Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Høyt blodtrykk?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Tim Noakes sier at høyt blodtrykk er et symptom på insulinresistens, og den har en tendens til å øke med alderen.

Diabetes 2 het jo aldersdiabetes før i tiden.

 

Det beste er å spise naturlig mat som er laget fra grunnen av, da spiser man normalt ikke på seg insulinresistens.

Piller har bivirkninger som er uønsket, så det beste er å reduserer årsaken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig fiber og grønnsaker er bra - men svært mange opplever da mer problemer med magen.

 

Piller er ofte å foretrekke fremfor store livstilsendringer som kan føre til mistrivsel osv.

 

Kolestrol og høyt blodtrykk følger ofte alder og ikke nødvendigvis kostholdet.

Piller behandler symptomer, men løser ikke det underliggende problemet. I tillegg har piller bivirkninger, og vil ikke gi den samme helsegevinsten på andre områder som kosthold gir. Rask økning av fiberinntaket og matvarer kroppen ikke er vant med kan gi litt fordøyelsesbesvær, men det går seg som oftest til.

 

Jeg vil også tørre å påstå at en sunn livsstil med regelmessig aktivitet og et sunt kosthold heller generelt er trivselsfremmende. Den umiddelbare nytelsen av maten blir kanskje mindre når man er i tilvenningfasen, men man venner smaksløkene til det og nytelse er heller ikke det samme som trivsel.

 

Ja, høyt blodtrykk, kolesterol og sykdommer blir ofte verre og mer fremtredende med alder, men det er heller fordi kroppen ikke er i like god stand til å kompensere for de underliggende årsakene som da den var yngre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

...og kostholdsguruene tror man kan kurere alt med regulering av kosten, men det er en grunn til at folk flest behandles med piller. Man kan også kombinere piller og diett - litt av alt.

 

Man må finne balansegangen av hva man føler seg komfortabel med - selvsagt er ett mest mulig sunt kosthold og foretrekke. Mange synes omlegging i kost i tillegg til fysisk aktivitet, gjerne med symptomer på sykdom, gjør alt dette uoverkommelig for mange.

 

Min anbefaling er å begynne med det enkleste, på de områdene man faktisk kan gjøre en innsats og som kan gjøre en forskjell. Føler du at trening er noe du liker og kan klare så fokuserer du på dette og mindre på maten, eller motsatt. Så kan man heller justere underveis.

 

Ja, det er bivirkninger på medisiner - men det er det også på mat. Det finnes også positive bivirkninger av medisiner.

Lenke til kommentar

(total)Kolesterolet mitt er også noe høyt, 5,5. Så vi fokuserer nå på å få ned dette til under 5. Er det mulig at blodtrykket senkes i takt med kolesterolet? 

er det grunn til "bekymring"  med tanke på blodtrykket?

 

 

 

 

 

Søvnproblemer er forsåvidt interessant å undersøke. Sees ofte i forbindelse med f.eks søvnapnè og andre hormonelle problemer som slår over i "vanlige livsstilssykdommer".

 

Overvekt? Diabetes? Hormonforstyrrelser? Spiser du mye kjøtt, egg og meieriprodukter?

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

...og kostholdsguruene tror man kan kurere alt med regulering av kosten, men det er en grunn til at folk flest behandles med piller. Man kan også kombinere piller og diett - litt av alt.

 

Man må finne balansegangen av hva man føler seg komfortabel med - selvsagt er ett mest mulig sunt kosthold og foretrekke. Mange synes omlegging i kost i tillegg til fysisk aktivitet, gjerne med symptomer på sykdom, gjør alt dette uoverkommelig for mange.

 

Min anbefaling er å begynne med det enkleste, på de områdene man faktisk kan gjøre en innsats og som kan gjøre en forskjell. Føler du at trening er noe du liker og kan klare så fokuserer du på dette og mindre på maten, eller motsatt. Så kan man heller justere underveis.

 

Ja, det er bivirkninger på medisiner - men det er det også på mat. Det finnes også positive bivirkninger av medisiner.

Men kost har helt klart mest å si. Man er det man spiser tross alt.

Insulinresistens er lite utforsket, spesielt blant leger her til lands virker det som.  Se et par-tre foredrag av Jason Fung.

Det ligger bak veldig mange, om ikke alle livsstilsykdommer. 

