Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med NAS disk utfordringer?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en NAS disk for sikkerhetskopiering. Tanken var å sette denne hos en venn ov meg, og administrere denne hjemmefra over nettverk. Noen som vet om dette er mulig? Det å plassere en NAS disk på et annet nettverk enn ditt eget og enda ha tilgang til den som en vanlig disk på datamaskinen din?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe problem. Jeg bruker Teamviewer og kan kontrollere serveren min fra hvilket som helst sted i verden. Hjalp datteren min en gang via Teamviewer, hun bor i Norge og jeg i Spania, hadde full kontroll over PC'en hennes.

 

Men jeg må jo innrømme at jeg vet ikke hvor sikkert dette er, kanskje bedre med SSH eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Sett opp en VPN-server hjemme hos deg, og koble NAS mot denne.

Bruk OpenVPN eller IPSEC (ikke PPTP).

 

Da blir det som om den er på hjemmenettet.

Men overføringshastigheten avhenger jo selvfølgelig av båndbredde inn til deg og ut hos kompisen din.

 

 

OwnCloud har en stor begrensning dersom du generelt har mange små filer som skal lastes opp. Selv internt på LAN går det meget tregt. Vil i så fall anbefale BitTorrent Sync (BTSync) i stedet. Mye bedre på hastighet, og er også lettere å sette opp.

Lenke til kommentar

Hei, 

 

Jeg vil anbefale å prøve Synology NAS for denne oppgaven. Har kan du få tilgang til NAS enten via web siden eller så kan du bruke noen som heter Cloud Station som har funksjoner som Dropbox og masse mer. 

 

 

Orker ikke finne alt info om hva du kan og ikke kan med den, men les deg opp på det. Jeg fant det utrolig lett å sette opp og få til å fungerer bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...