snart. Du kan ikke se på ren nytteverdi i et luksusprodukt, det blir meningsløst.

 

Se på det på denne måten: Hvor mye er man villig til å betale for å ha noe pent som føles bra på armen i et par år vs. å ha noe som ser og føles crappy ut. Det er det man betaler for - en warm fuzzy feeling. Ikke funksjonalitet, og ikke restverdi. (Når det er sagt, denne er så stor at den er et nisjeprodukt som passer veldig få armledd uten å se dum ut)

 

Det blir som å si at om man ser at en iPhone eller en Android-mobil er utdatert snart. Når det kommer til smartklokker er Android Wear det beste operativ-systemet med GOD margin. Men varer evig? Neppe, så det blir ikke en klokke du gir til barnebarnet som du ville gjort med en automatisk Tag, Omega, Rolex, osv.. Men det er i det minste bedre enn å svi av 100k på ei klokke med halvspist eple bakpå... ;)

Og ja, 46mm er idiotisk.

 

 

 

Lurer på om denne er verdt prisen i funksjonalitet? Greit nok at den er penere enn alt annet og er laget av titan, men til den prisen forventer man også en klokke som er det ypperste på denne fronten samt at den varer i ganske så mange år.

Nei! Men nå betaler jo folk minst det samme for vanlige TAG Heuer klokker. Faktisk vil 15 000 kr være å oppfatte som en forholdsvis rimelig Tag Heuer.

 

Ja 15k er en billig Tag...

 

 

Rolex kommer også med gummireim, så det er ikke så veldig sjelden eller rart.

 

Det ikke jeg forstår er hvorfor folk er villig til å betale masse for Tag Heuer i utgangspunktet. Det er ikke status for de som ikke vet mye om klokker, og iallfall ikke status for de som vet mye om klokker. Et tøysemerke egentlig, som hadde sin storhetstid for lenge lenge siden.

Da vanker du med særinger, jeg opplever at mange vet hvem Tag er, de har hatt endel sponsorater lenge og har mye eksponering, 20 år i F1 f.eks. For de som vet noe om klokker er det ingen som avskriver Tag og du er nok veldig alene om å synes det er et tøysemerke. I motsetning til mange som dresser opp et ETA med bling og logoer så lager Tag Heuer in-house urverk som det virkelig svinger av, micrograph, microtimer og mikrogirder f.eks. Der et typisk mekanisk urverk slår 28800 ganger i timen er microgirder på smått sinnssyke 7200000 slag i timen. Ikke rart Tag har gjort det godt på Aiguille d’Or.

 

Og når det kommer til historie er det like rikholdig, startet i 1860, første klokke i verdensrommet, deretter har det gått i motorsport og hastighet, og ingen andre produsenter kommer i nærheten når det gjelder nøyaktighet. 

 

 

Greit nok at den viser tida og er pen, men nesten 1,3 centimeter tjukk og godt over 10 000 kr får i hvert fall ikke meg til å vurdere denne. Da synes jeg det er mye smartere å beholde min gamle som ikke trenger lading, kun nytt batteri hvert femte år. Korrekt på sekundet er den også. :)

 

Er innmaten så skjør at den virkelig trenger titan og safir for å beskyttelse? Min stålklokke har tålt mer enn normal bruk i 15 år og er fortsatt både ripefri og i nydelig stand, uten indre skader så vidt jeg vet.

Mekaniske urverk består av svært mange svært små bevegelige deler og de trenger beskyttelse. I tillegg er det kostbare kvalitetsvarer og et godt urverk blir gjerne mer verd med årene og er noe du gir til dine barn som igjen gir det til sine barn, osv.. Da trenger man kvalitetsmaterialer. Når tag lager ei smartklokke er det naturlig at byggekvaliteten er tilsvarende de andre klokkene i porteføljen.

Lenke til kommentar

Da vanker du med særinger, jeg opplever at mange vet hvem Tag er, de har hatt endel sponsorater lenge og har mye eksponering, 20 år i F1 f.eks. For de som vet noe om klokker er det ingen som avskriver Tag og du er nok veldig alene om å synes det er et tøysemerke. I motsetning til mange som dresser opp et ETA med bling og logoer så lager Tag Heuer in-house urverk som det virkelig svinger av, micrograph, microtimer og mikrogirder f.eks. Der et typisk mekanisk urverk slår 28800 ganger i timen er microgirder på smått sinnssyke 7200000 slag i timen. Ikke rart Tag har gjort det godt på Aiguille d’Or.

Og når det kommer til historie er det like rikholdig, startet i 1860, første klokke i verdensrommet, deretter har det gått i motorsport og hastighet, og ingen andre produsenter kommer i nærheten når det gjelder nøyaktighet. 

 

De har slutta med sånt nå. Nå dresser de opp ETA med bling og logoer igjen. Det var bare en kort periode (i nyere tid) de drev med interessant urmakeri, og det var aldri i de skikkelige modellene. 

 

Har ingenting mot TAG altså, og det finnes masse flott vintage Heuer, men dagens Tag Heuer har ingenting i de høyere klokkeklasser å gjøre. De er ikke (og prøver ikke bli) på samme nivå som alle fra Omega og oppover. 

 

At ingen andre produsenter kommer i nærheten når det gjelder nøyaktighet er bare tull. Ja, Tag har laget et par ekstremmodeller i sin tid, men klokkene de faktisk selger er helt streite mekaniske klokker som er like unøyaktige som andre middels gode mekaniske ur. Men solide, det er de. ETA kan tross alt bygge urverk. Seiko også - og det er de som har designet verket i dagens Carrera før Tag modifiserte det litt og kalte det "100% inhouse" (og ble avslørt). 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Ser du redigerte og kom på f.eks Calibre 1887 (som er basert på et design fra Seiko, ja), men siden i fjor har de hatt full produksjon av Calibre 1969 også, som er 100% inhouse. I tillegg lager de resten av klokka også og har lite til ingen eksterne leverandører. Skal du peke på noen som sminker griser (jaok, ETA og Seiko er ikke akkurat gris, men du ser analogien) så er Tag Heuer totalt feil mottaker.

Lenke til kommentar

Nja. Ser på 1969 nå, og det ser finfint ut - men Tag er fortsatt godt under resten av "gjengen" i anseelse. Rettmessig eller ikke - du har helt rett i at de laget en del utrolig kule avanserte kronografer før de gav seg med sånt igjen. (Og jeg har utrolig lyst på en gammel Autovia, men de begynner å koste Daytona-penger).

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Klokka er dritstillig,anbefales om dere klarer få ta i en. Jeg måtte søke lenge før jeg fant min attachicon.gifimage.jpeg

 

Ser veldig bra ut! :) 

 

Jeg er ikke noe fan av smartklokker da jeg foretrekker mekaniske ur men kunne vurdert den der. Har faktisk en Tag Heuer Link liggende når jeg tenker meg om som ikke har vært på armen på lenge, kanskje jeg bør lufte den litt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...