Lenke til kommentar

Man kommer veldig langt med trening (fysisk aktivitet = bli svett og sliten)

 

- ved trening har man lav utskillelse av insulin

- trening øker sensitiviteten for insulin 

- trening øker det "gode" kolesterolet og senker det "dårlige" kolesterolet

 

Insulin er et anabolsk hormon, det betyr at det stimulerer for "bygging" av stoffer, f.eks.

- stimulerer fett prduksjon

- stimulerer kolesterol produksjon

- ... og flere andre urelaterte effekter 

 

Ved inntak av mye sukker (søtt sukker spesielt) vil man få en høy utskillelse av Insulin, som igjen fører til fettproduksjon, kolesterol, vektoppgang osv., derfor er dette en faktor det er viktig å være klar over. Høy utskillelse av insulin over lengre tid (som for eksempel hos diabetikere) kan føre til tykkere blodårer som igjen fører til kronisk høyere blodtrykk (dette er fordi insulin fungerer som et vekst-hormon på veggene i blodårene). Sunt kosthold og jevnlig trening (f.eks. 3 ganger HVER uke á 40 min) er gode forebyggende grep man kan ta.

 

Såkalt aerob trening (trening uten særlig produksjon av melkesyre, og hvor man forbruker oksygen for energiproduksjon) kan ha positiv effekt på kolesterolet, fordi kroppen bruker fettsyrer som energikilde. Noen kriterier for aerob trening er:

- Puls bør ligge på ca 180 minus alder 

- mer enn 20 min (etter 20 min begynner man å forbrenne fett for å produsere energi) 

 

Nå vet jeg ikke hvilket utgangspunkt TS har (tynn, normal, overvektig), det spiller en stor rolle det også. 

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, hjelper ikke fysisk trening på selve insulinresistensen, alt det gjør er å bruke opp oppsparte midler i musklene så det blir plass til mer sukker. Altså virker insulinet tilsynelatende bedre, men resistensen er akkurat den samme.

 

Med andre ord kan man si at er man fysisk aktiv, tåler man mer raske karbohydrater i kosten selv om man er insulinresistent.

Lenke til kommentar

 

Hei! Er gutt 20 som har vært på jevnlige legebesøk i det siste. Disse besøka omfanget søvnproblemer i første omgang, men har nå gått videre til diverse andre ting. 

 

Fikk målt blodtrykk for ca 1 mnd si.. da var det 130/95 om jeg ikke husker feil. Dette var visst litt i overkant, men ikke nødvendig med tiltak enda..

 

Idag var jeg også hos legen og målte det til 135/100.. Noe jeg syntes høres svært høyt ut.. Men det syntes ikke legen, sku ta det "med en klype salt"

 

(total)Kolesterolet mitt er også noe høyt, 5,5. Så vi fokuserer nå på å få ned dette til under 5. Er det mulig at blodtrykket senkes i takt med kolesterolet? 

er det grunn til "bekymring"  med tanke på blodtrykket? 

 

Anonymous poster hash: 5e78d...f82

 

 

Du har hverken høyt blodtrykk eller spesielt høyt kolesterol. Ingen av målingen du har oppgitt gir grunn til bekymring. Totalkolesterolet på 5,5 bør suppleres med måling av HDL og LDL, førstnevnte bør utgjøre minst 25 prosent av totalkolesterolet.

 

Hva er grunnen til at dere har gått videre fra søvnproblemet? Er dette løst, eller leter dere etter årsaker? Kan eventuelt generelle bekymringer være årsaken til søvnproblemet?

Lenke til kommentar

Jeg synes blodtrykket ditt er for høyt! Ja, jeg vet at definisjonen på " høyt" blodtrykk ligger på overtrykk over 140 osv, men en del nyere kunnskap tyder på at denne grensa bør flyttes ned, til maks 120/90!

Normalt blodtrykk er jo ca 120/80. Du er bare 20 år, og det er egentlig ingen grunn til at du skal ha høyere blodtrykk enn normalt om du er frisk og sunn.

 

Jeg er heller ikke helsepersonell, men jeg vet litt om konsekvensene av å gå med ubehandlet høyt blodtrykk i grenseland i mange år, fordi man er for ung. Du ønsker ikke å oppleve det. For det første vil du trolig til slutt bli nødt til å medisineres dersom ingenting gjøres nå. Blodtrykket vil da øke jevnt og trutt. Og medisinen har bivirkninger.

