Gå til innhold

Om Garasjen...


Anbefalte innlegg

Det ble så mye elektronikk i garasjen nå at jeg gikk og kjøpte et skap på IKEA for å samle det i.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80240789/#/40240791

 

Etter å ha forsøkt å rygge ut før garasjedøra hadde åpnet seg helt :( dro jeg på Biltema og kjøpte meg to "Trafikklys":

http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Navigasjonslys/LED-lanterner-2-stk-2000034583/

 

Jeg har jo microswitcher på ÅPEN og LUKKET dør fra før så da var det bare å lage noen eventer og så var det rødt lys fra døra åpnet (eller lukket) seg og så grønnt når den var helt åpen,- og slukket når den var helt nede. :)

 

Døra styres med en iTachWiFi Rele så der var det 2 ledige porter til å styre med.

 

Microswitchene går til en Nexa sender

http://www.clasohlson.com/no/Nexa-WBT-912-sender-for-innfelling/36-4913

 

men iTachen og Nexa senderen blir nok byttet med en Fibaro RGBW kontroller:

https://www.tronika.no/no/lysstyring/21-rgbw-kontroller-fgrgbwm-441.html?search_query=fibaro&results=15

når jeg blir lei av å bytet batterier (eller trenger iTachen til noe annet)

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Vurderer også en liten lyd/varsel når porten går ned av seg selv(Hender vi glemmer å lukke), slik at man ikke risikerer at porten begynner å gå ned når bilen er under.

 

Jeg ville ikke turt å la "porten gå ned av seg selv".

 

Når det gjelder å glemme å lukke har jeg 2 advarsler:

- Når vi legger oss sier huset ifra "med tale" om vi har glemt å lukke verandadører, kjeller dør og garasjeport.

- Når vi forlater huset sjekker det at verandadøren er lukket

- 10 Min etter sjekker huset at døra er låst og at garasjen er lukket. Om ikke får jeg en SMS og kan lukke/låse med HSTouch

Lenke til kommentar

 

Problemet med Nexa-magnetkontaktene er at de støyer 3-4 sekunder etter at de har blitt trigget, så andre signaler ikke kommer frem... :(

Utstyret i pakken er fra proove om det har noe å si

Ja, det er en annen ting. De bruker de samme plugin-modulene som Jula markedsfører som "Anslut". Bare den modulen kan du risikere å få støy fra. :(

Jeg må fjerne mine, venter på Z-wave erstatning.

 

Jeg har ikke testet den sensoren personlig, men de fleste 433Mhz-sikkerhetsprodukter sender signaler flere ganger for å øke sannsynligheten for at mottakeren har forstått beskjeden. Det er problemet Nexa har.

Lenke til kommentar

Regner med du har rett. Når dørkontakten brytes blinker lyset på den 3-4 ganger.

 

Men på hvilket tidspunkt blir det ett problem? Når man skal styre noe annet samtidig fra Telldusen?

"Hvis døren til kjelleren gå opp, så skru på lyset" må erstattes med "Hvis døren til kjelleren går opp, vent 5 sekunder og så skru på lyset".

 

5 sekunder har aldri virket så uendelig lenge....

Lenke til kommentar

 

Regner med du har rett. Når dørkontakten brytes blinker lyset på den 3-4 ganger.

 

Men på hvilket tidspunkt blir det ett problem? Når man skal styre noe annet samtidig fra Telldusen?

"Hvis døren til kjelleren gå opp, så skru på lyset" må erstattes med "Hvis døren til kjelleren går opp, vent 5 sekunder og så skru på lyset".

 

5 sekunder har aldri virket så uendelig lenge....

 

 

 

Men lyset kan jo programmeres til å ta imot signal direkte fra dørmagneten også. Slik at det ikke trenger å gå gjennom en sytringsenhet (telldus i dette tilfellet).

 

Det er kanskje begrensninger jeg ikke har tenkt på her?

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Hvis noen åpner kjellerdør og ytterdør nesten samtidig vil kanskje bare 1 av de bli registrert.

Kanskje lysbryteren ikke reagerer fordi magnetkontakten sender forsatt.

 

Jeg hadde en på garasjeporten men siden den ikke alltid reagerte (feks hvis jeg ombestemmer meg og stopper og lukker porten igjen før den har gått opp,hendte det at det ikke ble registrert at den var lukket)

Nå har jeg en bryter koblet på en arduino (koblet mot HS) som virker alltid ?

 

Slike ting gir dårlig WAF ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men lyset kan jo programmeres til å ta imot signal direkte fra dørmagneten også. Slik at det ikke trenger å gå gjennom en sytringsenhet (telldus i dette tilfellet).

 

Det er kanskje begrensninger jeg ikke har tenkt på her?

Et spørsmål om definisjoner, egentlig. Så lenge du har kun et merke med 433Mhz-utstyr, så kan det gå bra. Dvs. kun "Nexa" eller kun "proove". Men har du flere, så er det ikke like praktisk (og det skjer jo fort i 433Mhz-verdenen hvor protokollene ikke er standardiserte). Hva om du har en proove magnetbryter, men Nexa-mikromodul som styrer lyset? Woops...

 

Hvis du har flere magnetbrytere og bevegelsessensorer (for de har det samme problemet, iallfall hos Nexa), så får du fortere blokkeringer enn du skulle tro. "Nei, lyset på kjøkkenet skrudde seg ikke på fordi jeg gikk inn i gangen samtidig".

 

... og jeg, som software-nerd, foretrekker en løsning som lar meg gjøre det med programvaren. Det er enklere å håndtere i lengden. Ikke misforstå, de få gangene jeg må restarte serveren er det praktisk at en bryter kan styre et annet lys via Z-wave associations, men selv om association teknisk sett er en hardware-sak kan jeg fremdeles sette det opp via programvaren. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...