Gå til innhold

[Løst] Hvorfor så dårlig optisk muligheter?


Anbefalte innlegg

Hei, hvorfor finnes det bare optisk lyd på 2.0 lydkanaler?

 

Kunne ønsket det hadde finnes en kabel som klarer 7.2 surround

 

Per dags dato er det kun HDMI eller DisplayPort som klarer det.

Problemet er Pcene som kobles gjennom skjermkortet ikke klarer å separere lyd og bilde slik at man kan ikke koble displayport og HDMI samtidig uten å få problemer med lyd og bilde. Da i windows blir det aktivert seprat skjerm (Utviddet skriverbord). Selv om man bruker Displayport som bilde.

 

Per dags dato er jack eller HDMI i bruk.

Men syns ingen av delene er optimalt.

https://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK

 

 

to an AV receiver that can decode two channels of uncompressed lossless PCM audio or compressed 5.1/7.1 surround sound such as Dolby Digital Plus or DTS-HD High Resolution Audio. Unlike HDMI, TOSLINK does not have the bandwidth to carry the lossless versions of Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio and LPCM.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men skal jeg ha 4k skjerm måtte jeg gå for:

Yamaha 5.1 surround receiver RX-V479

 

Du er vel selv enig dette er dyr løsning hvis man vil bare ha lyd i høytallene?

Kan droppe FM DAB og internetradio.

 

Skulle jeg vurdere seprerate høytaller: Logitech høyttalersystem Z906

Så må man bruke 5 jack kabeler for å få 5.1.

 

Skal jeg ha 7.2 må jeg gå for:

Yamaha 7.2 surround receiver RX-V679

 

Da i prinsippet kunne brukt usb2 eller bedre og hente lyden fra.

StarTech.com EXTERNE USB 7.1 SOUNDKARTE

StarTech.com USB 2.0 Soundbox 7.1 Adapter - externe USB Soundkarte mit SPDIF Didital Audio - External Soundcard mit 8x

 

Problemet er også på et oppsett, så har jeg i dag Jack splittet mellom 3 maskiner (2 pcer og 1 mac mini) man merker ofte lyden suser antakelig støy fra andre pcene, er en pc som er verre en andre.

Det kunne vel mulig bli løst med optisk fiber, http://www.ebay.com/itm/Digital-Audio-Optical-Fiber-Cable-Toslink-3-Way-Selector-Switch-Splitter-/171193410543?hash=item27dbec23ef

men vil gjerne ha en som switcher automatisk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å forstå hva du egentlig er ute etter. Skal du ha 3 maskiner koblet til en skjerm? I så fall er løsningen en surroundforsterker med 4K-Ultra HD pass through. Dette har etter hvert de fleste nye surroundreceiverne som kommer på markedet. Selv en rimelig enhet som Sony STR-DH550 har dette http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-og-bilde/receiver-forsterker/STRDH550/sony-5-1-surround-receiver-str-dh550

Lenke til kommentar

 

Hei, hvorfor finnes det bare optisk lyd på 2.0 lydkanaler?

 

Kunne ønsket det hadde finnes en kabel som klarer 7.2 surround

Fordi S/PDIF standarden ble utviklet på 80-tallet, lenge før digltale surroundformater. Du kan fint overføre en rekke surroundformater via S/PDIF (TOSLINK), men da ikke "uncompessed". Prosessering skjer da i surroundforsterkeren. 

 

Du må regne med et budsjett på minst 5K om du skal ha multikanal (5.1) lossless av noe kvalitet, og dette er kun for forsterker og høyttalere.

 

Sony STR-DH550 http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-og-bilde/receiver-forsterker/STRDH550/sony-5-1-surround-receiver-str-dh550

Argon Junior 40 https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/hoyttalersystem/argon-junior-40-5.1-hoyttalersystem/

 

Totalt kr 5378.

 

Dette er langt i fra "High End", men vesentlig bedre enn typiske multikanalsoppsett for PC (type Logitech/Creative etc).

 

Edit:

Forøvrig er det ingen forskjell i antall kanaler på X.1 og X.2. Lyden sendt til SUB'en er den samme enten du har en eller to av de.

 

Kanskje du bør lese deg opp på surround lyd http://www.digitaltrends.com/home-theater/ultimate-surround-sound-guide-different-formats-explained/

 

Her er en test av Sony'en http://avproductreviews.com/sony-str-dh550-review

Endret av Omnithunder
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet når man har 120 HZ gaming skjerm og bruker DVI eller displayport til skjermbilde:

 

hdmi_skjerm.png

 

Dårlig programvare fra AMD selv i windows 10.

 

Tviler på forsterkeren over støtter displayport 1.2 eller bedre, tror ikke den har HDMI v2. Har høytaller fra før. Velger man som på bilde under får man ikke kun lyd til forsterkeren det må da være mulig?

skjerminnstillinger.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå roter du forferdelig:

The DH550 comes equipped with 4 HDMI 2.0 inputs. All 4 allow for 4K-Ultra HD pass through. So at some point when 4K becomes the new HD standard the 550 will still be relevant. It also comes equipped with a handful of analog connections as well as three digital inputs.

Når du velger HDMI fra PC til forsterker, og videre fra forsterker til skjerm, så vil skjermen støtte lyd. Du viser tydelig at du ikke har særlig peiling på lyd. Du kan saktens få multikanals lyd over TOSLINK.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du erfaringer om GTX titan eller GTX 770 er bedre en AMD skjermkort på 5.1 lyd?

