Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"load balancing" mellom to bredbåndslinjer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde gå greit om du kjører en server i mellom. Jeg kan iallfall load balance på Win Server 2003. Den kan for så vidt gjøre det meste.

 

Ellers finnes det en dansk ruter som har 2 ADSL interface. Det vil ikke du være tjent med, da du ikke har 2 ADSL linjer. Du har vel 1 om jeg ikke tar helt feil, og den fra Lyse er vel på fiber, eller noe slikt. ADSL har en maks hastighet på 8MBit, så Lyse leverer nok på en annen teknologi.

 

Da må du vel nesten ha en server, eller en ruter i mellom. Og da snakker jeg ikke om en bredbåndsruter, de suger. Du må ha en skikkelig ruter. F.eks. en Cisco 1721. Koster litt, men den er modulær, og man kan bygge den ut til litt forskjellig. Der kan man loadshare. Man kan for så vidt gjøre alt man ønsker, om man kan Cisco IOS. Du må iallfall ha en ruter som har 2 ethernet interface.

 

En gammel maskin, med Linux vil nok også gjøre jobben. Da må man selvfølgelig kunne sette dette opp i Linux. Der må jeg nok melde pass, og gi stafettpinnen over til en annen, for Linux er ikke helt min greie. Kunne godt tenkt meg å få guffen på det, men jeg har ikke helt fått tid til å sette meg inn i det enda. Windows er jo ikke akkurat noe man må sette seg inn i liksom. Enklere blir det jo ikke.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Ja, det er helt klart mulig. Problemet er bare at det er noe arbeid :)

 

dersom du har en windows-boks bør det være "pek og klikk" .. Her har jeg lite erfaring fra fungerende load-balancing.

 

Linux derimot, blir litt tulling fram og tilbake, men når du får det opp, er det lekkert.

 

følgende url kan hjelpe deg på vei:

 

http://www.lartc.org/

 

Jeg tenker da på følgende howto:

 

http://lartc.org/howto/

 

og følgende kapitel

 

http://lartc.org/howto/lartc.rpdb.multiple-links.html

 

 

/DozerN

Lenke til kommentar

P100 din burde greie brasene mtp prosessor kraft, så lenge du får inn nok nettverkskort og satt opp en box til det.

 

Selv kjører jeg en P120 m 65 MB ram den tygger unna 5 MB/s i downlad og 4 Mb/s i upload, jeg kjører Coyote Linux på den, riktignok ikke med to internet connections

men allikevel.

 

(Megabyte altså, dvs ca 50 Mbs)

 

Tipper du finner informasjon om load balancing på forum for forskjellige linux software firewaller som f.eks :

Coyote Linux

Clarck Connect

Ttustix

Smoothwall

Ipcop

osv......

Endret av XtraPlay
Lenke til kommentar

Det er ingen spesiellt god måte å løse dette på, side du sitter med 2 helt forskjellige ip adresser på de to linjene dine. Men du kan løse det med ruting på din pc.

 

Gjør slik:

Koble opp begge ruterne med hver sin ip-adresse på ditt LAN. Jeg går ut fra at begge linjene er koblet på en ruter/forewall som nater mot ditt lan, slik at du har uoffisielle adresser på innsiden av begge ruterne.

 

Eksempel:

 

10 Mbit linje koblet med 10.0.0.1 på LAN

8 Mbit linje koblet med 10.0.0.2 på LAN.

din pc koblet md 10.0.0.3 på LAN.

 

så kan du ved hjelp av ruting i windows sette default rute 0.0.0.0/0 mot 10.0.0.1, og rute f.eks 80.0.0.0/8 mot 10.0.0.2.

 

Da vil du som standard gå over 10 Mbit linje, men i det øyeblikk du skal nå en ressurs med en 80-adresse vil det gå over 8 mbit linjen.

 

Ikke spesiellt dynamisk, men det fungerer, og koster ingenting ekstra.

 

Du kan også konfigurere dette opp med 2 offisielle ip adresser på 2 nettverkskort i en pc, ruting løser du på samme måte, men nexthop blir andre adresser..

 

Iscariot

Lenke til kommentar

Testa dette ut for ca 3 år siden med 2 UPC modem..Brukte bare et program for å bundle begge linjene..(2 nett kort i en win2k pc)

Det fuka,men var et helv,ustabilt.kødd å sette opp..

Testa 2-3 forskjelige program

 

 

Men regner med at det er kommet mye bedre programer for dette nå..

Det gikk ikke å laste ned samme fila med begge linjene,

men lasta jeg ned 2 filer så fikk jeg max på begge linjene...

 

Men prøv først å bundle nettverks korte og se om det funker...

 

 

#EDIT#

 

Prøvde å søke litt rundt,men fant ikke noe.Vet det skal finner egne win program for akkurat dette...

 

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...