Gå til innhold

Skjermkort til ca. 2000,- for spilling


Universitas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om jeg vil gå for AMD, har hatt bedre erfaringer med nVidia

 

Om du skal ha skjerm også, så er AMD det beste alternativet med god margin. ~2000Kr så er R9 380 et kraftigere kort enn GTX960. Man kan få GTX960 billigere, slik at den vinner i ytelse per krone, men i denne prisklassen er ikke det viktig. Vi snakker tross alt bare om ~200Kr, og R9 390/GTX970 er ~50% raskere enn R9 380/GTX960. Da synes jeg hver eneste frame ekstra i denne klassen under begynner å bli viktig.

 

Et argument for Nvidia skjermkort er at de bruker mindre strøm. Når det gjelder R9 390 mot GTX970 snakker vi ganske mye mindre strøm. Litt av grunnen er jo at GTX970 bare har 4GB VRAM mot R9 390s 8GB, men Maxwell er også en mye bedre arkitektur på strømforbruk. Jeg husker ikke nøyaktig, men jeg mener å huske at et R9 390 kan trekke rundt 100W mer enn et GTX970, og at rundt 25 av disse Watt'ene går til den ekstra VRAM'en. Men når vi går ned i denne klassen under så er forskjellen i forbruk mellom R9 380 og GTX960 bare rundt 30W. Jeg synes ikke det er et veldig tungtveiende argument i GTX960s favør. R9 380 bruker rett og slett bare 30W ekstra på å være et bedre kort.

 

Jeg sa AMD er bedre om du skal kjøpe skjerm også; et R9 380 vil passe veldig bra sammen med denne skjermen, Det er en skjerm med Adaptive Refresh Rate som går til 75Hz, og som støtter AMDs FreeSync standard. Vil du ha ARR skjerm med Nvidia skjermkort, altså G-Sync støtte, så finnes det ingen muligheter i denne prisklassen. Du må opp til minst ~4000Kr for øyeblikket. Det er riktignok en bedre skjerm i det den går opp til 144Hz, men da har du samme alternativ med FreeSync til ~2500Kr. Du spare altså minst 1500Kr på å velge FreeSync skjerm. Og 144Hz skjermen fungerer selvfølgelig kjempefint med et R9 380 også. Men den er altså ~700Kr dyrere, om budsjettet er veldig trangt. Og om du skulle være i tvil, så ja, ARR er et stort skritt fremover i skjerm teknologi. Det er ikke lenge til "alle" skjermer kommer til å ha det.

 

Når det kommer til drivere må jeg si jeg er rimelig skuffet over Nvidia for tiden. De har en lang vei å gå med Windows 10 nå. Drivere er ikke et godt argument for å unngå AMD skjermkort ihvertfall.

 

Eneste grunn til å gå for Nvidia er slik jeg ser det, om du allerede har skjerm, vil spare 200Kr, og spill som WOW, Project CARS, og Wolfenstein er viktige for lillebror. Ellers er det AMD som er det aller beste valget på budsjett...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kremt.

 

Det er individuelle. Har eit gtx 980, og meir buggs med drivere og SLI drivere har eg aldrig hatt.

Og ujevn fps.

 

Nesten so eg angrer meg og kjøper eit amd fury.

Men eg har trua angående gtx 960 angående pris og ytelse.

Er det på win7/8 eller 10? Om det er 10 så er jeg med deg, men er bare 3md siden det kom ut. Om det er på 7/8 er jeg ikke med deg :)

Lenke til kommentar

Faktisk Windows 7 ;).

Men eg eigde det frå dag ein omtrent.

Driver støtten er betre no.

 

Men eg var sur til tider. Beklager. Men eg er enda ikkje fornøyd med det. Det er små irritasjonsmomenter her og der.

Men det er generelt sett bra.

 

Eg bare irriterte meg over dette med ikkje kjøp nvidia, kjøp amd og omvendt osv.

Fanboyism høyrer ikkje til her. Både amd og nvidia har sine plus og minus.

 

Personlig ville eg valgt eit r9 380 4gb modellen.

Om du kjøper eit med 2gb ville eg kanskje valgt GT 960.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet med å trekke mye strøm, eller varmen den produserer. 

Jeg kan skjønne det i bedriftsammenheng, eller hvis man har en stor maskinpark å drifte, men for private maskiner syntes jeg ikke dette er spesielt negativt.

 

Som nevnt er ikke strøm dyrt, og blir maskinvaren varm er det mye gøy man kan gjøre med det også.

Får jo varma opp kåken med verdens kuleste panelovn :p

Lenke til kommentar

 

Okay, jeg er meget fornøyd med mine kort fra nvidia(har mange) Ikke problemer på win7, men på 10 har jeg hatt litt. Men ble bedre på site win10 update.

 

Jeg kjøper ikke amd, grunnen er enkel. Bruker for mye strøm. :)

Ikke AMD fordi de bruker for mye strøm? Her i Norge er jo strøm ekstremt billig kontra resten av verden.

 

Hehe, har du 12kort og bruker max 2600w. Hvor mye mere ville ikke det vært med amd?

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet med å trekke mye strøm, eller varmen den produserer. 

Jeg kan skjønne det i bedriftsammenheng, eller hvis man har en stor maskinpark å drifte, men for private maskiner syntes jeg ikke dette er spesielt negativt.

 

Som nevnt er ikke strøm dyrt, og blir maskinvaren varm er det mye gøy man kan gjøre med det også.

Får jo varma opp kåken med verdens kuleste panelovn :p

Mere varme mere støy. PS, jeg håper de kan fikse det. For du og jeg må ha amd igang. Går de konk kommer nvidia til å koste mere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...