Gå til innhold

Oppgradere fra i5 2500k til mer stillegående Skylake. Hvordan ser dette forslaget ut?


Anbefalte innlegg

Har fra før en i5 2500k og 8gb med RAM. Tenkte det kunne vært greit å oppgradere til Skylake med en er mer stillegående kjøleløsning.

Har et ødelagt chassis nå, og en PSU som støyer litt. Oppgraderte skjermkortet til 970 (MSI) som har vifter som kun snurrer ved høy belastning.

 

Planen er å oppgradere kabinett, HK/CPU/RAM/PSU og en ny SSD. Har lyst å ha en mer stillegående PC nå, så har forsøkt å finne en stillegående PSU og CPU-kjøler.

 

  • i5 6600 Skylake med luftkjøling
  • HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit 2x8GB CL14
  • Fractal Define R5  (Hørt det er godt lydisolert)
  • ASUS Z170-A, Socket-1151
  • Corsair RM850, 850W PSU (Mulig det er overkill? Kanskje like greit å ha en med mindre W. Har aldri hatt SLI.)
  • GPU: Har fra før. GTX 970.

 

Spørsmålet blir vel om dette ser ut som et OK oppsett, eller om noen har formeninger om det? Og, hvilken kjøler burde man bruke for en mest mulig stillegående PC?

 

 

 

Handleliste fra komplett:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1600482&su=CBB1F4C4-33F7-45E4-922C-1176FEDFBC5D

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville sett på følgende:

 

Kabinett: Be-quiet silent base 800

CPU-kjøler: Be-quiet dark rock pro 3

PSU: Gå for RMi serien i så fall - bedre enn RM. 650W er egentlig nok, men tar du en med høyere effekt vil nok viften knapt starte. Mener viften på disse starter på rundt 40% last, så dess høyere effekt enheten har dess mer sjeldent starter viften. Du vil jo ikke utnytte effektiviteten til enheten, men strøm er jo ikke så dyrt i norge.

 

Du trenger egentlig ikke bytte plattform da, men hvis du vil ha Skylake så kjør på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville sett på følgende:

 

Kabinett: Be-quiet silent base 800

CPU-kjøler: Be-quiet dark rock pro 3

PSU: Gå for RMi serien i så fall - bedre enn RM. 650W er egentlig nok, men tar du en med høyere effekt vil nok viften knapt starte. Mener viften på disse starter på rundt 40% last, så dess høyere effekt enheten har dess mer sjeldent starter viften. Du vil jo ikke utnytte effektiviteten til enheten, men strøm er jo ikke så dyrt i norge.

 

Du trenger egentlig ikke bytte plattform da, men hvis du vil ha Skylake så kjør på.

Kjenner jeg vil bytte HK da det begynner å skrante litt og mangler oppdateringer, men er klar over at ytelsen kanskje ikke blir så mye bedre. CPU-kjølern hørtes ut som et bra forslag for en stille kjøler. Kanskje ikke behov for vifte en gang om man ikke skal klokke for mye?

 

Angående PSU, er RMi serien utført i bedre kvalitet? Ser at prisen ikke er så forskjellig, men litt dyrere.

 

Takk for tips :)

Lenke til kommentar

RMi er bedre ja - bede kapasitatorer.

 

Du kan fint kjøre den kjøleren uten vifte ja, hvis du ikke klokker. 

Si du har en langsomt roterende vifte på bakveggen som du snur slik at den trekker luft inn mot CPU-tårnet. Så har du en vifte i topp som blåser ut. Dette burde gjøre susen, og være et stille bygg.

 

Bygget jeg tenker på har selvsagt blitt gjort.

 

15:30 inn er de hos Silent PC folka.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil tro at EVGA G2 er en bedre PSU enn RMi jevnt over, men hvis jeg ikke tar skammelig feil så starter viften på G2 basert på temperatur mens viften på RMi starter basert på last. Dermed, i dette tilfellet siden TS vil ha en stille maskin, så anbefalte jeg RMi siden viften på denne mest sansynlig vil starte mer sjeldent.

 

Alternativet er en Seasonic vifteløs variant, men disse koster noe mer.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hei. Så du har tenkt til å gå for en CPU med nyere Socket og som er tja. Kanskje bittelitt bedre enn den du har? (Om den i det hele tatt er noe bedre). Bare tull spør du meg. Har selv Intel 2500k Socket 1155. Den fungerer veldig bra og CPU er det ingenting og klage på for å si det sånn. Jeg spiller stortsett bare et spill og jeg bruker maskina til Surfing, musikk og ja. Vanlige ting. Den er veldig bra.

Jeg har naturligvis tenkt på å oppgradere denne PC`en selv også, men aldri i verden om jeg hadde gått for noe Skylake iallefall. Nei. Da må man nok på en høyere Socket og dyrer.

Den eneste fordelen som jeg ser med at hvis du velger Socket 1151 er at du får DDRIIII, men spar deg opp litt mere penger og kjøpe noe bedre.

Forresten: Den PC`en som jeg har 2500k i er veldig stille takket være, Kabinettet, Strømforsyninga og CPU Kjøleren. Ikke blir den noe særlig varm heller.

 

Jeg ville rådet deg til å beholde det du har og bytte ut eventuelt det som er ødelagt. Så kjøper du en stillegående CPU Kjøler. Noctua D14 (Som jeg selv har på min 2500k). Hvis du kjøper den, stillegående Strømforsyning og et isolert kabinett, så skal du se at PC`en blir stillere.

 

Lykke til iallefall.

Lenke til kommentar

Tror de fleste av oss som sitter enten med i5 2500k eller i7 2600k bør vente å oppgradere til:

 

http://wccftech.com/intel-cannonlake-cpus-8-cores/

 

Cannonlake eller AMD Zen dukker opp, da tror jeg det kan være lønnsomt å oppgradere.

Nå er vel det slik man bør vente hvis ikke maskinvare går i stykker, da er det nok lurere å vurdere brukt i så fall.

 

Godt mulig det er 1-2 år til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for svar! Ser at det ikke er all verden å vinne på å oppgradere CPU, selv om den begynner å bli litt gammel. Kan prøve å tyne det siste ut av den via OC. Gjorde det før, men så begynte jeg etter hvert å få problemer, så nå kjører jeg stock.

Går seff ann å kjøpe nytt kabinett, men kjenner jeg heller vil ha "full pakke" når jeg først kjøper nytt.

Lenke til kommentar

Har en RM 850i selv og er meget fornøyd... hvorvidt den er bedre/dårligere enn EVGA G2 vet jeg ikke, har heller ikke benchmarket noen av dem. Det stemmer forlvrig at viftene ikke slår seg på før den når en viss last.

Endret av Nado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...