Gå til innhold

TEST: Samsung Gear S2


Anbefalte innlegg

 Apple har jo sin egen SoC for smartklokke også vil gjerne mange si, men rebranding av gammel SoC med mindre endringer teller rett og slett ikke. Apple Watch har jo og dårlig batteritid som følge av dette.

 

Apples APL0778 APU, som finnes i Apple S1 SiP, er da _ikke_ en rebranding av noen SoC brukt i tidligere Apple-produkt. Den har naturligvis fellestrekk med tidligere SoC-er, siden den er designet av samme team og er basert på samme arkitektur, men det er et eget design, med single-core Cortex A7-basert CPU, "die size" på kun 32 mm2 og produsert med 28nm-prosess. Det er derfor definitivt ikke samme SoC/APU som Apple A7, som ellers er eneste 28nm Apple-designede SoC. Det er heller ikke en A4 (eller tidligere), som var den siste single-core SoC-en fra Apple, men produsert i 45 nm-prosess og en annen mikroarkitektur (Cortex A8). Ergo, det finnes ingen annen Apple SoC som tilsvarer APL0778.

 

Exynos 3250 i Gear S2 har derimot to kjerner, og er klokket mye høyere, men er basert på samme Cortex-A7 mikroarkitektur og har ca samme batteristørrelse på 250 mAh som Apple Watch.

 

Etter testen her å dømme, og tilbakemeldinger jeg har lest fra diverse Apple Watch-brukere, så har Apple Watch like bra batteritid som Gear S2. Den holder fint en dag med mye bruk, og kan vare et par dager med lite bruk. Det stemmer jo rimelig godt med inntrykket Swang gir av Gear S2, så den delen av kommentaren din er nok også litt ute på jordet.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har åpenbart hatt noen dårlige kilder. Jeg leste et sted at de hadde tatt en gammel SoC, men det du sier stemmer nok. Det gir klart mer mening enn at de skulle tatt en gammel SoC.

 

Men problemet gjenstår fortsatt. Hverken Apple eller Samsung sin CPU er cutting edge teknologi laget for smartklokker akkurat.

http://www.gizmag.com/samsung-gear-s2-review/39746/

http://www.cnet.com/products/samsung-gear-s2/

http://www.cnet.com/products/apple-watch/

 

Av det jeg ser så gir folk Gear S2 bedre batteritid. Men nå er vel gjerne Apple watch brukere mer til å stole på en reviews.

 

Ellers så skriver Swang:

"Vi antar at det skal la seg gjøre å tøye batteritiden til et par døgn, og kanskje enda litt lenger ved normal bruk."

Apple watch holder altså til et par dager med lite bruk. Gear S2 holder til et par dager med normal bruk. Jeg tolker det dit at Swang sier Gear S2 har bedre batteritid. Bedre enn gjennomsnittet i batteritid er tom. et pluss i testen. Mulig jeg har en merkelig oppfatning av hva lite or normalt betyr.

Lenke til kommentar

Jeg har åpenbart hatt noen dårlige kilder. Jeg leste et sted at de hadde tatt en gammel SoC, men det du sier stemmer nok. Det gir klart mer mening enn at de skulle tatt en gammel SoC.

 

Men problemet gjenstår fortsatt. Hverken Apple eller Samsung sin CPU er cutting edge teknologi laget for smartklokker akkurat.

http://www.gizmag.com/samsung-gear-s2-review/39746/

http://www.cnet.com/products/samsung-gear-s2/

http://www.cnet.com/products/apple-watch/

 

Av det jeg ser så gir folk Gear S2 bedre batteritid. Men nå er vel gjerne Apple watch brukere mer til å stole på en reviews.

 

Ellers så skriver Swang:

"Vi antar at det skal la seg gjøre å tøye batteritiden til et par døgn, og kanskje enda litt lenger ved normal bruk."

Apple watch holder altså til et par dager med lite bruk. Gear S2 holder til et par dager med normal bruk. Jeg tolker det dit at Swang sier Gear S2 har bedre batteritid. Bedre enn gjennomsnittet i batteritid er tom. et pluss i testen. Mulig jeg har en merkelig oppfatning av hva lite or normalt betyr.

 

Det virker ikke som at det er helt "cutting edge" teknologi i de to SoC-ene, nei. Noe må de vel gjemme til salgsargument for neste generasjon...  :wee:

 

Det er et problem at det ikke ser ut til å eksistere noen standardiserte måter for måling av batteritid på smartklokker. Derfor blir det alltid subjektiv synsing, forskjellige definisjoner av hva som er mye, normal og lite bruk, forskjellige oppsett/innstillinger, osv, og man lurer på om det ikke noen ganger inkluderer å stikke fingeren i lufta og kjenne hvilken vei vinden blåser og spåing i kaffegrut også...

Ikke umulig at Gear S2 kan vare noe lenger på en lading enn Apple Watch heller, men det er tilsynelatende ikke noen dramatisk forskjell hverken ene eller andre veien. Realiteten er nok uansett at begge to bør lades hver kveld eller natt, for å være på den sikre siden mht. å fungere hele neste dag. Er nok like greit å ha en fast rutine på lading en gang i døgnet også, ikke måtte tenke over hvor lenge det er siden sist og anslå hvor lenge man kan gå til neste lading. 