 

Etterhvert som trykket øker får du hodepine. Sover dårlig. Høyt blodtrykk kan også skade nyrene dine.

Høyt blodtrykk kan også skyldes skjulte sykdommer. Det er heldigvis sjelden.

Lenke til kommentar

Nei, det er gammel og utdatert viten, basert på gamle fettskremte råd.

Fett øker ikke insulinet, og protein øker det moderat til lite. Sukker, stivelse osv. øker det kraftig.

Verken fett eller protein øker blodsukkeret.

Spiser man mest fett, moderat med protein og praktisk talt null karbohydrat, så har man nesten ikke blodsukker, eller insulinstigning.

 

Man reverserer nok ikke insulinresistensen på slik kost, men forutsatt at man ikke spiser for ofte, blir ikke resistensen verre heller.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, hjelper ikke fysisk trening på selve insulinresistensen, alt det gjør er å bruke opp oppsparte midler i musklene så det blir plass til mer sukker. Altså virker insulinet tilsynelatende bedre, men resistensen er akkurat den samme.

 

Med andre ord kan man si at er man fysisk aktiv, tåler man mer raske karbohydrater i kosten selv om man er insulinresistent.

 

Ja det er riktig, men det er allikevel en viktig faktor for god blodsukkerkontroll (dog kanskje det har sporet litt av fra trådens tema) :)

 

http://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/09/15/kan-ha-funnet-nokkel-til-at-trening-oker-insulinfolsomheten/ 

Lenke til kommentar

Jepp, altså tåler man mer karbohydrater før blodsukkeret stiger for mye.

Men høyt blodsukker er bare et symptom på insulinresistens.

 

Spiser man et kosthold lavt på karbohydrater og rikt på fett, får man en form for midlertidig insulinresistens, dvs. at cellene har all den energien de trenger og har ikke plass til mer og kroppen sliter med å få ned blodsukkeret.

Kroppen er altså ikke vant til et plutselig høykarbo kosthold og må venne seg til det igjen.  Det tar ca. en uke.

Lenke til kommentar

Jepp, altså tåler man mer karbohydrater før blodsukkeret stiger for mye.

Men høyt blodsukker er bare et symptom på insulinresistens.

 

Spiser man et kosthold lavt på karbohydrater og rikt på fett, får man en form for midlertidig insulinresistens, dvs. at cellene har all den energien de trenger og har ikke plass til mer og kroppen sliter med å få ned blodsukkeret.

Kroppen er altså ikke vant til et plutselig høykarbo kosthold og må venne seg til det igjen.  Det tar ca. en uke.

 

Trening induserer økt gen-transkripsjon av et protein som er involvert i insulinsensitivitet, så det er både at man forbruker glykogen-lagrene, men også fordi noen gener også kommer til uttrykk når man trener, så det er en kompleks mekanisme. 

 

Ja hvis man går på lavkarbo over en lengre periode, så vil det bli skilt ut lite insulin, det betyr også at enzymer som er viktig i hele prosessen med å bearbeide insulin blir transkriptert i en lav rate. Men kroppen vil fortsatt være i stand til å regulere blodsukkeret, fordi fett-celler kan ta opp ekstremt store mengder sukker for omgjøring til fett - det er jo akkurat dette som fører til overvekt.

Lenke til kommentar

Nei, det som linken din viser er midlertidig insulinresistens, og skyldes at cellene er fulle og kroppen sliter med å lagre sukkeret fra glukosetesten.  Derav opplevd insulinresistens.

Insulinresistens, som er det samme som prediabetes og diabetes 2 og regnes feilaktig som kronisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å bringe inn litt ny forskning inn i debatten, ble publisert i dag. Høyt kolesterol er assosiert med hjerte- og karsykdommer, det kommer vi nok ikke utenom. Man kan ved hjelp av forandring i livsstil og kosthold senke kolesterolet en viss andel, ofte nok til å være "innenfor", men kan man få det enda lavere, og fortsat bevare produksjon av hormoner, Vitamin D, galle og kolesterol-deriverte stoffer? 

http://www.medicalnewstoday.com/releases/302412.php?tw

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...