Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor ofte burde jeg lufte kjellerleilighet?


Anbefalte innlegg

Leier nå en relativt stor kjellerleilighet. Det er ganske tett her for å si det mildt. Hvor ofte burde jeg egentlig lufte leiligheten? Pleier å lufte en gang når jeg står opp og en gang når jeg kommer hjem utpå dagen. Det er spesielt når jeg lufter om morgenen at det kommer kondens på utsiden av vinduene når jeg åpner for å lufte. Nå er det relativt kalt ute, så det kan være derfor. 

 

Er ikke så interessert i å ha vinduer stående på gløtt, da kommer det fullt av edderkopper inn og det blir kalt. Burde to ganger om dagen holde? Har ikke lyst å sørge for soppskader på leiligheten til utleieren. :p 

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig vanskelig å gi gode svar då effekten av utluftinga vil være avhengig av kor stor lufteåpning du lagar, kor lenge vinduet står åpent, kva volum du har i leiligheita og kva luftgjennomstrømmning du har.

 

Så det beste tipset er å lufte når du merkar at det er dårlig luft. Alternativt får du kjøpt utstyr til å måle luftkvaliteten.

 

Det mest effektive både for utlufting og lite varmetap er å lufte raskt gjennom å åpne mest mulig dører og vinduer slik at du raskt får bytta ut lufta utan at varmetapet blir for stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det kjeller (hele gulvet under bakkeplan) eller er det underetasje, sokkeletasje  (skrånende terreng, gulvet er i/over bakkeplani framkant og under i bakkant)? Er det godt drenert, er det fuktig og rått?

 

Jeg har bodd i undertasje der det var fuktig uansett hvor mye jeg luftet, og det tok tre dager å få tørr klesvasken. Og andre der det var tørt og god nok luft med bare noen veggventiler åpne + å la vifta på kjøkken og på bad gå ved behov, og klesvasken ble tørr over natta.

 

I det første tilfelle mugnet veggene bak bokhyllene, det så jeg ikke før jeg flyttet ut, og jeg skjønte at jeg burde aldri bodd der. Jeg flyttet fordi ny eier ville totalrenovere leiligheten, inkludert å grave ny drenering utenfor. Det var nødvendig. Og at det kom sopp og mugg på veggene skyltes feil  på huset, eiers ansvar, ikke noe jeg kunne lastes for.

 

Råd til trådstarter:

- La ventiler stå åpne alltid, det skal være myggnetting i dem som holder ute både krypende og flygende smådyr. Hvis du ikke har ventiler eller ikke vil bruke dem: Luft  med å åpne vinduene på stor åpning noen minutter morgen og kveld.

- Hvis du mistenker at det er fuktig i leiligheten, så sett ingen møbler helt inntil yttervegg, la det være 10 cm luft i mellom. Og følg med langs veggene om du ser det gro svarte prikker etc. der.

- Sjekk fuktigheten med et hygrometer. Kombinerte termometre og fuktmålere er billig hos Clas O. Hvis måleren viser mellom 30 og 50% relativ fuktighet har du det rimelig greit i leiligheten. Går den noe særlig høyere, så sett på mer varme, og luft mer. Hjelper ikke det, så flytter du før du evt. blir syk av muggsopp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å gi gode svar då effekten av utluftinga vil være avhengig av kor stor lufteåpning du lagar, kor lenge vinduet står åpent, kva volum du har i leiligheita og kva luftgjennomstrømmning du har.

 

Så det beste tipset er å lufte når du merkar at det er dårlig luft. Alternativt får du kjøpt utstyr til å måle luftkvaliteten.

 

Det mest effektive både for utlufting og lite varmetap er å lufte raskt gjennom å åpne mest mulig dører og vinduer slik at du raskt får bytta ut lufta utan at varmetapet blir for stort.

 

Har store vinduer. Det er blåst på 2-3 minutter om vinduene er åpen på hver sin side av leiligheten.

 

 

 

(snip)

Det er en kjeller. Det føles ikke fuktig og rått her nede, men så vidt jeg kan se har ikke badet noen ventil eller avtrekk, så der lar jeg vinduet stå på gløtt når jeg har dusja. Kjøkkenvifta leder ikke noe sted, der er det bare et kullfilter. Ellers er det ingen ventiler her som jeg vet om.

 

Jeg leier en fullt møblert leilighet og jeg bet meg merke i at møblene langs yttervegg var alle plassert ca. 10 cm fra veggen. Nå vet jeg grunnen. :p Takk for tips!

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...