Gå til innhold

Twisted Pear Audio Buffalo DAC


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge satt sammen og modifisert mine egne datamaskiner. Ved siden av interressen for data har jeg alltid vært opptatt av god lyd og musikk. Jeg tok steget inn i DIY audio verden for noen år tilbake og har ikke angret ett sekund. Første DIY enhet jeg satt sammen var en poweramp basert på Icepower 1000ASP moduler fra B&O. Denne har jeg fortsatt å bruke og står for forsterkningen av mine Audiophysic Virgo 5 den dag i dag. Icepower moduler er "Duplo" dette er "lego technics". Jeg kommer til å bytte ut IcePower modulene med noe bedre i neste omgang (Dual mono Holton Audio NXV500R2).

 

http://www.twistedpearaudio.com/landing.aspx

 

Jeg valgte å gå for Buffalo kort for å ha muligheten for i2c kontroll (  https://hifiduino.wordpress.com/introduction-and-guide-to-hifiduino/).

 

Oppsett og deler.

 

TPA Buffalo 3se

TPA IVY3

TPA LCDPS og LCBPS m. Belleson regulatorer ( http://www.belleson.com/index.php).

TPA Ventus EZ

2x TPA Teleporter

Amanero USB

4x1 SPdif mux

2 TPA Sidecar (for analog switching mellom DAC og ekstern Preamp / surround pass through)

Arduino Uno og tilhørende deler for hifiduino kontroll med apple alu remote

1x 80VA 9V trafo (for DAC og 5V enheter)

1x 80VA 15V trafo (for linjetrinn etc).

 

Montering er underveis, det er mange elementer som skal passe sammen, men har hatt DAC oppe å gå i lang tid på en midlertidig alu plate for å sikre at alt nå fungerer før montering i skikkelig chassis.

post-22149-0-61707000-1446292517_thumb.jpg

post-22149-0-45980300-1446292529_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-22149-0-61339000-1446305742_thumb.jpg

Inngangene kan være optisk eller coax ved hjelp av vippebryter. DAC har 4 optiske eller coax innganger for sp-dif signal.

 

post-22149-0-12941000-1446306095_thumb.jpg

 

Signalet fra går via vippebryterene til

 

post-22149-0-21552100-1446306104_thumb.jpg

 

SP-dif mux som er montert direkte på bakplaten med distansemuttre.

 

post-22149-0-20460000-1446306730_thumb.jpg

 

Øverst er inngang fra USB kortet som er montert i PC kabinettet (via Teleporters med normal nettverkskabel), samt i2s utgang via teleporter dersom jeg skulle bygge en dac til for å ha ved PC`n.

Nederst er det Coax SP-dif med optisk ovenfor. Vippebryteren velger om signalet inn blir Coax eller optisk.

 

 

 

Lenke til kommentar

post-22149-0-22719100-1446337245_thumb.jpg

 

Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal bruke blått eller grønt display enda.

 

post-22149-0-60256100-1446337563_thumb.jpg

 

post-22149-0-61091700-1446337572_thumb.jpg

 

God innsynsvinkel og kontrast med Oled display istedet for bakgrunnsbelyst LCD (som som oftest er uleselig fra lytteposisjon).

 

post-22149-0-21712800-1446337681_thumb.jpg

 

Markert i rødt er Belleson superregulatorene som erstattet LM317/337 regulatorene som kom med kittet. Vesentlig løft i lydkvalitet uten temp problemene som kan følge Shunt - baserte powersupply som f.eks. TPA Placid HD / HDBP

 

5,25V regulatoren blir varmere enn jeg er komfortabel med, så powersupply er snudd opp ned for at kjøleribben skal få kontakt med "chassis". Dette må jeg også gjøre i det nye chassis. Slik den er montert her holder den rundt 32c (lunken når jeg tar på den). Når den står med kun kjøleribben kan jeg ikke ta på den etter en liten stund.

 

post-22149-0-65568300-1446338270_thumb.jpg

 

Slik ser DAC kort ut montert og mens det spiller. Det er montert oppå linjetrinnet som jeg vil komme med bilder av senere.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

TPA sine linjetrinn:

 

Legato 3.1 (med integrert amp for HP)

 

post-22149-0-38696500-1450100587_thumb.jpg

 

Dette er linjetrinnet de fleste velger mtp lydkvalitet. Det er vanskeligere å bygge og justere, samt det er opp til +- 8,5V common mode DC på dette linjetrinnet, så det er ikke kompatibelt med alle power amps. Dersom du har en power amp som takler det så er det det beste alternativet (og om du liker å fikle). Alternativt kan du også bruke gode caps på utgangen, men da forsvinner imo mye av poenget med det (ingen caps i signalveien).

 

Ivy3 (og Ventuz EZ HPA)

 

post-22149-0-86341700-1450101024_thumb.jpg

 

Dette er linjetrinnet jeg har valgt, enkelt å sette sammen, og imo god lyd. Ventus EZ HPA er nødvendig for å drive headphones, men dersom du ikke trenger dette er de separert fra linjetrinnet og må kjøpes seperat. Ivy3 kan også kobles slik at den blir en balansert HPA, men det har ikke allverden av muskler til å drive hva som helst av HP`s.

Lenke til kommentar

Det ser nå ut til at jeg har "valgt" blått display.

 

Av en eller annen grunn er det nå feil på det grønne, så da er egentlig valget gjort. Jeg mistenker at dette er pga en feil jeg har gjort mtp tilkobling av de siste to pinnene på oled displayet. Etter at jeg monterte i2c omformerene på displayene mine fikk jeg ett tips om at to av de 16 pinnene ikke skulle kobles til, men det er for trangt å lodde de av igjen, så .... you live you learn.

