Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MC "hoster" ved kald start


NoTrace

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med at min 2012 KTM 690 Duke IV fusker litt rett etter oppstart.

Spesielt når det er kaldt ute sliter den litt, høres ut som den "hoster"/får for mye bensin.

 

Når det er varmt (15 grader og oppover) oppstår ikke problemet.

Lar jeg motoren gå i 30 sek før jeg gir gass oppstår ikke problemet.

 

Så kun dersom jeg gir gass rett etter start, og tar lenger og lenger tid før problemet forsvinner jo kaldere det er ute.

 

Har justert opp AF-ratio osv. uten at det har hjulpet nevneverdig. Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det forgasser eller insprøytning? Er det inspr. kan det være en temperatursensor. Du må uansett være forsiktig med å justere AF-ratio med kald motor. Da kan den bli feil når motoren er varm. Den skal alltid justeres ved driftsvarm motor.

 

30 sekunder oppvarming på MC er ikke veldig uvanlig. Min MC må svive et par minutter før den kan kjøres med. Og enda litt mer før den sviver skikkelig.

Lenke til kommentar

Det er innsprøytning.

AF-ratio justerer jeg via automapping i Rapid Bike (Power Commander), og kjøres så på div. turtall i hvert gir for å "kalibrere".

 

Problemet har oppstått i senere tid, den har altså ikke vært slik hele tiden. Det er derfor jeg undrer litt på hva det kan være.

 

Det kan dog tenkes at automappingen gir for rik AF-ratio ved kald motor.

 

Edit: Forøvrig skjer det samme dersom motor er driftsvarm (dvs. jeg stopper og starter den rett etterpå).

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...