Gå til innhold

Fresing av et stykke kube av alu og eller stål


funkweb

Anbefalte innlegg

Finnes det firmaer som kan frese et stykke stål som skal bli til noe. Si at de har CNC maskin og freser etter mine mål.

 

Finnes det slike tjenester rundt om i landet?

Jeg kjøper ikke CNC maskin kun for å laget et ting, men kunne tenkt meg å gå til et sted å gi dem forklaring/mål som jeg ønsker skal bli til noe.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir dyrt hvis det gjøres gjennom firmaet. Typisk timepris ligger på rundt 1000,-

Du kan ju muligens spørre på en lokal videregående skole. Evt. kan jeg muligens fikse noe til deg.

Beklager jeg ikke har svar tidligere, jeg har vært bortreis.

Jeg tegnet noe i photoshop kun for å illustrere hva jeg ønsker.

Skal bli noe slik:

tool.png

 

Av stål, dimensjoner er vel at den skal være ca. 5 cm lang og i den tynne sylinder i enden er 2mm tykk.

Så ja dette er ikke noe som skal være STORT. !!!!

De riktige dimensjoner og all info får man seff. av meg når den personen kan lage til meg.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Usikker på den siste 2mm der om den blir noe fin frest , eller om det er mulig uten at den knekker. 

Nesten så man burde ha dreid delen i en mindre maskin, så frest de to nederste delene etterpå. 

 

Da dreid inn til 2mm litt lenger en tegnet og tykkere i senterenden, så kappet ytterst. 

 

Dette er noe en mekken-elev kan fikse for deg gratis.

Men de burde vel ha cnc for den nederste delen. 

Lenke til kommentar

*Update*

 

Ja jeg har masse "akslinger" på 2mm, disse er maskin dreid som du sier, å frese det ned kan bli klønete. Men hva vet jeg.

Det må være RETT.

Sirkelen rett før 2mm skal være .533 tommer (diameter), med andre ord: 13.53mm.og ca. 1,2cm lang.

2mm trenger ikke å være lang, jeg kunne tenkt meg ca. 2cm lang.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvor lang skal den 2mm akslingen være?

Har frest 1mm aksling på rundt 30mm uten problem.

Jeg har vært noe opptatt i det siste, men her er hva jeg ønsker den skal se ut:

jig533.png

 

Jeg låner denne av en kar, denne er det ingen som lager lenger. Denne er vel fra 70/80 tallet. Men du skjønner hvor jeg vil hen. Målene er enkle å hente frem, noe modifisering ønsker jeg også.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

komplisert å forklare, nei det skal ikke brukes i en stansemaskin. Dette er kun et verktøy.

Jeg skal bruke dette verktøyet til å lime / herde magneter i en c-kanne.

 

Dette kan best forklares om jeg viser bilder, se nedenfor:

jig533del2.png

Her har jeg ikke skyvet det helt inn i kanna, men du skjønner tegningen. Anyway.. dette er en verktøy jeg hadde håpet noen kunne lage til meg. Mulighetens må jeg innom en videregående skole å høre der.

Lenke til kommentar

Nesten så jeg hadde laget det i to deler, borret hull og ført stanga inn. 

Enten limt der den skal stå, gjenget med låseskrue rett inn på frest flatt parti i stanga eller en lignende ide om jeg skulle laget den.

Er lenden på stang på begge sider kritisk? Evt gjenget 2 stenger inn fra hver side. 

 

Går jo an å dreie dette, så frese, men det blir ikke veldig sterk stang ut

Lenke til kommentar

Nesten så jeg hadde laget det i to deler, borret hull og ført stanga inn. 

Enten limt der den skal stå, gjenget med låseskrue rett inn på frest flatt parti i stanga eller en lignende ide om jeg skulle laget den.

Er lenden på stang på begge sider kritisk? Evt gjenget 2 stenger inn fra hver side. 

 

Går jo an å dreie dette, så frese, men det blir ikke veldig sterk stang ut

Helt riktig det, jeg glemte vist å si dette. Denne verktøyet har hatt hull, for så ført en 2mm drill blank aksel gjennom og bare limt det fast. Lengden på stangen er ikke kritisk, den kan være så lang den vil, men ikke noe kortere enn på bildet. Å skaffe 2mm stang er null problem for meg. Å gjenge inn fra hver side hm hm, saken er at det må være nøyaktig, RETT. må ikke avvike.

Lenke til kommentar

Borre i dreibenk burde få det rett eller i en fres, så presse ned, penslet med lim. 

Det blir iallefall sterkere en å dreie det hele da stanga kan ha annet stål. 

 

Ren dreiing av delen uten tappene burde ta 5 min, med tappene går jo også om man drier begge sider , men ser du skriver 2mm tykk, der jeg lurer på om den må inn i en liten benk til slutt med liten senterspiss om den skal holdes stabil ved dreing.

Så om den blir bra frese begge sidene.

Nå er det 12 år siden jeg jobbet som dreier/finmekaninker , vet ikke hva dagens ungdom har tilgang på nå av utstyr. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...