Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Muskelstyrke og muskelsykdom


Vulpes Vulpes

Anbefalte innlegg

ALS er en nervesykdom som gjør at musklene brytes ned i løpet av kort tid, og kan være dødelig.

 

Alzheimer bryter ned nervecellene i hjernen i løpet av kort tid, og er dødelig.

 

Hvis man er en bodybuilder som får ALS, vil sykdommen utvikle seg tregere/være mindre dødelig?

 

Hvis en høyt utdannet akademiker med "trent" hjerne får Alzheimer, vil sykdommen utvikle seg tregere/være mindre dødelig?

Endret av _Perra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke?

 

Hvorfor ikke?

 

Ved alzheimer mister man jo evnen til å snakke osv. har man et større vokabular gir det vel mening at sykdommen bruker lengre tid på å ødelegge språket?

 

ALS: Kort forklart degeneres muskel nevroner, som er uavhengig av muskelstørrelse. dermed har ikke størrelse på musklene en større innvirkning på patogenesene av kaskadene som samles under "ALS" 

 

 

Alzheimer: Det blir to vidt forskjellige ting, progresjonen av alzheimer blir ikke tregere av at en har et større vokabular. progresjonen av sykdommen vil fortsette uaffektert av dette, Om en opplever progresjonen tregere hos en person med et større vokabulær vet jeg ikke, da det ikke er mitt felt

Lenke til kommentar

ALS-forklaringen var grei, men det du skriver om Alzheimer er vel mer en påstand enn forklaring? Du sier det ikke er ditt felt, så da går jeg ut ifra at du bare antar at det ikke er noen sammenheng. Takk for innspillet.

 

Du spurte i førstepost om det ville gjøre at sykdommen utvikler seg saktere/være mindre dødelig. Det jeg svarte på

 

Du må skille mellom progesjon av sykdom og en persons evne til å opprettholde vokabulæret.

Nei, såvidt jeg vet vil større vokabulær vil ikke gjøre at sykdommen utvikler seg saktere, Men Ja, personen vil ha en bedre evne til å opprettholde sitt vokabulær. Mener jeg.

Ser du forskjellen ?  Forsøker ikke å kverrulere, bare ville gjøre det tydelig hva det var jeg mente å si

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...