Gå til innhold

Her har de verdens raskeste Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan de kan ha raskere nett enn oss? ISPene leverer raskere nett til vanlige brukere?

 

AtW

 

Det er en del ISPer i norge som leverer ganske raskt nett, men det er mange brukere som velger de minste pakkene for å spare penger, selv om en pakke med dobbelt så mye kanskje "bare" koster 100kr mer når en basispris er feks 500kr

Lenke til kommentar

Det er en del ISPer i norge som leverer ganske raskt nett, men det er mange brukere som velger de minste pakkene for å spare penger, selv om en pakke med dobbelt så mye kanskje "bare" koster 100kr mer når en basispris er feks 500kr

 

Skal bytte til Nextgentel. Det er mye billigere enn det jeg har nå egentlig. Med den linjen, altså 25/25 har jeg aldri opplevd at videoene jeg ser på lagger eller får dårlig kvalitet... og jeg streamer ganske mye!

Lenke til kommentar

 

Det er en del ISPer i norge som leverer ganske raskt nett, men det er mange brukere som velger de minste pakkene for å spare penger, selv om en pakke med dobbelt så mye kanskje "bare" koster 100kr mer når en basispris er feks 500kr

 

Skal bytte til Nextgentel. Det er mye billigere enn det jeg har nå egentlig. Med den linjen, altså 25/25 har jeg aldri opplevd at videoene jeg ser på lagger eller får dårlig kvalitet... og jeg streamer ganske mye!

 

Neida, 25/25 funker til det meste, men holder på med hosting, servere osv... på egen tid, så en grei nettlinje er veldig greit å ha...

 

Dersom du ønsker at spillnedlastninger osv... også skal holde en hyggelig hastighet så er en god linje supert å ha :)

Lenke til kommentar

 

 

Det er en del ISPer i norge som leverer ganske raskt nett, men det er mange brukere som velger de minste pakkene for å spare penger, selv om en pakke med dobbelt så mye kanskje "bare" koster 100kr mer når en basispris er feks 500kr

 

Skal bytte til Nextgentel. Det er mye billigere enn det jeg har nå egentlig. Med den linjen, altså 25/25 har jeg aldri opplevd at videoene jeg ser på lagger eller får dårlig kvalitet... og jeg streamer ganske mye!

Har 6/0.6 hjemme og det er ingen problem å streame Netflix i 1080p, uten lagg eller noe. Youtube går også i 1080p. Nedlasting av spill derimot...

Lenke til kommentar

Kan også huske av erfaring at nettet der er mer ustabilt enn i Norge, men hastighet var det ingenting å si noe på!

 

Vil påstå de er kommet lenger teknologisk sett enn Norge også, da de hadde tilgang til LTE A (4G+) i en "liten" landsby, før bygda jeg kommer fra (Norge) fikk 4G i det hele tatt. Det har vert nytte for NFC over lengre tid, men i Norge har jeg vel enda ikke funnet noe nytte i det. Forhåpentligvis kommer nok mobilbetaling, og andre NFC løsninger mer i bruk snart!

Lenke til kommentar

Årsaken til de høye tallene i Sør-Korea er jo ganske enkel. De har bygd ut fiber så godt som overalt i hele landet. De har også lokale servere for det aller meste. Så alle i hele landet har et par ms ping til det aller meste. Hvis ISPene tilbyr 25/25 som grunnpakke, som var grunnpakke hos fiberleverandører i Norge og, og de har noen som er langt over og langt under så oppnår de lett 23 i gjennomsnitt.

 

De har jo og 99% LTE dekning, og svært høye hastigheter på LTE i tillegg, så hvis du ikke har fiber kan du likevel få ganske kjapt bredbånd med et LTE modem.

 

På grunn av demografi, antall folk osv vil det jo være umulig å konkurrere mot dem oss i Norge.

Lenke til kommentar

Dere med 25/25 linje skal ikke klage for å si det slik. 4/1 linje som ofte er nede i 2-3 mbit/s i nedlastning. Føler meg nesten litt glemt her på landsbygda

 

Det er ikke så mange lang som har nett ut til landsbyger, da. Er ikke mange selskap her i landet som gjør det, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Hastigheten internt i Korea er veldig bra ja. Testet linja i leiligheten jeg bodde i i Korea og fikk 70-80 Mbit/s mot en server i Seoul. Å laste ned spill til PS4 gikk unna på en time eller 2. Helt konge! Men tester man ut av landet, så er hastigheten en helt annen! Da var det ofte problemer med å holde en stabil Skype samtale. Så ved surfing på utenlandske nettsider, så tenkte man absolutt ikke på at man satt på et ekstremt bra nett. Alltid godt å komme hjem til Norge selv om jeg bare hadde 5Mbit linje. Føltes MYE kjappere til vanlig surfing.

Lenke til kommentar

Hastigheten internt i Korea er veldig bra ja. Testet linja i leiligheten jeg bodde i i Korea og fikk 70-80 Mbit/s mot en server i Seoul. Å laste ned spill til PS4 gikk unna på en time eller 2. Helt konge! Men tester man ut av landet, så er hastigheten en helt annen! Da var det ofte problemer med å holde en stabil Skype samtale. Så ved surfing på utenlandske nettsider, så tenkte man absolutt ikke på at man satt på et ekstremt bra nett. Alltid godt å komme hjem til Norge selv om jeg bare hadde 5Mbit linje. Føltes MYE kjappere til vanlig surfing.

 

Kan bekrefte at situasjonen i Japan er lignende:

 

http://www.speedtest.net/my-result/4702128530

 

Dette er kabel-TV-internett, og de leverer ikke høyere enn 3 mbps ut. Har ikke hatt noe problemed med Skype i det siste, men. Et større problem er at japanske ISP-er sensurerer enkelte former for trafikk, som f.eks. P2P, men det varierer fra leverandør til leverandør og de forteller ikke akkurat om det på forhånd. I tillegg finnes det en lovbestemt grense på maks. 30 GB opplastet per dag, og dersom du går over den, vil du få et brev i posten der det står at hvis du gjør det igjen, vil de ta tiltak. Det er forsåvidt enkelt nok å begrense hvor mye data torrent-klienter laster opp, men det er ikke alltid like greit å gjøre det samme med nettsky-backupløsninger og lignende.

 

Jeg mener vi har kommet til et punkt der det bør bli mindre fokus på linja fram til forbrukeren (bortsett fra der den ikke klarer et visst minimum), og mer fokus på økt fremkommelighet og sikring av nettnøytralitet. Jeg leste en artikkel for en stund siden som hevdet at weben faktisk har blitt tregere de siste årene, mest på grunn av tyngre nettsider med mer avansert funksjonalitet. Det hjelper lite å ha 100 mbps linje når nesten ingenting klarer å levere slik kapasitet helt ut til sluttbrukeren. Økt bruk av strømming av video avhjelper ikke akkurat situasjonen. Enhver ny oppgradering av fiber til forbrukere vil også øke bruken av strømmetjenester, som igjen krever mer investeringer i infrastruktur.

Lenke til kommentar

Hvordan servere hoster du hjemme? Hvor mye linje har du?

Hittil ikke så mye, har gjort litt webhosting tidligere, men atm så er det "bare" teamspeak, minecraft (Minner meg på at det er år og dag siden jeg har vært innpå, men vet folk bruker den), CSGO, Plex og evnt annet jeg har lyst på :p

 

Har 300/300, men jeg har også statisk ip som er en stor fordel når man skal hoste noe ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...