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke de gjør det pga salgsargument. Jeg tror de gjør det fordi det tar tid å komme med noe helt nytt som dette. Jeg vet ikke hva GPU Apple bruker, men Samsung har en Mali 400MP2 i sin klokke. Som altså er 2008 design. 400MP4 ble brukt i Galaxy S2. De har rett og slett ingen modeller som passer bedre enn dette. Og de kommer ikke til å ha før Q1/Q2 2017 etter estimatene.

 

Det du sier med at Apple sin SoC er 32 mm^2 f.eks. Det er jo 1/3 av hva A9 er. Så de har jo klart laget nytt design for å få den til å passe inn på et så lite området, der de har kuttet ut ting. Det har Samsung og. De bruker fremdelen komponenter som er ganske dårlige til dette bruket, som en GPU fra 2008.

 

Som du sier så er ikke forskjellen i batteritid veldig store akkurat. Det er ganske likt. Den som kommer med en skikkelig SoC først vil jo ha en stor fordel. Sammen med AMOLED som alle bruker vil skjermen kunne være på hele tiden og vise tiden, uten at det tapper batteriet helt. Så i den ene testen at Gear S2 mistet 4-6% hver time for å vise klokken. Selv 1% gir jo 100 timer. Det er jo ikke så ille, men med litt bruk i tillegg blir det jo 2-3 dager. E-SIM som kommer i Gear S2 er jo et eksempel på noe nytt, laget for dette. Produsentene må bare få slikt i hele enheten, slik at den kan ha idle power som er svært lav. Det er jo det som er grunnen til at vanlige klokker varer så lenge. De bruker nesten ikke strøm på å vise tiden. Det må være målet med smartklokker også.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Alltid grundige Anantech skriver i sin test av Apple Watch at det ser ut til å være en PowerVR 5-serie GPU. De mener det kan være grunner til å tro at det er en PowerVR SGX543MP1, men mistenker at det faktisk er en GX5300. PowerVR SGX543-baserte GPU-er dukket først opp i Apple A5 SoC i 2011, mens GX5300 er en nyere variant som først ble annonsert i fjor sommer. Så muligheten er jo absolutt til stede for at Apple bruker en ferskere GPU-løsning som er bedre egnet for slike "wearables".

 

Skjermer er én ting som drar mye strøm, men diverse sensorer bidrar nok også en del. Særlig pulssensorene på undersiden av Apple Watch virker som ganske heavy greier, og det virker som at de har lagt mye vekt på disse med dobbelt sensorsett for å få mer presise målinger, så når man kjører treningsprogram og måler pulsen nærmest kontinuerlig drar den nok en del strøm.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Nå er jo Mali GPUer helt klart størst i denne delen av markedet, og det er nok en god grunn til det. Jeg tror grunnen til at Imagination Technologies har laget en ny versjon og ARM Norge ikke har handler om modellene. Alle Mali GPUer blir lagd skalerbare.

 

Galaxy S2 har Mali 400MP4

   Gear S2 har Mali 400MP2

 

Det siste tallet er viktig her. Jeg så en Huawei tlf med 2 4xA53 CPU og samme modellnummer GPU som Galaxy S6 her en dag. Det viste seg at Huawei brukte MP2, og Samsung MP8. Stor forskjell i ytelse.  Så hvis de ikke har et slikt system er det klart at de må gjøre litt nytt for å få det inn i en klokke, men tror dessverre ikke det betyr at den er designet for always watch on, veldig lavt idle forbruk osv.

 

Skjermen i seg selv er jo grei. Det er jo AMOLED, så null problem. Svart er svart, og det meste er svart om du viser klokka, om du ikke skal være super-fancy hvertfall. Kontrolleren til skjermen derimot bruker jo strøm uansett, så er vel gjerne mer der de må gjøre noe enn selve skjermen. Det å bruke Samsung sin AMOLED kontra LG sin kan jo og bety noe. Samsung har jo mer erfaring, og tross alt 98% av AMOLED markedet (LG får lite igjen for sin TV satsing, så langt hvertfall).

 

Men som du sier det er nok veldig viktig å få ting som pulsmåler og slikt til å bruke mindre strøm. GPS moduler og annen kommunikasjon også. Bluetooth er jo faktisk ganske bra, og utviklet i årevis for lavest mulig forbruk, men er nok mye sensorer og kontrollere som kunne trengt litt jobb. Blir spennende å se hvem som er først ute. du kan lett ta noen på senga om du plutselig får over til en SoC sammen med sensorer der alt er laget skikkelig for en klokke, og ikke bare som GPU i en Chromecast f.eks der du ikke bryr deg om strømforbruk.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har et spørsmål angående klokken. Jeg vurderte å kjøpe den i julepresang til min far. Men han bruker et bluetooth-headset HELE tiden, og derfor må smartklokken fungere på samme tid. Bruker ikke Gear S2 også bluetooth, og vil dette bety at bare ett av produktene vil fungere om gangen? Eller kan denne klokken brukes sammen med headset, hvor han kan kikke ned på armen for å se hvem som ringer, og aktivere headsettet for å ta telefonen. Det er mange årsaker til at han trenger akkurat dette, så jeg håper noen kan hjelpe! :) Jeg vet at Gear S (forrige versjon) hadde en funksjon som lignet på dette, men usikker på om det var likt og om S2 har det.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du lurer på her. Bluetooth i Gear S2 er jo til for at du kan koble opp ting som et bluetooth headset. Lurer du da på om Gear S2 kan kobles til BÅDE et headset for musikk OG til mobilen for å motta varsler og samtaler samtidig?

