Gå til innhold

MP3-spiller - - - hvilken? (urgent)


Anbefalte innlegg

Heisann sveisann!

 

Jeg hadde tenk a folge strommen og anskaffe en slik MP3-spiller sann at jeg kan hoere pa musikk nar jeg er ute og gar - (u)lovlig og helt gratis.

 

MEN hvilken skal man velge da? Det er jo sa mange av dem.

 

Onsker/krav:

- 64 MB ++

- liten & lett (bor passe i lomme)

- bra lyd

- ... staesj

 

Forslag?? Personlige erfaringer?

 

Ogsa fint hvis jeg slipper a bytte batterier annenhver time. Bor ikke koste mer enn 2500 kr eller $250 (er i California akkurat na og vil gjerne kjope her og spare en slant hvis mulig).

 

Har vaert innom amazon.com og sett pa reviews av Intel og Samsung (diverse modeller), men det er jo noe feil med alle sammen.

 

Pa forhand takk for alle eventuelle svar!

 

*Venter i spenning, klar til a lope bort til narmeste audio/video shop.*

 

_________________

· AthlonXP 1800+

· EPoX EP-8KHA+ KT266A

· 2x 256Mb DDR

· WD Caviar XL 80.0Gb 7200rpm

· ATI Radeon 7500 64Mb

· Creative SB Live! Player 5.1

· Plextor CD-RW 24x10x40x

· Pioneer DVD-116

· Windows XP

 

[ Denne Melding var redigert av: Maria på 2002-02-24 08:41 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør velge en som bruker mini cd hvis du vil brenne cd'er med mp3.

 

Ellers vil det være best med en som har innebygget harddisk. Koster litt mer, men så får du f.eks. 6GB plass på de minste harddisk baserte. Dette er ca. 85 cd album.

 

Jeg har hatt en 64MB spiller og en som brukte 650MB cdr (vanlige svære cd'er), misfornøyd med antall mb på den første og den fysiske størrelsen på den andre.

 

 

Lykke til med kjøpet.

Lenke til kommentar

Det er kanskje vanskelig å finne en mp3 spiller som ikke har noen "feil", det finnes alltid personlige meninger om slikt.

Hvis du virkelig skal ha mye musikk med deg (ca 100 cd'er eller så) ville jeg velge Creative D.A.P Jukebox. Den er derimot stor (450g) men har god lyd og mange muligheter.

Hvis du derimot vil ha en spiller som kan puttes i lomma, men likevel skal kunne inneholde flere enn 16 sanger (som du får med 64Mb) vil jeg anbefale denne:

http://www.frontierlabs.com/NexII.html

NexII er kompatibel med IBM microdrive, avhengig av pris kan du få opp til 1Gb(!)(439£)i sjortelomma. Billigste verson går for 139$ med 64Mb. For 259$ for du spilleren med 340Mb!.

Denne spilleren anbefales sterkt.

Lenke til kommentar

En ting å tenke på er at 1GB er veldig lite.

 

Det virker mye sammenlignet med 64MB spillerne,

men tenk på at du betaler MYE ekstra. Skal du først brenne av penger på en spiller med harddisk, så kan det muligens lønne seg å kjøpe en med 5GB eller mer,

finnes jo spillere med både 20 og 30GB. Min mp3 samling er f.eks. på 26GB og ca. 15GB av det hører jeg på OFTE (låter jeg spiller minst 1 gang pr uke).

 

Ellers er jo det viktigste å kjøpe noe som oppfyller DINE behov, kanskje 1GB er mer enn nok for deg. Det er jo lett å regne ut at en mp3 er ca. 4,5MB (snittet av mine er ca. 5MB).

 

1000MB / 4,5MB = 222 låter.

222 låter delt på 16 (normalt på et cd album) = ca. 14 cd'er. (dette var veldig grovt regnet). Jeg synes IKKE 14 cd'er er nok, men det funker selvfølgelig om du er villig til å slette og kopiere mp3 til spilleren hele tiden, eller hvis du ikke har behov for mer.

