Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger tips til hvordan begynne


Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg er student på Universitetet i Oslo, og tar nå en årsenhet i psykologi. Dette semesteret består for meg av to fag: PSY1000 - innføring i generell psykologi, og PSY1200 - utviklingspsykologi. Førstnevnte er en 20'poenger, og sistnevnte er en 10'poenger. Eksamen i PSY1200 er to uker før PSY1000, og det er nå ca. 1,5 måned til PSY1200 eksamen. 

PSY1000 er lagt opp slik at vi har flere multiplechoiceprøver, der vi må bestå 6/9 for å få ta eksamen. Disse har 1-1,5 uker mellom seg, og hver prøve dekker rundt 90 sider pensum. For å være forberedt til prøvene har tiden min gått fullt og helt til PSY1000, og har dermed såvidt åpnet boken på 750 sider i utviklingspsykologi. Allerede studerer jeg 4-6 timer daglig, med null tid til sosialt liv og slappe av, med jobb 18 timer annenhver helg. Er selvfølgelig klar over at sosialt liv og det å slappe av er kjempe viktig, men skjønner ikke hvordan man skal klare alt. 

Jeg lurer da på om noen her kanskje har forslag til hvordan jeg skal begi meg ut på den utrolig store oppgaven med å lese til PSY1200 eksamen, med tips til studieteknikk og lignende! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utenom forelesninger altså, som er minimum 2 timer dagen + 2 timer reisevei tur/retur. Dager uten forelesninger eller få forelesninger så blir det mer enn 4-6 timer. Legger meg for sent, for er bare etter 22-23 jeg kan slappe av og gjøre det jeg vil, og som et resultat kommer jeg meg ikke opp tidlig kl 8-9 for å lese 

Lenke til kommentar

Greit, da bruker du 8 til 10 totalt med skolearbeid (og transport) om dagen da. Sover du 8 timer har du fortsatt 6-8 timer ledig...

For meg virker det som om du prioriterer feil. Lager du deg en studieplan, som viser naar du skal jobbe med hva? Bruker du kollektivtransport saa du leser mens du reiser til skolen? Har du vurdert kurs i studieteknikk?

Lenke til kommentar

"Legger meg for sent, for er bare etter 22-23 jeg kan slappe av og gjøre det jeg vil" - Da prioriterer du jo feil? Om du legger deg 22/23 og heller står opp tidlig dagen etter, får gjort unna skolearbeid har du vell hele kvelden til å "gjøre hva du vil" som f.eks sosialisere deg? Når legger du deg/står du opp til hverdags?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke jeg, jeg sitter med skolearbeid fra jeg kommer hjem til jeg legger meg, timene forsvinner bare. Jeg leser på toget til byen som i forberede til forelesninger etc., men hjem må jeg stort sett stå på grunn av rushtiden, så da blir det lite lesing. Jeg har laget studieplaner for hver dag, men finner ikke tid til PSY1200. Uavhengig av hvor mye tid jeg bruker, så er egentlig spørsmålet mitt bare om tips til hvordan man skal starte på et nytt pensum, teknikker til å få god oversikt etc :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...