Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe funksjonsmåte


Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen forklare hvordan det fungerer uten å bruke for mange eller for tunge ord?

Jeg tror det fungerer sik; gassen blir komprimert slik att den blir varmere ytnyttes denne til å varme opp huset. Når gassen oppnår normalt trykk igjen så vil den være litt under temperaturen som var ute, så da kan du bruke den luften ute til å varme opp igjen gassen. Også går den gassen inn igjen i huset, trykket blir høyere og derfor blir gassen varmere? Er jeg inne på noe eller er jeg på villspor?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det slagordet stammer fra den gangen Google brukte slagordet "don't be evil". Det har de nå offisielt gått bort fra, så google er ikke lengre noen venn.

 

Men over til saken. Det er riktig som du skriver og passe enkelt. Jeg liker å gjøre det ennå enklere:

 

En varmepumpe bruker strøm på å pumpe varme fra utsiden av huset og inn i huset. Siden temperaturen ute er lavere enn inne trenger den en pumpe for å jobbe mot den normale varmestrømmen. Mengden varme som pumpes inn er ofte flere ganger mer enn mengden strøm som forbrukes, derfor er den vanligvis mye mer effektiv enn panelovner og varmekabler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...