 

De spillerne med harddisk har ofte (hvis ikke alltid) mulighet for å brukes som backup enhet for å f.eks. flytte data fra en pc til en annen (som zipdisk osv). Dette er jo kanskje en viktig grunn til å velge en slik?

 

_________________

|| Shahin aka. stratcast ||

XP1800@XP2000+ speed (1725Mhz)

2 x WD 80GB, Midiman Delta 1010 Studio lydkort, Asus A7V266-E, Acer Travelmate 527 850Mhz Laptop, Matrox G450 Dualhead, 2 x 15" LCD, Asus GF2GTS 32MB.

 

[ Denne Melding var redigert av: shahin på 2002-02-24 18:46 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-24 08:22, Maria skrev:


Jeg hadde tenk a folge strommen og anskaffe en slik MP3-spiller sann at jeg kan hoere pa musikk nar jeg er ute og gar - (u)lovlig og helt gratis.



 

Sikker på at du heller ikke vil ha en minidisc spiller?

 

- De er mindre enn mp3 spillerne med flere GB minne

- De har plass til mer musikk en 64MB spillerne og i bedre kvalitet.

- En minidisc koster 20kr, et compact flash kort på 64MB koster utrolig mye mer.

- Mp3 spillere som benytter 80mm CD-R plater er både klumpete og de kan hakke.

- Du har venner som har minidisc? Da kan man swappe musikk på turer osv :smile:

Lenke til kommentar

Minidisc er dødt (håper jeg ikke mekker 30 siders tråd nå, hehe) Hvem vil sitte og recorde minidisc i 1x (hvis det du mente var vanlige md spillere). Hvis du mente mp3 spillere som BRUKER minidisc til lagring, så har jeg ikke hørt om dette. De kan umulig være like bra som hd basert når man ser på fordelene for hd spillere.

 

HD basert er det man skal satse på så lenge man har penger (mener jeg). Hvis den har 20GB minne vil det si ca. 277 cd'er. Hvis man da fyller den med masse bra musikk (kanskje hele cd samlinga?) kan man alltid ha den i lomma og koble den til hjemmestereo, kjøkkenstereo, bilstereo, hodetelefoner osv. og alltid ha tilgang til sin favorittmusikk. Mener dette er verdt investeringen.

Lenke til kommentar

Hei Maria!

 

Jeg har selv en Jaz Piper MVR64P og jeg er STOR fornyd med den! Den har 64 mb minne, akkuratt passe til å lagre den musikken du liker best på, Mp3 Pro formatet kommer vel snart ut til vanligt som har likebra lyd og tar dobbelt så liten diskplass, desuten har Jaz Piper MVR64P SINNSYKT bra lyd, har den nesten hele tiden på meg, også koster den UNDER tusenlappen på http://www.komplett.no jeg kjøpte den med en gang den kom ut for 2464,- og i slutten av 2002 skal det komme 2GB minnekort men det kommer til å koste endel.. så slå til med en gang! Walla eg lover deg :wink:

 

Dessuten er den veldig liten og lett veier mindre enn 3310'n min og er 7-8 cm høy og 4 cm bred! Den har også Lyd opptaker! Radio! Og Telefonbok, samt du kan velge masse forskjellige lyd instillinger, 3D Sorround lyd! Og masse annet, kjøp den!

 

 

 

_________________

Mvh.

Simen Bakke

________________________

PII 400Mhz :mad:

Voodoo2 12MB 3DFX-KORT :evil:

192 MB RAM :cry:

Diskettstasjon :lol:

 

[ Denne Melding var redigert av: hasuwest på 2002-02-24 20:03 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-24 08:22, Maria skrev:

Onsker/krav:

- 64 MB ++

- liten & lett (bor passe i lomme)

- bra lyd

- ... staesj


 

Jeg bruker selv en spiller fra Thomson, PDP-2224. En av de aller minste jeg har sett, og koster kun 2000,-

Tror Thomson bruker navnet RCA i USA.