 

Jeg vil at han skal ha både S2 og bluetooth-headset koblet til sin Samsung telefon samtidig, ja. Slik at han kan se hvem som ringer på S2, og ta telefonen med headsettet uten å måtte manuelt koble det til først.

 

Det viktige er at bluetooth-headsettet fortsatt kan motta samtalen, samtidig som S2 er koblet til telefonen. Kan en telefon koble seg sammen med to bluetooth produkt samtidig? (Om ikke telefonen kan det - kan S2 det?) Vet ikke om jeg forklarer det godt nok.

Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du mener. Fant ingenting for Gear S2, men fant dette for Gear S:

http://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00031721/231339/SM-R130NGISXAR

Her er en tråd hvor folk sier 2 enheter samtidig er støttet i Galaxy S4:

http://forums.androidcentral.com/samsung-galaxy-s4/281543-need-help-2-bluetooth-devices-samsung-galaxy-s4.html

 

Så ville tippe hvertfall telefonen vil klare 2 enheter. Godt mulig klokka og, spesielt siden det scenarioet du beskriver ikke er så veldig urealistisk bruk.

Lenke til kommentar

 

Litt usikker på hva du lurer på her. Bluetooth i Gear S2 er jo til for at du kan koble opp ting som et bluetooth headset. Lurer du da på om Gear S2 kan kobles til BÅDE et headset for musikk OG til mobilen for å motta varsler og samtaler samtidig?

Jeg vil at han skal ha både S2 og bluetooth-headset koblet til sin Samsung telefon samtidig, ja. Slik at han kan se hvem som ringer på S2, og ta telefonen med headsettet uten å måtte manuelt koble det til først.

 

Det viktige er at bluetooth-headsettet fortsatt kan motta samtalen, samtidig som S2 er koblet til telefonen. Kan en telefon koble seg sammen med to bluetooth produkt samtidig? (Om ikke telefonen kan det - kan S2 det?) Vet ikke om jeg forklarer det godt nok.

 

 

Som sagt, jeg er 99% sikker på at dette fungerer. Det er de færreste som vil bruke klokka til å ta imot samtaler på, men den er allikevel tilkoblet med bluetooth så du bl.a. ser hvem som ringer. Telefonen klarer fint å håndtere to bluetooth enheter samtidig, sannsynligvis flere også. Dette er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-329093

Jeg har et problem med denne klokken som jeg håper noen kan svare på... Jeg får ikke Gear S2 til å vise e-poster, det står bare "ingen e-poster" på skjermen, og guiden fra samsung var mildest talt utdatert... ikke samme ikon og heller ikke samme navn på valget for innstillingene til e-post synkronisering i samsung gear appen... har merket grønt (på) for min e-post adresse/konto i individuelle appinnstillinger under innstillinger i samsung gear appen. I "appoppsett" i samsung gear appen hvor samsung sa man skulle finne innstillingen, finnes det ikke noen mulighet for å stille inn dette... Har til og med skrudd på synkronisering med e-post appen på telefonen, så nå får jeg dobbelt opp med mail fra den og samtidig også fra gmail appen... men ingenting på gear S2... Hjelp... :^(

 

Og funker samsung pay i Norge forresten?? Noen som har prøvd?

 

REDIGERT:

 

Unnskyld meg altså men hvordan i helvete har gear S2 funnet min nøyaktige høyde og vekt? Jeg har ikke lagret det noe sted. Vekten stemmer på en prikk, på kiloet, med dagens vekt. Og (litt mer forståelig) så har den funnet min fødselsdato og hvilket kjønn jeg har...

 

REDIGERT 2:

 

Jeg sendte meg selv en epost med mobiltelefonen min låst, og da kom det et varsel på klokken, med ikonet til gmail appen på telefonen, men ingenting i e-post appen på klokken... rart... :-\ men så lenge skjermen er av/mobilen er låst så kommer det i alle fall varsel på klokken... og jeg fikk mange valgmuligheter, valgte arkiver og den ble lagret på mobilen, ikke på klokken. Kan jo være like greit så mange ting jeg abonnerer på med e-postadressen min ellers hadde klokkens lagringsplass fort blitt full... ;-)

 

REDIGERT 3: 

 

Nå lurer jeg på hva som foregår... Jeg sendte enda en epost til meg selv og denne kom igjennom på både gmail appen og e-post appen på klokken! Nå skal jeg sende meg selv en e-post og svare på den med klokken... ;-)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...