Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Økonomisk krise og sosialhjelp (HJELP!)


What3ever

Anbefalte innlegg

Økonomisk Sosialhjelp
samboere
hus og gutt stipend
 
Både meg (fra vennesla) og min samboer Hanna (fra kirkenes) flyttet til mitt fars hus i (vennesla) for og leie av han. Min far bor
i nord norge oppe i Sortland, og min mor bor i vennesla. Både hannas mor og far bor oppe i kirkenes.
Jeg Simon søkte jobb og lærlingplass men fikk ingenting. Tilslutt ble jeg kalt inn
i mandal som da var læreplass
 

Min samboer og kjæreste Hanna går syk. Hun har kronisk luftveisineksjon og det tok lang tid før legene fant ut dette
Hun kaster opp, blir helt svak og slapp og klarer ikke annet enn og ligge i senga. Hun får medisiner som ventoline,
flutide og seritide. Dette hjelper men hjelper ikke nok.
 
Etterhvert så vurderte meg og hanna om og gå til NAV så vi gikk til NAV og ho som var der (Juliane) sa at hanna har rett på sosialhjelp og behandlet søknaden.
Jeg sa til henne på NAV at jeg skulle begynne og jobbe neste uken (Med inntekt)
Tiden gikk og senere oppdaget jeg og hanna at vi hadde glemt veiledertimen.
Vi fikk ett brev der det sto at sosialhelpen var blitt avslått siden de ikke hadde nok grunnlag til og gi Hanna dette.
Det samme med akutthelp siden jeg hadde 2000kr som jeg måtte betale til stefaren min.
I tillegg til det fant jeg ut at det jeg trodde var en lærlingplass egentlig bare var en skoleplass.
Skoleplassen er på Mandal Fagopplæring hvor jeg da blir undervist i IKT hver mandag og er utplassert på ungdomskole fra
tirsdag til fredag.
Vi gikk ned på nav enda engang med ( ny behandler) for og søke om ny sosialhjelp, både meg og hanna.
Jeg forklarte nav at det jeg trodde var lærlingplass egentlig var skoleplass. Nav sa at hun skulle sette opp en time
med veileder (Beate). Hun sa at Beate var på ferie og kom ikke før neste uken og Hanna fikk da også en ny time.
Tiden fløy over til en ny uke, økonomien vår begynte og bli krise og vi hadde enda ikke fått veiledertime.
Vi begynte og bli lei og bestemte oss for og gå ned til NAV igjen. Denne gangen var det enda en ny (behandler).
Jeg spurte da om det var mulig og få sosialhjelp og hun sa nei. Siden man går på skole så skal man søke stipend.
Behandleren sa til hanna at hun måtte skaffe legeærklæring for og få sosialhjelp. Vi fikk søkt om krisehjelp men behandler sa at jeg måtte søke stipend.
 
På kvelden ordnet jeg stipend og bostipend
 
Neste dagen var jeg utplassert og hanna på sykehus hos Kolslege. Hanna fikk kopi av forrige besøk hos lungespesialist
Etter arbeidsdagen bestemte meg og hanna oss for og gå ned på nav igjen.
For og levere bankutskrifter og utskrift på at jeg hadde sendt stipendsøknad. Hanna mente at kopien av lungespesialist ikke var nok grunnlag
Samme behandler var der denne gangen.
Hanna sa til behandleren at den såkalte legeerklæringen (kopien av lungespesialt) ikke var nok grunnlag.
Hanna sa også at hun skulle ha time hos Stein Vabo som er lege i vennesla for og få ordentlig legeærklaring.
Men det tar ganske lang tid siden legen er ganske opptatt.
Behandler spurte da meg om jeg hadde søkt stipend, jeg sa ja. Jeg leverte stipendsøknaden til henne.
Nå kommer det merkelige frem.
Behandleren sa at for at hanna nå skulle få sosialhjelp så måtte jeg selv ta opp lån fra lånekassen !
Er det ikke ganske sleipt og si at man skal søke stipend for og så neste dagen si at jeg må ta lån ?
Hadde jeg ikke søkt stipend i det hele tatt så kunne Hanna fått sosialhjelp
Det hjalp heller ikke og si at jeg faktisk må betale husleia eller bli kasta ut..
 
Da fikk jeg tanken om AAP
Ifølge behandler så sa hun at man kan søke AAP om man har lege erklæring.
Hun sa at man måtte være under 50% frisk og at man blir vurdert i jobb om man har rett på aap eller ikke
Om hanna søker AAP, vil hun bli ringt og vurdert av NAV ? Burde ikke lege erklæring holde ?
 
Jeg tenker hvis NAV vurderer Hanna .Vil det lønne seg og møte opp eller si at man er sjuk og ligger i senga ?
Tenker og gå til advokat hvis det er sånn at ingen kan hjelpe oss..

Flere Spørsmål
Er det riktig at en annen person som ikke skal søke sosialhjelp må ta opp lån av lånekassen for at samboer skal få sosialhelp ?
Er det riktig at når man er i krise så skal man vente på at veileder kommer hjem fra ferie ?
Er det riktig at man skal veilede en person til og søke stipend for så og neste dagen si at jeg må ta lån for at samboer skal få sosialhjelp ?
Er det riktig at nav ikke hjelper mennesker som er i økonomisk krise og kan bli kastet ut ?
Lønner det seg og kontakte advokat ?
 
Har dere sett en utlending gå ut fra nav med ett stort smil ?
 
Vi lever i en økonomisk krise og er dritlei av NAV.
Håper noen kan helpe oss med gode råd og har peiling på lover.
 
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om hanna søker AAP, vil hun bli ringt og vurdert av NAV ? Burde ikke lege erklæring holde ?

Hun blir ikke vurdert av NAV på telefon. Hun blir mest sannsynlig innkalt til samtale med veileder. Uten at jeg skal si det for sikkert kan det også være at NAV-legen vil ta en titt på legeerklæringen hennes. Viser det seg at arbeidsevnen hennes er redusert med minst 50% vil NAV i samarbeid med henne utarbeide en aktivitetsplan med sikte på å få henne i arbeid.

 

Er det riktig at en annen person som ikke skal søke sosialhjelp må ta opp lån av lånekassen for at samboer skal få sosialhjelp ?
Nei, et slikt vilkår har ikke NAV anledning til å stille. Du har ikke forsørgelsesplikt for samboeren din.

 

Er det riktig at når man er i krise så skal man vente på at veileder kommer hjem fra ferie?
Nei, i en nødssituasjon så skal en søknad om økonomisk stønad som regel behandles innen 24 timer.


Er det riktig at man skal veilede en person til og søke stipend for så og neste dagen si at jeg må ta lån for at samboer skal få sosialhjelp ?

Nei.

 

 

 

Mitt råd er å gå på NAV-kontoret, forlange et skjema for søknad om økonomisk støtte til livsopphold, fylle det ut og levere det inn. Ta med kontoutskrift for de siste tre månedene samt siste likningsattest. Om svaret tilbake er negativt anbefaler jeg å klage vedtaket til fylkesmannen. NAV har ikke anledning til å nekte å motta søknaden din. 

Endret av Star Fox
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...