 

Den har 64MB innebygget minne, og kan bugges ut med 64MB til (SD-kort). Den eneste ulempen er at den ikke har oppladbare batterier. Må kjøpes ved siden. Den bruker 2stk AAA-batterier.

Produktinfo: http://www.thomson-lyra.com/Frame/1,4377,L...5&countryID=826

Lenke til kommentar

Quote:

-De små spillerne fåes med mer enn 64MB minne, og de er penere og mindre enn MD-spillere


 

Problemet er jo at 64MB ekstra minne koster 600kr ekstra eller noe i den duren. Og er ikke MD spillere små nok?

 

Quote:


On 2002-02-24 19:44, shahin skrev:

Minidisc er dødt


 

Kunne ikke vært mer uenig. Minidisc er blitt en flopp som arvtaker til kasetten, men som bærbart format er det bedre enn konkurentene. Ved samme lydkvalitet så får du ekstremt mye mer musikk på en MD enn du får inn på mp3 spillere.

 

Quote:

Hvem vil sitte og recorde minidisc i 1x


 

Minidisc standarden takler recording i 4x. Ikke noe problem å spille inn i 1x heller egentlig. Dersom du ikke er fryktelig uorganisert så bør du klare å sette MDen på rec 1 time før du skal gå. De nye Net-MDene som er lansert gjør også at MD igjen tar et stort skritt framover. Konverteringa til ATRAC-R merker du ikke mye til

 

Quote:


Hvis du mente mp3 spillere som BRUKER minidisc til lagring, så har jeg ikke hørt om dette.


 

Mente ikke noe slikt nei.

 

Quote:


HD basert er det man skal satse på så lenge man har penger (mener jeg). Hvis den har 20GB minne vil det si ca. 277 cd'er.


 

Trenger du virkelig 277CDer med musikk når du er ute? HD baserte løsninger er jo også noen enorme beist da.

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-02-24 23:33 ]

Lenke til kommentar

Jeg har også en JazPiper MVR64P og er godt fornøyd med den. Jeg bruker den sammen med et ekstra smart-media kort slik at jeg totalt har 128 MB minne. Da har jeg mer enn nok.

 

MP3 spillere som bruker minnekort er absolutt å anbefale fremfor mp3-spillere som benytter seg av hardisker og CD-plater. For det første tåler de fint bevegelse uten at du risikerer at musikken hakker.

 

De har heller ingen bevegelige deler - noe som gjør dem veldig driftssikre og ikke minst de bruker mye mindre strøm. JazPiperen kan du fint bruke i 8-10 timer mellom hver gang du lader batteriene.

 

Ikke er den dyr heller. Koster rundt 1000-lappen her hjemme. Et godt valg spør du meg.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-25 00:12, copycatz skrev:


MP3 spillere som bruker minnekort er absolutt å anbefale fremfor mp3-spillere som benytter seg av hardisker og CD-plater. For det første tåler de fint bevegelse uten at du risikerer at musikken hakker.


De har heller ingen bevegelige deler - noe som gjør dem veldig driftssikre og ikke minst de bruker mye mindre strøm. JazPiperen kan du fint bruke i 8-10 timer mellom hver gang du lader batteriene.


 

Min Philips Mp3 spiller (cdr basert) hakker hvis man rister den i 1 min, dvs. den funker så lenge du ikke jogger. Harddiskbaserte løsninger hakker ikke, så jeg ser ikke problemet.

 

Og hvis du kaller 8-10 timer bra, så vet ikke jeg.

Er det jeg fikk på mine mp3 spillere fra 2000... (minnekort og cdr basert). Faktisk får jeg ofte 12 timer på min Philips.

Lenke til kommentar

Her var det jo overraskende mye bra! Takk, alle sammen.

 

Jeg tror jeg star og vipper mellom:

 

MPIO DMK - http://hardware.mp3.com/hardware/individual/3825.html

RipFlash - http://hardware.mp3.com/hardware/individual/3829.html

jazPiper - http://hardware.mp3.com/hardware/individual/2265.html

 

Hmm...

