Gå til innhold

Påbygg eller lærling først?


hannee9

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går vg2 barne og ungdomsarbeider nå. Neste år skal jeg enten ta lærlingtiden min eller ta påbygg. Jeg greier ikke å velge! Jeg skal jo studere videre på lærerhøgkolen senere. Er det lurt å ta påbygg å bare starte rett på lærerhøgskolen etterpå? Eller er det lurt å ta lærlingtiden min først?

 

Tusen takk for svar 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg går vg2 barne og ungdomsarbeider nå. Neste år skal jeg enten ta lærlingtiden min eller ta påbygg. Jeg greier ikke å velge! Jeg skal jo studere videre på lærerhøgkolen senere. Er det lurt å ta påbygg å bare starte rett på lærerhøgskolen etterpå? Eller er det lurt å ta lærlingtiden min først?

 

Tusen takk for svar 

 

Ta påbygg og så kjenner du på om du ønsker å ta læretiden eller gå rett på videreutdanningen. Mange går ofte i fellen at de får seg en jobb og skal så ta utdanning senere,det blir fort vanskelig da en blir vant til å ha inntekt. En kjøper seg gjerne bil, leilighet osv. Jenter får kanskje barn også, så blir det vanskeligere å vanskeligere å ta utdanningen.

 

Selv er jeg i samme situasjon, nesten. Tok forkurs(nesten som påbygg men for ingeniører) mellom vg2 og vg3(gikk utdanningsløp som er 3 år på vidergående før læretid) og tok så læretid. Men har alltid hatt lyst til å ta ingeniørutdanningen så i år startet jeg, men å bli fulltidsstudent var ikke ett alternativ(økonomisk) derfor går jeg nå 100% studier i en by jeg ikke bor i og jobber 100%(++) som ingeniør i tillegg, ganske slitsomt... Så jeg anbefaler absolutt å ta påbygg først slik at du senere har muligheten til å ta videreutdanning uavhengig om du velger lære eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg går vg2 barne og ungdomsarbeider nå. Neste år skal jeg enten ta lærlingtiden min eller ta påbygg. Jeg greier ikke å velge! Jeg skal jo studere videre på lærerhøgkolen senere. Er det lurt å ta påbygg å bare starte rett på lærerhøgskolen etterpå? Eller er det lurt å ta lærlingtiden min først?

 

Tusen takk for svar 

 

Jeg tok påbygg før jeg var lærling og fikk fagbrev. Det er godt å ha studiekompetanse hvis man finner ut at man vil videre. Jeg begynte på høgskole etter jeg fikk fagbrevet. Følte jeg da hadde et lite grunnlag som jeg tok med i studiene (Var IT studie).

 

Men det har såvidt jeg vet blitt sånn at en slipper noen fag på påbygg hvis en har tatt fagbrev. Vet ikke om det er sånn alle plasser, men er det hvertfall der jeg kommer fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man ønsker å begynne på videre utdanning etter løpet på videregående så vil man ha større problemer med å komme i gang der (dvs om man tar påbygg -> lærling) enn påbygg etter lærlingtiden. Dog, med det sagt så er det ikke stor forskjell. Jeg tok påbygg etter lærlingtiden og det gikk helt fint.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Om man ønsker å begynne på videre utdanning etter løpet på videregående så vil man ha større problemer med å komme i gang der (dvs om man tar påbygg -> lærling) enn påbygg etter lærlingtiden. Dog, med det sagt så er det ikke stor forskjell. Jeg tok påbygg etter lærlingtiden og det gikk helt fint.

 

Og dette begrunner du med hva? 

Lenke til kommentar

 

Om man ønsker å begynne på videre utdanning etter løpet på videregående så vil man ha større problemer med å komme i gang der (dvs om man tar påbygg -> lærling) enn påbygg etter lærlingtiden. Dog, med det sagt så er det ikke stor forskjell. Jeg tok påbygg etter lærlingtiden og det gikk helt fint.

 

Og dette begrunner du med hva? 

 

 

Fordi jeg syntes det var helt uproblematisk å ta påbygg etter læretiden? Jeg syntes påbygg var mer kjedelig enn krevende. Spesielt mengden norsktimer.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Om man ønsker å begynne på videre utdanning etter løpet på videregående så vil man ha større problemer med å komme i gang der (dvs om man tar påbygg -> lærling) enn påbygg etter lærlingtiden. Dog, med det sagt så er det ikke stor forskjell. Jeg tok påbygg etter lærlingtiden og det gikk helt fint.

Og dette begrunner du med hva?

Fordi jeg syntes det var helt uproblematisk å ta påbygg etter læretiden? Jeg syntes påbygg var mer kjedelig enn krevende. Spesielt mengden norsktimer.

Men da regner jeg med at du ikke hadde skaffet deg leilighet, samboer, kid og stasjonsvogn ila læretiden? Det er.fort gjort når en tjener penger ;)

 

Forøvrig føler jeg din "smerte" norsk er til å dø av. Glad jeg tok forkurs og slapp unna med en time i uken eller hva det var :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lurte på det samme då jeg ble ferdig med VG2, men var så skolelei at jeg gikk ut i lære først, og nå når jeg snart er ferdig med det, er jeg ganske tent på å begynne på skole igjen, selv om jeg vet at den tenningen kommer til å forsvinne etter noe få dager etter jeg begynne på skolen igjen. Men under lærlingtiden blir man så avhengig av å ha egne penger, så det kan være et problem.

For meg så var den "pause" i 2 år veldig avgjørende, siden jeg var så skolelei, og etter disse 2 årene som IT-lærling, så fant jeg ut at jeg vil ikke studere noe innom IT likevell. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...