Kan du garantere den forsterkeren er fri for susing og during som ofte er irriterende?

 

Har i dag Pioneer A-209R som er koblet mot jack kontakt til 3 maskiner.

Så skal prøve Sony STR-DH550 om det blir bedre lyd prøver først 2.1.

 

Har også, Pioneer VSX-322 og Yahama RX-V387 om det sier deg noe hva som er bra eller ikke for 5.1.

Er tungvint og koble om det er store forskjeller mellom disse hvor enkelt det er å sette opp 5.1 yahama er jeg mest førnøyd med på lyd, men har noe større høytaller der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så lenge du kjører lyd over HDMI skal lyden prinsippielt være lik på AMD og Nvidia. 

 

Hvis du sliter med "susing od during" så skyldes det gjerne dårlig jording, dårlige ledninger/plugger eller interferens (fra andre strømførende ledninger). 

 

Hvis du med "Jack splittet mellom 3 maskiner" mener at du bruker en inngang på forsterkeren for alle 3 maskinene, så er det ikke rart du har støy. Hver maskin må plugges i forsterkeren med separat kabel til hver sin inngang.

 

Med digital overføring via S/PDIF (Coax eller TOSLINK) eller HDMI, så eliminerer du støyproblemet til et minimum. Ingen av surroundforsterkerne dine støtter 4K, men skal ellers fungere greit. Sony'en vil være bedre enn disse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sony'en har flere muligheter, da spesielt opp mot 4K skjerm.

 

Det er vanskelig å hjelpe deg når du stadig trekker inn nye momenter. Kan du konkret liste opp hvilket utstyr du har på lyd og bildesiden, herunder hvilke lydutganger du har på maskinene, så kan vi kanskje hjelpe. Hvordan er de tre maskinene koblet til skjermen i dag? Hvor mange lydinnganger er i bruk på forsterkeren i dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det snakket jeg om sist fordelt gjennom en pioneer forsterker med jack kontakt.

 

Men kan bekrefte denne forsterkeren er like dårlig som tidligere forsterkere.

Har prøvd å både å spille gjennom usb og mac mini men får kun lyd gjennom front høytallerene, så må i så fall bruke sub utgangene til eldre pioneer forsterkeren fremdeles ikke lyd, er dumt å måtte koble fronthøytaller og subwoolfer på samme kabel, siden det ikke blir 2.1 en gang blir stereo.

 

Så vet ikke om må returnere forsterkeren på åpenkjøp hvis ingen har noen råd å gi.

Det er vertfall ikke høytalene som ikke funger, kabelene virker, så det må være forsterkeren.

Lenke til kommentar

Det er nok du som kobler feil og/eller velger feil på forsterkeren. Yamaha'en har jeg selv hatt, og den fungerer helt fint med både analoge (phono) og digitale signaler (HDMI 5.1 og S/PDIF 5.1). Så lenge du bruker mini jack til phono får du kun analoge signaler. Da velger du "stereo" på forsterkeren, så får du lyd i både høyre og venstre høyttaler + sub.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som jeg får 2.1 subwoolfer og fronthøytaller, nå etter en del feilsøking.

Skal prøve å kjøpe center + bakhøytallere i dag og se om det også funger.

 

Har du noen tips til hvordan man løser lydproblemene med nvidia\ATI skjermkort?

For ut i fra erfaringer tidlig så er bluerayplayer og dekoder mye enklere å sette opp 5.1 lyd en PC er er mere plug en play.

S/PDIF 5.1 har jeg kun testet mot Tiny Audio M7 men den gir kun i 2 kanaler, også har jeg prøvd 3 Ports HDMI 3D 3 x 1 Switch Switcher V2.0 w/ Remote Control &Power Supply CNOG

 

Ut i fra: Unlocked Realtek HD Audio Drivers (With Dolby Digital Live and DTS Interactive)

Ser man på første siden dette skulle fungere på alle realtek med optisk utgang?

Men da må man vel ha windows 10 drivere? Kan noen bekrefte dette ligger i software ikke i maskinvaren?

Lenke til kommentar

Er det så vanskelig for deg å koble en HDMI eller optisk kabel fra PC'en til forsterkeren? Da velger du bare riktig digital lydutgang i windows og riktig inngang på forsterkeren. Deretter må du velge ønskelig "lydmodus" på forsterkeren. Du får ikke 5.1 digital lyd ut av et vanlig stereo lydspor, uansett hvor mye du prøver. Kilden (eksempelvis filmen) må ha digitalt lydspor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.cyberlink.com/support/product-faq-content.do?id=16581&prodId=252&prodVerId=-1

 

http://www.tomshardware.co.uk/forum/46242-28-problems-enabling-powerdvd

 

Ser ut som enkelte har problemer med dette i powerdvd.

Skal forsøke dette senere i dag, men sist jeg husket fungerte også windows dårlig på 5.1 i windows 10.

Så vet ikke om det er noe problemer med vertfall AMD skjermkort, så skal jeg sjekke nvidia skjermkort i dag.

 

Så om dette ikke vil fungere i 5.1 settes i forsterken må det være windows eller forsterkeren problemet ligger om man bruker hdmi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...