 

_________________

· AthlonXP 1800+

· EPoX EP-8KHA+ KT266A

· 2x 256Mb DDR

· WD Caviar XL 80.0Gb 7200rpm

· ATI Radeon 7500 64Mb

· Creative SB Live! Player 5.1

· Plextor CD-RW 24x10x40x

· Pioneer DVD-116

· Windows XP

 

[ Denne Melding var redigert av: Maria på 2002-02-25 07:06 ]

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har både MiniDisc og flash-mp3 spiller. Bruker begge faktisk. På turer og slikt bruker jeg MD'en (Veier ganske lite, er liten og man kan bytte musikk med venner). Når jeg jogger og trener bruker jeg flash-mp3 spiller (Har akkurat kjøpt den, veier nesten ingenting, 30gr. 4 timer med musikk på 128mb, 100% skippefri. Mindre enn en liten lighter, kan brukes som nøkkelring). Jeg misliker harddisk mp3-spillerne. De er svære og klumpete. Rister man dem for hardt og lesehodet kommer borti selve harddisken får man bad-sektors på disken og spilleren er ødelagt. Hvis man skal ha portabel musikk sats på en kobinasjon mellom MD og flash sier jeg.

Lenke til kommentar

Quote:



Onsker/krav:

- 64 MB ++

- liten & lett (bor passe i lomme)

- bra lyd

- ... staesj



 

NexII oppfyller alle krav/ønskene dine...

http://www.frontierlabs.com

http://www.nexii.de (tysk)

 

Jeg tør å påstå at den gir desidert mest for pengene.

Eneste minuset med den er at det er få som selger den!

 

 

fra en annen tråd jeg svarte på om hvorfor NEXII er best:

Quote:


- den har det beste displayet - høy oppløsning - klart og tydelig - blått lys - du kan velge mellom visualizer og vanlig navn visning. (ser ut som winamp.)


- den har bra batterilevetid. ca 15 timer.


- den bruker compact flash og IBM Microdrive. (og dessuten skal det gå an å få tak i dings som jør at sånne små pocketzip disker kan brukes.

Hvis du kjøper et 256MB CF kort til 1000kr, holder det i massevis. (70 sanger - du har ikke bruk for mer enn det om gangen)


-Den fungerer som en bærbar harddisk. Plugg i USB kabelen, og vent 2 sekunder, så har du fått en ekstra harddisk i "my computer" - og da er det bare å kopiere filer. (winME og nyere trenger ikke drivere)


- den er relativt liten og lett.


- meget bra "øretelefon" !


- du kan skifte skins ! ("deksel")


- den er BILLIG. selve spilleren koster bare ca 1000.


- den fikk 5 av 5 stjerner på mp3.com.


her er en link til en svansk test: (9 av 10 poeng)



 

[ Denne Melding var redigert av: GeeZuZz på 2002-06-09 19:10 ]

Lenke til kommentar

jeg hadde faktisk satset på Sony's MZ-N1 (Net MiniDisc), som kan kobles til USB porten, leveres med docking stasjon, og som har MDLP og opptill 32x recording hastighet. - en md plate (som med MDLP 2x takler ca. 150min med musikk, og med MDLP 4x ca. 300min) får en jo for en 10-20kr. den kan også spille i 110 timer på samme batteri (internt oppladbart, med mulighet for ett eksternt batteri hvis en trenger det, som ca. dobler kapasiteten). - dog er den litt dyrere enn de fleste mp3 spillere (forutom Sony's MemoryStick sak), får den for ca. 3500kr - men, du får det du betaler for.

Lenke til kommentar

Er bare en liten sak som har alt: Design, liten fysisk størrelse, lagringskapasitet og lydkvalitet:

 

iPod fra Apple !

 

Finnes i både 5GB og 10GB versjoner.

iPod'en har riktignok ikke offisiell støtte for PC, men det finnes 3. parts program som funker med PC'er;

XPlay - Har det selv :smile:

 

Er bare en ulemope - Prisen ( 4.500,-/5.700,-) :/

 

[ Denne Melding var redigert av: mackforever på 2002-06-09 20:32 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...