 

post-22149-0-23122700-1450102332_thumb.jpg

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Dersom dere er gode på DIY og ønsker en mer elegant løsning enn Arduino uno, isolatorer, omformere etc etc og ønsker en 20x4 backpack løsning som er skikkelig gjennomført så kan denne være ett alternativ. Desverre leverer han ikke lengre ferdige kontrollere, så her må alt bestilles og loddes fra scratch. Koden er "ferdig" for standard builds though.

 

http://ce-designs.net/index.php/my-projects/other-builds/ce644-development-board-v1-3

 

 

 

post-22149-0-74779100-1450103013_thumb.jpg

 

post-22149-0-79510300-1450103070_thumb.jpg

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Da er det på tide med litt prøvemontering. Jeg bruker her eldre deler for å teste kode uten å miste muligheten til å spille musikk.

 

Det jeg tester er om SP-DIF mux enheten jeg har brukt vil takle 5V logic fra arduino`n. Den bruker en 5V regulator on board, men jeg vet ikke om switch blir gjort med 5V, 3,3V eller Vin (i mitt tilfelle 7,5V).

 

post-22149-0-80512100-1450195302_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Da har jeg fått svar på det spørsmålet; det er Vin, dvs 7,5V.

 

Da spørs det om arduino`ens 5V output er nok til å trigge high-state :/

 

Håper å kunne bruke sparkfun`s logic level converters da jeg har flere av dem liggende.

 

526842ae757b7f5c108b456b.png

 

https://learn.sparkfun.com/tutorials/using-the-logic-level-converter

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

En liten endring i oppsettet.

Da Mux jeg har brukt er av en annen aktør enn TPA, så har jeg lenge vurdert å bytte denne ut med en av TPA`s løsninger.

Jeg får for øyeblikket ikke digital lock når jeg benytter den, så da er det på tide å prøve med noe annet.

 

TPA la for en stund tilbake ut en billig og enkel løsning for å switche mellom forskjellige SP-dif kilder.

 

4-1mux_layout.jpg

 

Denne er billig (30$) og er vesentlig enklere enn mux basert på WM8804 / CS8416.

Denne gjør kun en ting; switcher mellom signalene. Det er ingen reclock, digitale filtre etc. Så dermed er den vesentlig enklere å sette opp dersom DAC kortet har onboard funksjoner slik ESS9018 på TPA B3se har.

 

post-22149-0-22903800-1450280126_thumb.jpg

 

Så nå må jeg bare lage en monteringsløsning og håpe at det hele vil passe. Bakplaten ble tross alt laget for den Mux som jeg nå legger til side.

Lenke til kommentar

Finally got the code right. All inputs are now correctly listed up and switched.

".....
char no0[] = "SPDIF1";
char no1[] = "SPDIF2";
char no2[] = "SPDIF3";
char no3[] = "SPDIF4";
char no4[] = "I2S ";
char no5[] = "S.P.T.";
......"

".....
#define muxpinA 6 // Pin used to switch the S0 terminal on mux modules
#define muxpinB 7 // Pin used to switch the S1 terminal on mux modules
#define B3sepin 8 // Pin used to switch the B3se / Otto 2 (B2)
#define SIDECARPIN 9 // Pin used to switch the relays on the sidecar for S.P.T.
.....".

".....
pinMode(SIDECARPIN, OUTPUT); // pin for switching between PCM/DSD or S/PDIF
pinMode(B3sepin, OUTPUT); // pin for switching between PCM/DSD and SPDIF input on B3se / B2+Otto2
pinMode(muxpinA, OUTPUT); // pin for switching mux S0
pinMode(muxpinB, OUTPUT); // pin for switching mux S1
...."

"....

switch (value){
case 0:
lcd.print(no0);
digitalWrite(SIDECARPIN, HIGH);
digitalWrite(muxpinA, LOW);
digitalWrite(muxpinB, LOW);
digitalWrite(B3sepin, LOW);
break;
case 1:
lcd.print(no1);
digitalWrite(SIDECARPIN, HIGH);
digitalWrite(muxpinA, LOW);
digitalWrite(muxpinB, HIGH);
digitalWrite(B3sepin, LOW);
break;
case 2:
lcd.print(no2);
digitalWrite(SIDECARPIN, HIGH);
digitalWrite(muxpinA, HIGH);
digitalWrite(muxpinB, LOW);
digitalWrite(B3sepin, LOW);
break;
case 3:
lcd.print(no3);
digitalWrite(SIDECARPIN, HIGH);
digitalWrite(muxpinA, HIGH);
digitalWrite(muxpinB, HIGH);
digitalWrite(B3sepin, LOW);
break;
case 4:
lcd.print(no4);
digitalWrite(SIDECARPIN, HIGH);
digitalWrite(muxpinA, LOW);
digitalWrite(muxpinB, LOW);
digitalWrite(B3sepin, HIGH);
break;
case 5:
lcd.print(no5);
digitalWrite(SIDECARPIN, LOW);
digitalWrite(muxpinA, LOW);
digitalWrite(muxpinB, LOW);
digitalWrite(B3sepin, LOW);
break;
...."

Note that I have connected the analog output of the IVY to the PCM/DSD.1 side of the sidecars in order for it to be set to the surround preamp when the dac is off (the relays not energized). That is the same thing that happen when I select the last input. So each input selection starts with turning on the sidecars.

But this is the old way of doing things. I am fairly sure that Corpius and other code masters can make code that is far more elegant then this.

 

Jeg regner med folk forstår min knotete Engelsk :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...